הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

אתיופיה הקדומה - טיולים לרחבי העולם

פרהיסטוריה אתיופיה:


אתיופיה היא רמה געשית ויש בה אובסידיאן, ולכן הייתה כנראה חשובה בתקופה הפרהיסטורית, למעשה אתיופיה נחשבת למקור האובסידיאן על ידי פליניוס הזקן מרומא, בספרו על הטבע, וזה היה אחד המוצרים הנחשקים ביותר לאחר המהפכה הניאוליתית. בישראל מצאו זהב מסודן בן 6000 שנה בנחל בשומרון (נמצא במוזיאון ישראל), וזה מראה על קשרי מסחר חובקי עולם בתקופה הכלכוליתית, אפשר להסיק מכך שאתיופיה נכללה במערכת מסחרית זו אם על ידי האובסידיאן, או מוצרים אחרים. באזור העיר הרר נמצאו ציורי סלע ושרידי ישובים בני שבעת שנה, וכך גם בסומליה השכנה. צריך לזכור שבאותה תקופה הסהרה היה עדיין ירוק (שלב ההתייבשות האחרון שלו היה לפני 6000 שנה) ומזג האוויר היה יותר נוח, זה היה בסוף תקופת הקרח ויש להניח שהתנועה בין הים התיכון לאפריקה התאפשרה יותר בקלות.

הקשר המצרי:


התרבות האנושית התחילה לפני כ5000-6000 שנה בשני קצוות הסהר הפורה: מצרים ושומר, עם המצאת כתב, הגלגל, הקמת ערים גדולות ומבנה חברתי מורכב, פיתוח הדת והאמנויות. כבר בתחילת דרכה הגיעה מצרים לשיאים נפלאים של בנייה, מחשבה ויצירה. הפירמידות נבנו בתחילת התרבות המצרית ולא בסופה. לפני כ4600 שנה. מצרים היא תרבות נהר שבנויה על הצפת הנילוס, שנתפש כאל חי, בדיוק כמו שבהודו הגנגס נתפש כאלוהות חיה. בהודו יש קשר בין ראש הנהר (מקורות הגנגס) ובין סופו, המקור של המים הם שערותיו של שיווה, המקורות בהרי ההימאליה הפכו למקודשים והקימו בהם מקדשים, הם נקשרו למיתולוגיה העתיקה ולדמויות המייסדות של הודו. לפי דעתי כך חייב היה להיות גם במצרים, לפחות בימים עברו, לפני התקופה של מדבר סהרה. לא ייתכן שהמצרים לא ידעו את מקור הנילוס הכחול, זה שאחראי על ההצפה השנתית שבזכותה הם חיים, ולא הכירו את הרי אתיופיה. לא מפתיע לכן שמוצאים באתיופיה אובליסקים, המפתיע הוא שלא נמצא יותר מכך. זהו נושא שעוד יתגלה בעתיד.

הרוחות במפרץ האדום לא מאפשרות שיט חלק בין חוף אתיופיה למצרים, ולכן היו הולכים ברגל, או אולי כן היו שטים? מכל מקום ידוע לנו על משלחות של הפרעונים לפונט punt, הלא אלו כנראה הארצות של סודן, סומליה ואתיופיה, במטרה להשיג שנהב, תבלינים, מוצרי מותרות וחן. הפרעונים ידעו למצוא מים עם מקלות ניחוש ולהדריך את אנשיהם במדבר.
 

הקשר התימני

הממלכה של שבא seba בתימן התחילה לפני 4000 שנה, זה היה הזמן שבו בייתו את הגמל והערבים התחילו לחדור לתוך המדבר עם ספינת המדבר שלהם, לפני כן היו במדבריות אנשים אחרים, והמדבר לא היה באמת מדבר. השלב האחרון בהתייבשות של הסהרה וחצי האי ערב, לאחר תקופת הקרח, קרה כנראה לפני ארבעת אלפים שנה. זה הביא לנדידת העמים השמים (שהגיעו כנראה ממדבר סהרה) במסגרתה חדרו הערבים והיהודים למזרח התיכון, ואילו לאתיופיה הגיעו התיגראים.
הביות של הגמל אפשר לערבים לחדור אל המדבר ובנוסף לכך להוביל שיירות מצד אחד של הקשר הפוריה לצד השני (שומר ומצרים) וכן מדרום חצי האי ערב והים האדום (תימן ואתיופיה) אל צפונו. זה מביא לעליית ממלכת שבא בתימן וייתכן שגם בצד השני של הים האדום, במקביל לבבל בעיראק ולארמים בסוריה.



 

ממלכת דעמת

במאה ה9 לפנה"ס נעלמים הפילים מישראל וסוריה וצריך לייבא שנהב ממקורות אחרים. סוחרים מתימן עברו לגור בקרן אפריקה והקימו מושבות סחר זעירות, בדיוק כפי שהערבים עשו מאות שנים לאחר מכן, אבל הפעם באופן שלו ושקט, ובהרמוניה עם האוכלוסייה, ולא לצורך תפישת ושעבוד עבדים כפי שהיה במאות שלאחר מכן. ממלכות שבטיות מקומיות שיתפו כנראה פעולה עם המתיישבים וזה הביא ליצירת מרכזים עירוניים כגון יהא ולהגעת אמנים ובעלי מלאכה שונים.
במאה ה8 לפנה"ס מתבססת ממלכת דעמת daamat שהיא רב לאומית ותרבותית, מיזוג של אוכלוסיות מקומיות עם מתיישבים. תקופת השיא שלה היא עד המאה ה4 לפנה"ס, שאז היא החלה להיחלש ובסופו של תהליך הוחלפה על ידי ממלכת אקסום במאה ה2 לפנה"ס, אך עוד לפני כן האנשים עזבו את העמק של יהא ועברו לרמה של אקסום.
השפה הכתובה של דמעת הייתה שבאית, הם היו מרובדים חברתית, כנראה בין אלו שיודעים וכאלו שלא. הייתה להם יכולת עיבוד מתכות טובה, ועד היום באתיופיה יש טכניקות של תקופת הברזל, אבל הם השתמשו במתכות מסוגים שונים, וייתכן שכרו אותם בהרים, כפי שהסינים רוצים כיום. הייתה להם אמנות ודת, מערכת דרכים, וסוג כלשהו של ארגון חברתי דתי, מערכת כהונה.

מקדש יהא

לפי החוקרים david phillipson – foundations of African civilization כבר לפני 3000 שנה מתחילות להתקיים תרבויות באתיופיה, במקביל לתימן. ארצות אלו נמצאות מרחק הליכה ורכיבה של כמה שבועות ממרכזי התרבות של העולם – ובמיוחד מצרים. ידוע לנו על משה שיוצא ממצרים והולך לארץ ישראל, באותה מידה יכלו להגיע אנשים לאתיופיה במעלה הנילוס. מה מפריע לקבוצת כוהנים שרוצים לשמר את דתם או השיטה הדתית שלהם, למול כוחות עוינים, לחפש מקלט באתיופיה, כפי שעשו ה"צדקא" במאה ה5 לספירה?
המקדש הראשון שנמצא באתיופיה הוא זה של יהא בהרים הנפלאים של אדווה, לידו קברים ומתחמים נוספים, מה שהביא חלק מהחוקרים לחשוב שזאת הייתה בירתה של דעמת – ממלכה אתיופית עתיקה שקדמה לאקסום. החוקרים חושבים שהמקדש הוא מהמאה ה8 לפנה"ס, בזמן זה עולה לשלטון במצרים שושלת נובית המאמינה באל אמון, לפני כן היא שולטת מהעיר נפאטה ליד האשד הרביעי של הנילוס, במקביל יש בתימן ממלכה שבאית. המקדש הוא מרובע שלם, כמו מקדש דושרא אצל הנבטים, המבנה הוא ריבוע של 18.6 מטר על 15. (יחס 1.24) והאבנים נותרו עומדות עד גובה 13 מטר. לידו יש קומפלקס של מבני ומערות קבורה (אולי של מלכים) ומבנה מונומנטלי נוסף שהתגלה בחפירות בשם באל גברי beal gebri  שבחזיתו אכסדרה עם שישה עמודים גדולים המזכירים מקדשים דומים בתימן.
לפי פיליפסון היה מקדש קדום יותר היכן שכיום הכנסייה מצפון למבנה, היא על קרקע גבוה יותר ולא הגיוני שיהיה רק מקדש תחתון.
אזור המגורים של העיר, אם הייתה, לא נמצא עדיין.

בכניסה למקדש המרובע והיפה רואים מרפסת עם שישה עמודים (כמו באל גברי), הדת השבאית וכנראה גם האתיופית הקדומה האמינה בקדושת המספר שבע שנקשר לשבעה כוכבים הנראים נעים בשמיים, יש כאן הקשר גם להשפעה זרתוסטרא איראנית שעברה דרך המפרץ הפרסי, או הגיעה ישירות מבבל. המספר שש מחביא בתוכו את הקשר לשבע.
לפי מקורות ערביים לשבאים היו שבע מקדשים מודגשים לשבע אלים, פלנטות, ה"נודדים" – כך קראו להם בימי קדם.
בשמיי יהא ניתן לראות את האלים – כוכבים יותר טוב מכל מקום אחר, הגובה והמיקום על פני כדה"א (קו המשווה), מאפשרים תצפיות אותם לא ניתן לעשות ממצרים, כמו למשל של הכוכבים בחצי הדרומי. בכל אחד משבע המקדשים של השבאים הייתה צורה ייחודית גאומטרית, שלאחר מכן נחקרה בבתי ספר כגון זה של פיתגורס. ההשפעה של הכוכב נקשרה לצבע, צליל, צורה. וכך לכל מקדש היה צבע אופייני ופסל אל עשוי מאחת משבע המתכות הקשורות לשבעה הפלנטות. מכאן שהיו שתי רמות של דת, האחת יותר מופשטת וקשורה לשמיים, והשנייה לפסלים ואלילים
במקדש יהא נמצאה כתובת הקדשה לel maqaber  אל הירח הערבי שהיה הפטרון של ממלכת שבא התימנית, כתובת דומה נמצאה בwukoro  וייתכן ששתי הכתובות הגיעו ממקדש קדום, כמו כן נמצאו מזבחות קטורת, אפריזים עם איילים מפוסלים בצורה סכמתית, פנים גליליות, שני כפתורים במקום עיניים, וקרניים עבות היוצרות מעין שילוש נסוג בסגנון פלייר דה לי (ביחד עם הראש).
בפנים, המקדש היה בנוי כמו בית ישראלי קדום (מודל של בית שהשתמשו בו בתקופת בית ראשון המקבילה לדעמת): חמש שורות של עמודים המחלקים את החלל בצורת בזיליקה, כשהחלק האמצעי פתוח והחלקים בצדדים מכוסים גג (מעניין להשוות מקדש זה לפטרה)

ליד המקדש נמצאת אחת מהכנסיות של תשע הקדושים, של אבא אפטס, השם עצמו מרמז על מוצא סורי ארמי. ליד הכנסייה יש בניין שבו נמצא נזיר ושם מעין מוזיאון קטן ובו תשמישי קדושה, ספרים עתיקים, כותרות ופיסולים של הבניין העתיק. וגם כתובת עתיקה שבאית, שהיא הכתב הקדום ביותר באתיופיה.
המקדש נמצא כשעה נסיעה מאקסום, בלב הרים נפלאים ובגבול כפר נידח, יש בו בית קפה אופייני ומגיעים אליו בדרך עפר של כמה ק"מ מהכביש הראשי. 
לפי הארכיאולוג בר קריבוס (ישראלי החופר באתיופיה) המקדשים הפרה-אקסומיים דומים מאד למקדשים תימניים. המקדש ביהא הוא ממש חיקוי מלא של מקדש טיפוסי תימני. בסביבות המקדשים מצאו תבליטי יעלים ומזבחות קטנים, כולם לפי מיטב מסורת הבנייה התימנית. הכתובות הפרה-אקסומיות כתובות בכתב תימני (הקרוי "שבאי") שבו השתמשו בממלכת שבא, ומוזכרים בהן אלים שאותם עבדו בתימן באותה התקופה. מלכי התקופה הפרה-אקסומית אפילו אימצו את התואר המלכותי התימני הטיפוסי, "מוקריב", וחלקם אפילו מכנים את עצמם בכתובות "מוקריב דעמת ושבא".
 
כדי להסביר את הקשר התימני באתיופיה הועלו מספר תיאוריות. התיאוריה הראשונה היא שאי-שם בראשית תקופת הבית הראשון הייתה הגירה המונית מתימן לאתיופיה. המהגרים הקימו ממלכה שחיקתה באופייה את הממלכות בארץ מוצאם, תימן. לאט-לאט, המהגרים נטמעו באוכלוסייה המקומית, ויצרו עם אחד, שלו מאפיינים תימניים ומאפיינים אפריקאים..
כנגד התיאוריה הזאת עומדים חוקרים שטוענים: אמנם המקדשים הפרה-אקסומיים והממצאים שקשורים בהם הם בסגנון תימני, אבל מצד שני, כלי החרס שבהם השתמשה האוכלוסייה הפשוטה, שיטות הקבורה ועוד היבטים של התרבות הפרה-אקסומית שונים לחלוטין מאלו שבתימן. לכן, חוקרים אלו מציעים שהממלכות הקדומות ביותר שקמו באתיופיה הן ממלכות אפריקאיות לחלוטין, אך שליטיהן אימצו מאפיינים של התרבות התימנית, ניסו להידמות לתימנים ואולי גם עודדו הגעה של בעלי מלאכה תימנים ששימשו כבנאים וסוחרים.



 

היסטוריה כללית

הממלכה האתיופית החשובה הראשונה הייתה ממלכת אקסום שנודעה כאחת הממלכות חשובות והגדולת בעולם לפני אלפיים שנה. האתיופים הקימו ערים גדולות, מקדשים, אובליסקים ענקיים, ארמונות, קיימו סחר מקיף עם ארצות הים התיכון, ואף התערבו בסכסוכים אזורים.

האתיופים עצמם מאמינים שממלכתם התקיימה כבר לפני שלושת אלפים שנה בימי מלכת שבא האגדית. רוב החוקרים חושבים שמלכת שבא הייתה סודנית ולמעשה הממלכה האתיופית התחילה יותר מאוחר, "רק" במאה ה-1 לפנה"ס. כך או כך הרי שזו הממלכה עתיקה מאד שהישגיה החומריים מרשימים ביותר.

במאה הרביעית לספירה הפכו האתיופים בהנהגת המלך אזנה לנוצרים והיו למעשה האומה השנייה בעולם (לאחר הארמנים) שקיבלה את הנצרות. הממלכה המשיכה לפרוח ואף הגיעה לשיאים חדשים, בימי המלך כלב הם עזרו לביזנטים כנגד פלישות ערבים ופרסים. קרנה של ממלכת אקסום החלה לשקוע במאה ה-7 לספירה עם היווצרות האימפריה האומאיית. דרכי הסחר עם המזרח התיכון נחסמו ונשלטו על ידי הערבים. סיבות אקלימיות וסחף אדמה שנוצר כתוצאה מביעור יערות הביאו להתדרדרות גם בחקלאות. הערים ננטשו, הארגון המרכזי התפורר. כוחות מקומיים איימו יותר ויותר על השלטון המרכזי. במאה ה-9 לספירה נחרבה ממלכת אקסום על ידי המלכה יהודית מהרי סימיאן שהצליחה לאחד את השבטים היהודים תחת דגלה.


לפי אמונת האתיופים לפני שהם היו נוצרים הם היו יהודים בהשפעת מלכת שבא. המלכים שלהם ראו עצמם כממשיכי שושלת שלמה. כך או כך בימי הביניים יש הופעה של אתיופים יהודים על גבי דפי ההיסטוריה והאגדה טוענת ששבטים יהודים ישבו בהרי סימיאן ולא התנצרו ושבמאה ה-9 הם הקימו ממלכה עצמאית בהנהגת מלכה בשם יהודית

במאה ה-10 נוסדה שושלת חדשה על ידי שבטי האגאווה שישבו מדרום לאקסום. המלך הגדול ביותר שלהם – לליבלה, דמות מסתורית ששהתה כנראה שנים רבות בירושלים, בנה עיר בסלע בשם לליבלה בתוך ההרים. זהו אחד המקומות המרשימים בעולם, המזכיר קצת את פטרה. במאה ה-13 הסתיים שלטון שושלת זו ובמקומה עלתה לגדולה השושלת הסולומונית שנתמכה על ידי הקדוש של התקופה – תקלה היימנות משואה. עם עליית השושלת הסל ומונית מתחיל "תור הזהב" של אתיופיה. מלכים גדולים כמו עמדה ציון משאירים אחריהם יצירה ספרותית ואמנותית אדירה. הם מאחדים תחת שלטונם את כל הרמה האתיופית, מקדמים את הנצרות ונלחמים ביהודים ובמוסלמים.

במאה ה16 חל מפנה בקורותיה של אתיופיה, מנהיג מוסלמי כריזמטי בשם אחמד גרן מצליח לאחד את כל שבטי המדבר הסומליים ואחרים ולכבוש את אתיופיה, למשך כמה שנים יש שלטון מוסלמי שפוגע קשות באזורים מסוימים. בסופו של דבר המוסלמים מנוצחים וניגפים, אך ההרס נשאר ונותן פתח לפלישה של שבטים אפריקאיים ללב הרמות האתיופיות ובראשם האורמו המהווים כיום את הפלח הגדול ביותר של האוכלוסייה. השלטון המרכזי נחלש ומצטמצם לאזורי הצפון ואגם טאנה. ויחד עם זאת בירה חדשה מוקמת בגונדר.

במאה ה-19 מתחיל תור זהב נוסף של אתיופיה, מלך נמרץ בשם תיאודורוס מצליח לחזק את השלטון המרכזי וליצור צבא מרכזי חזק. הוא מתחיל במפעל איחוד וכיבוש אתיופיה, ממשיך אותו מלך נוסף בשם יוחנן, ולאחריו מלניק שבזמנו מוכפל שטח המדינה על ידי כיבושים מסיביים בדרום. אתיופיה נהיית מה שהיא כיום. מלניק אף מצליח להביס צבא איטלקי מודרני שנשלח לכבוש את אתיופיה בקרב אדווה.

יורשו של מלניק הוא הקיסר היילה סלסי ששולט משנות ה-20 של המאה ה-20 עד שנות ה-70. באמצע התקופה אתיופיה נכבשת ל-5 שנים על ידי האיטלקים במלחמת העולם השנייה והיילה סלסי יוצא לגלות. בסוף תקופת שלטונו עולה לשלטון חונטה צבאית בשם "דרג", שמנסה ליצור סוציאליזם ומהפכה באתיופיה, הדבר מביא לרעב והתפתחות מלחמת אזרחים שבסופה האיש שהשתלט על ה"דרג" והשליט שלטון טרור באתיופיה – מנגיסטו, בורח מהמדינה והמורדים בראשות זאנווי משתלטים על המדינה ומקימים דמוקרטיה. זנאווי מצליח לתמרן את אתיופיה בהצלחה במשך 20 שנה ומת בפתאומיות ב2012. כיום נושא אתיופיה את פניה אל העתיד שנראה, על פניו, מבטיח.

 

אתיופיה אינה ארץ אירופאית ולמעשה הנצרות שלה הייתה אי מבודד של תרבות ודת במשך מאות שנים, ולכן מועטים המקורות השופכים אור על הנצרות האתיופית הקדומה, התפתחותה, וההשפעות עליה. למעשה החוקרים מתייחסים לתקופה שלפני יכונו אמלכ (1268) וחידוש השושלת הסל ומונית כתקופה חצי היסטורית, מכיוון שהמקורות עליה דלילים וטבולים באגדה
לפי אמונת האתיופים כפי שהיא מופיעה בספר "כבוד המלכים". מי שהקים את הממלכה הראשונה באתיופיה היה אביה של מלכת שבא, ובעקבות ביקור מלכת שבא בישראל וגניבת ארון הברית על ידי בנה – מלניק, התבססה באתיופיה ממלכה ששמרה על חוקי היהדות. המחקר הארכיאולוגי לא יכול לאשש טענה זו גם לגבי קדימות וגם לגבי יהדות, אלא שבדיקה פילולוגית, כפי שמופיעה המחקר של לודנדורף, מראה שמילים בשפת הגעז מראים על השפעה עברית קדומה – מצוואת, תיבה, טעות. במאה ה-2 מופיע כתב אתיופי ייחודי המבוסס על שפת הגעז הולכת להפוך לשפת קודש בכנסייה.


 

ראו מאמרים - לחצו לקישור

היסטוריה אתיופיה

אתיופיה הקדומה

השושלת הסולומונית

גונדר ועת חדשה

ארון הברית

מלכת שבא 

 

אתרים אתיופיה

אתרים אתיופיה

אקסום

אדיס אבבה

גונדר

לליבלה

אגם טאנה

אתרים בצפון אתיופיה

אתרים בדרום אתיופיה

אתרים בשבר הסורי אפריקאי


כללי

יהודי אתיופיה

נצרות באתיופיה

אסלאם באתיופיה

 

רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו