הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

בקטשים באלבניה - טיולים לרחבי העולם

הגעת הבקטשים לבלקן

לפי האגדה מי שהביא את הבקטשיות לאלבניה הוא סרי סלטיק מהמאה ה14. תלמידו של האגי בקטש, למעשה הוא היה רועה כבשים בכפר הקטן האגי בקטש בקפדוקיה, כשהקדוש פנה אליו וציווה עליו ללכת לבלקן כשליחו, הוא אמר "מה יהיה על הכבשים, מי יטפל בהם?". אבל שום דבר לא עזר והוא יצא לדרך עוד באותו היום, כשהוא נע ונד על עורה של כבשתו החביבה שאותה שחטו לכבוד המאורע....
ראשית דבר טס לאגם אוכריד וקידש שלוש מקומות לאורך חופיו, אחד בעיר אוכריד עצמה ושניים משני צדי האגם. ולמה שלוש? פשוט מאד: מוחמד, עלי, אללה, השילוש הקדוש של הבקטישים. לאחר מכן הגיע לאתר בלאגאי, המקום הקדוש ביותר למוסלמים בבוסניה, המשיך לקרויה, מצודתו של סקנדרברג האגדי, אחת מהטקות הראשיות של הבקטשים נמצאת על ההר מעליה, והגיע לבסוף לקורפו, שם נקבר, כשבדרך הוא מבקר בעוד שלוש מקומות ושוחט דרקון.

אלא שלפי אגדות קדומות יותר מי שהביא את האסלאם לאלבניה ויחד אתו את הבקטשיות או יותר נכון את הדרך המיסטית, הוא עבאס עלי, אחיהם למחצה של חסן וחוסיין ומחזיק הדגל בקרב של כרבלא, ראשו הותז מעליו בקרב, מה שלא הפריע לו לרכב על סוס עד להר תומור באלבניה, מחזיק את ראשו בידו ולתקוע בראש ההר את הדגל, מסמל את הגעת דת האמת לארץ החדשה. האתר נהיה מוקד עלייה לרגל והמקום הקדוש ביותר לעדה זו.


 

היסטוריה של הבקטשים בבלקן

מבחינה היסטורית כנראה שהבקטשים הגיעו לבלקן בזמן מהמט השני 1451 – 1481 כנראה על ידי אדם בשם קזים בבה. בעיר קרויה יש עדויות לבקטשיזם מהמאה ה17, אווליה צלבי מדבר על טקות של אבדלים, שזה שם אחר לבקטישים. בקרויה יש זאוויה של מורתזה בבה ושם יש קברים עם כובע – תק בקטשי מ1728

עלי פשה שלט על מחוז אפירוס בשנים 1790 – 1822 שכלל גם את דרום אלבניה, למעשה הוא היה שליט עצמאי כמו דהאר אל עומאר. אביו של עלי פאשא היה דרוויש, הוא האמין בדרווישים. מסופר שדרוויש בקטשי ניבא את הצלחתו, הוא נתן לו טבעת ששימשה אותו עד יום מותו, טבעת כוח. עלי פאשא קיבל ברכה גם מנזיר נוצרי בשם קוסמס, ולכן תמך בנוצרים ובבקטישים. בסוף ימיו הוא היה מכור לדרווישים ויואנינה נהייתה מרכז להם.
 
במאה ה19 סר חינם של היניצ'רים והבקטשים בעיני השלטונות העותומאניים, ב1826 הסולטן מהמט השני רודף את הבקטישים במה שנקרא "השואה של הבקטישים". הוא נשבע לערוף 70.000 ראשים, וכשאין מספיק הוא עורף ראשים של מצבות. חלק מהבבות בורחות לאלבניה, מקום שם היה עד אותה תקופה ממלכה עצמאית של אפירוס שבראשה עלי פאשה שתמך בהם. ב1860 הבקטשים מוצאים מחוץ לחוק, בתורכיה, באלבניה הם יכולים להתקיים ללא מפריע.
רדיפות נוספות מתרחשות בזמנו של אתא טורק בתחילת המאה ה20 והם מביאים לכך שהבקטשים מעבירים את מרכזם לאלבניה, ב1922 הבבות האלבניות מנתקות את הקשר עם הבקטש הגדול שמעביר את מקום מושבו מאיסטנבול לאנקרה, והם יוצרים מסדר עצמאי. שמרכזיו בטירנה וקורצה. היום המרכז העולמי הרשמי נמצא בטירנה ויש כמה מיליוני מאמינים מפוזרים באלבניה, תורכיה ושאר מדינות הבלקן, ובמיוחד בקרב האוכלוסייה האלבנית בקוסובו ומקדוניה.
בגלל הרדיפות שמהם סבלו, וגם בגלל אופי הדת ומסורת החניכה, הטקסים הבקטשים נשארו סודיים וסגורים לקהל הרחב. יחד עם זאת, לאחרונה הם החלו לפתוח את עצמם לציבור ולגלות יותר ממסורתם וטקסיהם. בשנות ה30 של המאה ה20 התפרסם ספר של אדם אנגלי בשם קינגסלי שהצליח לחדור לשורותיהם. ספר זה נחשב למקור הטוב החיצוני הטוב ביותר לאמונתם של הבקטשים ומקומותיהם בבלקן והוא נקרא "מסדר הדרווישים הבקטשים".
 
לבקטישים בדרום אלבניה תפקיד מרכזי בתנועה הלאומית האלבנית, בשנת 1880 התרחש מאבק בדרום אלבניה בין היוונים שניסו להשתלט על הארץ לבין האוכלוסייה המקומית שנאבקה כביכול למען השלטון התורכי אך למעשה נאבקה למען עצמאות, מי שהנהיג את זה היה עבדול בין פרשרי שהיה בקטישי. המלך זוג הושפע מהם רבות.
תחת הקומוניסטים הבקטשים נרדפו, נוצרה קהילה גדולה בדטרויט, והיא עוזרת כיום לבנות את הדרגות מחדש.
העדה הבקטשית באלבניה מונה קרוב לחצי מיליון איש, בעיקר בדרום אלבניה ובעיר קרויה, בכל מקום ישנם מרכזים - טקות שלהם, ביניהם כמה גדולות במיוחד בוולורה,  קרויה, בראט, גירוקסטרה, ובפסגת הר תומור, שהוא הר קדוש ומהווה אתר עלייה לרגל והילולה שנתית. הבקשטים מוכרים כאחת מארבע העדות הדתיות הגדולות של אלבניה, ויש אזורים שבהם הם רוב.


 

 
תפוצה של הבקטשים באלבניה
 
פרמט: שלושה רבעים מהאוכלוסייה של פרמט הם בקטישים. מעל העיר יש טקה שייסד בקטש בבה לפני כ100 שנה, הוא קבור ליד האגי בבה מחורסן שמת לפני 350 שנה.
בלסקוסיק: העיר ברובה היא בקטישית, הטקה היא על גבעה, היא בת 100 ויש בה את קבר המייסד אבידין בבה.
פרשרי: הטקה של פרשרי היא בנוף נפלא, יש בה את הקבר של שייך נסיבי שהיה בן זמנו של עלי פשה, הוא עלה לרגל להאגי בקטש ושם הדלת של הקבר נפתחה לפניו בעצמה, ואז הוא אמר: זה הגורל שלי – נסיבי, ומאז הוא נקרא שייך נסיבי, הוא ניבא לעלי פשה את גורלו ואת הייעוד הגדול שלו.
קרויה: היא כולה בקטישית והיא מקום עליה לרגל שלהם. יש טקה בשפלה ששם קבור בבה עלי. האוכלוסיה היא צגס, יש שם עץ שננטע על ידי בבה עלי מחורסן, שהיה בן זמנו של סקנדרבג, ותקע את מקלו באדמה וממנו יצא העץ
טפלן: עירו של עלי פאשה, אין בה הרבה בקטישים.

 

מרכזים של הבקטשים

מבנה כללי של מרכז – טקה בקטישית: הבניין ממוקם לרוב בקצה של עיר או כפר, ולעיתים גם בנקודה מבודדת המורמת מעל סביבותיה. מיקום זה משרת שתי מטרות: מחבר את השוכנים ליופי של הטבע שנוצר על ידי האלוהים ועוזר לשמור על סודיות שהיא מעמודי התווך של המסדר, מזכיר קצת את המיקום של חילוות של דרוזים.
הטקות שונות זו מזו, אך בכלליות מורכבים מארבעה חלקים:
ראשית יש את בית ההארחה – מיהמן אווי, שבו יש מקום לאורחים ללון.
שנית יש את המטבח – אם אווי, שיש לו קשר לטקסיות ובדרך כלל יש בו סיר בממדי ענק שנחשב לקדוש. בסירים אלו משתמשים לבישול באירועים מיוחדים בלבד כמו מוהרם והשנה החדשה.
שלישית יש את המאפיה – אקמק אווי, שזה לא רק המקום שבו נאפה לחם, אלא משמש גם לאזור של הנשים.
רביעית, יש את חדר האסיפות – מיידן אווי, שהוא החשוב מכל, מכיוון שבו מתקיימים הטקסים הרשמיים של המסדר. האולם נקרא גם : המקום של אלו שהשיגו, המקום של הארבעים, המקום של עבודת האלוהים.

 

מאמרים על הבקטשים באלבניה
עבאס עלי
קתכיזם בקשטי
דפים בקטשים
מסעות עם בבה 1
מסעות עם בבה 2
מאמרים על הבקטשים בתורכיה - לחצו כאן

מאמרים אלבניה - לחצו לקישור:
היסטוריה אלבניה.  
מצב עכשווי אלבניה.   
תרבות ודתות אלבניה  
הדרקון של אלבניה  
הצלת יהודי אלבניה בשואה  
מסע בדרום אלבניה בעקבות שבתאי צבי   
אתרים באלבניה 
בראט 
טבע באלבניה 
נצרות באלבניה 

הצעות לטיולים באלבניה - לחצו לקישור
אלבניה לקבוצות סגורות
טיול לקוסובו, מקדוניה ואלבניה קבוצות סגורות
טיול עצמאי אלבניה - החל מ10 אנשים
טיול גיפים אלבניה
 
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו