הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

גרגורי מניסה - טיולים לרחבי העולם

גרגורי מניסה nyssa.

אחיו הצעיר של בזיל הגדול, וחלק משלישיית האבות הקפדוקים, לא היה לו את הכישורים האדמיניסטרטיביים של אחיו, וגם לא את ההשפעה של גרוגרי מנזיאזן, אך הוא היה תיאולוג מוכשר ותרם רבות לתפישה של השילוש והצהרת ניקאה, אפשר להגיד שהוא היה האינטלקטואל שבין השלושה בעוד שבזיל היה איש המעשה וגרגורי מנזיאזן איש המיסטיקה והרגש.

הוא נולד ב335 בקיסריה בקפדוקיה, וקיבל חינוך מבזיל, אמו ואחותו מרקינה השפיעו עליו בכיוון של הדת. בתחילת דרכו היה רטוריקן וקריין, אך עם הזמן הפך להיות נזיר והצטרף למנזר של בזיל  ושקד על הכתובים, במיוחד אלו של אוריגן.

בישוף שלא מרצונו

בשנת 371 הקיסר וולנס חילק את קפדוקיה ל2 חלקים אדמיניסטיביים שונים שבראש כל אחד מהם בישוף אחר. בזיל היה הבישוף של קפדוקיה הראשונה והוא רצה שיהיה מישהו הנאמן עליו לבישוף של קפדוקיה השנייה ולכן לחץ על אחיו לההיפך לבישוף של ניסה וזה קרה בשנת 372, כנגד רצונו.
גרגורי היה שקט ומופנם יותר מבזיל וגם רך יותר בגישתו. במהרה הוא נקלע לצרות של הפוליטיקה המקומית והודח ממשרתו בטענות שווא בשנת 376. שנתיים הוא היה גולה אך חזר להיות הבישוף של ניסה בעקבות שינויים באימפריה, מותו של הקיסר וולנס ומותו של אחיו בזיל בשנת 378.
גרגורי ניסה למלא את מקומו של אחיו בלוקחו על עצמו משימות שונות ואחריות שלא הייתה בתחום סמכותו עד לאותו תקופה. הוא מופיע במקומות שונים בניסיונות לפשר בין יריבים, לקבוע מה נכון או לא נכון מבחינה תיאולוגית, מי כופר ומי מאמין. מסעותיו לוקחים אותו לאנטיוכיה ולארמניה, הוא נשלח במשימות שונות לערב וגם לירושלים. ובסופו של דבר מוצא את עצמו ממלא תפקיד ראשי בוועידת הכנסייה הראשונה בקונסטנטינופול 1981 ובוועידות נוספות. בין לבין הוא מצליח לכתוב ספרים ומאמרים בנושאי תיאולוגיה. גרגורי נחשב להוגה דעות מעמיק שמושפע בכתביו מהרעיונות הנאו פלטוניים של פלוטינוס, וממחשבת הגאולה והישועה של אוריגנס.
גרגורי נחשב גם למקדם צדק חברתי מוקדם ולוחם נמרץ כנגד העבדות, וכן לאחד הראשונים שעסקו במיסטיקה נוצרית ומפתח תורת התיאוזיס. מבין שלושת האבות הקפדוקים הוא נשאר פעיל אחרון, לאחר שגרגורי מניזיאזן פרש להתבודדות ובזיל אחיו נפטר, בשקט ובצניעות עשה את עבודתו, כשעיקר מרצו מושקע בכתביו, מתוך מחשבה שהם יישארו לנצח. בסוף חייו חזר למשרות כבישוף של ניסה, נסיבות ותאריך מותו אינם ידועים

 


ישנם מקומות בעולם שיש בהם אנרגיה מיוחדת, קפדוקיה היא אחת מהם. נוף ירחי שלא מהעולם הזה משולב בעמקים מוריקים, עמודי אבן מפוסלים, קניונים של אבן חול, גבעות וערוצים, לא במקרה הפך המקום לאחד ממרכזי הנזירות של העולם הנוצרי, המרכז הרוחני של האימפריה הביזנטית. כאן היו כתות גנוסטיות פורשות כגון המסליאנים (המתפללים), לאחר מכן עברו לבלקן ומשם הגיעו אף לבוהמיה, בקשר ישיר עם הפרוטסטנטים. ויאן יוס.

חיי משה

גרגוריוס מניסה כתב ספר שנקרא "חיי משה" ובו הוא אומר כך – "החושך המאיר שבו משה אומר כי הוא רואה את האל". (ברגע שרואים את האל בחשכה המאמין נהיה כמתת לשותפו של האל). "הוא מעשה של האל הכול יכול, היוצא מרצונו מתוך הטרנסנדנטליות שלו, אך נשאר במהותו מעל השגה אנושית."

גרגורי מניסה Gregory of nyssa

סיכום המבוסס על המאמר:
The Proto-Hesychasts: Origins of mysticism in the Eastern church
 
Theodore Sabo BTh, MMin, MA

הוא לא למד באתונה, בניגוד לאחיו, וכנראה שהיה נשוי חלק מחייו ויחד עם זאת היה התיאולוג והמיסטיקן המעמיק ביותר מבין האבות הקדומים. הצטרף למנזר של בזיל, כתב ספרי פילוסופיה, על אחותו מרקינה שהגיעה לחוכמה אמיתית, במותה הפכה למלאך, כתב דיאלוגים על הנפש והתחייה, תשובה לphaedo של אפלטון וגם לסימפוזיום, כשגרגורי הוא בתפקיד סוקרטס לאחותו. המטרה של החיים היא תודה לאלוהים.

הוא היה בעד תמונות קדושות, נגד עלייה לרגל לישראל. הוא עלה לרגל לארץ וזועזע מהשנאה בין הנוצרים שם, כשחזר טען שקפדוקיה לא פחות קדושה. שם יש את השממה של הרי יהודה האמיתית. בית לחם האמיתית, גולגותא והר הזיתים, והתחיה, כולם נמצאים בלב האדם שיש לו אלוהים.

הוא כתב קטכיזם וגם חיבור על מקור האדם. הוא כתב פרשנות על שיר השירים ועל חיי משה. שם הוא כותב על החיים המיסטיים, הוא משתמש במילה הפלטונית לאהבה – ארוס, ומשתמש במיתוס של ארוס ופסיכה. החתן השמימי בא לנשמה בלילה, אך אי אפשר לראות אותו בלילה, הוא מסתמך על פלוטינוס. אלא שהחתן הוא ללא צבע, צורה, איכות, כמות, ללא מין אפילו, הוא מקור היופי שהקרנותיו יצרו את היצורים החיים. גרגורי מבדיל בין מהות אלוהים לפעולותיו.
דומה נמשך לדומה, ולכן האדם נמשך לאלוהים, צלם אלוהים זה הנשמה, וגם המעלה arête. העין יכולה לראות את האור, כי זה טבעה, (המשגה פלטונית). אדם מסוגל לקלוט את אלוהים כי יש בו חלק כזה. הלב צריך להיטהר לפני שמגלים את הטבע האלוהי בתוכנו.

האדם הוא כמו פסל שצריך לעצב אותו בכדי לגלות את הסימנים האלוהיים בתוכו. הנפש רוצה לעלות למעלה, אבל הגוף מושך אותה למטה. צריך להילחם באופן תמידי נגד חטא ולמען טיהור ואפטיה.
ישו אומר: היו תמיד שלמים, כשם שאביכם שבשמים שלם (מתי 5:48).
פילו ואוריגנס פרשנו את הבריאה הכפולה של האדם, כך גם בזיל שהאמין שבתחילה נוצר הדימוי ולאחר מכן הגוף. לפי גרגורי הבריאה של הרעיון נעשתה ברקיע השני, ומפני שהצורה הייתה כמו אלוהים היא הייתה באחדות אתו. עם הבריאה של שני בני האדם פיזיים הראשונים ריבוי וגשמיות נוצרו, השונות של עולם החומר. הצורה יודעת את האל הגדול, האדם לאחר הנפילה רק את הקרנותיו.

אדם עובר שתי נפילות, בראשונה נוספת הנפש הלא הגיונית שיש לה ליבידוס libidinous ותשוקות spirited, וזה מוביל לחטא, הרצון פועל על התשוקות ואחראי על חטא ומעלה. אלו הם שני הסוסים של הרכב. אפשר להגיע לרקיע השני והשלישי היכן שיש יצורים אינטליגנטים אלוהיים. כשמשה עולה להר הוא עולה ברקיעים, והוא דוגמא לעלייה של אדם.

הוא כתב את "החיים של משה", ספר שבו יש את התפישה המיסטית שלו. משה היה דמות ידועה עליה כתבו הוגים נוצרים אחרים כגון קלמנט מלאכסנדריה וגם פלטוניסטיים ופגאניים. גרגורי מפרש אלגורית את חייו, ההנקה על ידי אמו היא הנקה על ידי הכנסייה, האח הגדול אהרון הוא מלאך, מכת חושך הייתה במוחם של המצרים, החזרה של האור לאחר שלושה ימים מסמלת את הכפרה של המין האנושי. אלוהים לא הרג את הבכורים, אלא הכוונה לניצוץ המחשבה הרעה הראשון. אכילת המצות במהירות מטרתה להראות את הזמניות של חיי אדם. משה פורש מהעולם כרועה בחשכה של סיני, בתחילה הוא רואה את אלוהים כאור, אבל עם הזמן כחושך. אי אפשר לדעת את אלוהים, משה ראה את גבו כסמל שעליו ללכת בעקבותיו, מי שחושב שהוא יכול לראות את אלוהים אין לו חיים, כי הוא חי באשליה. בהר סיני הוא עוזב את העם מאחור, שומע חצוצרות, ונכנס לחשיכה המקודשת של ידע אלוהי. הלוחות הם אלוהיים, שווים לישו ויש בתוכם את היקום כולו, מקום משכן לצורות, לוגוס.
מפני שאי אפשר לראות את אלוהים יש צורך באמונה מעל ידע, אך יש צורך בהתקדמות ובתשוקה לראות אלוהים, זה כמו חיפוש לצורך החיפוש.

לפי גרגורי הספרים שכתב שלמה המלך: קוהלת, משלי, שיר השירים, מראים על מסע הנפש, המתחיל במשלי, מגיע לגיל מבוגר בקהלת, ולשלמות מיסטית בשיר השירים. שם ישו הוא החתן והנצרות או הכנסייה היא הכלה.
יום הדין הוא יותר תהליך ריפוי מאשר משפט, כי כולם ייוושעו. גיהינום הוא מקום של טיהור ואינו נצחי. אפילו השדים ייוושעו. החטאים נדבקים לנפש וההסרה שלהם כואבת וזה הגיהינום. זה כמו זהב שמטוהר באש מהאבנים. האש זה החרטה של המצפון. גוף התחייה יהיה יותר רוחני מהגוף הנוכחי, ולא יהיו לו איברי איכול או רביה.  




האבות הראשונים - לחצו למאמרים
בזיל הגדול  
גרגורי מניסה   
גרגורי מנזיאנזן  
יוחנן (ג'ון) כירסוסטמוס

ממשיכי הדרך ומפתחי מסורת ההיסיכייה - לחצו לקריאת מאמרים
הפטריארך פוטיוס – מאה 9 לספירה
גרגורי פלמס – מאה 14 לספירה

 מאמרים נוספים
מיסטיקה ביזנטית
נצרות אורתודוקסית

 

 

רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו