הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

דת הנוודים - טיולים לרחבי העולם

העמים הנוודים של מרכז אסיה והדת שלהם

העמים הטורקים אלטאים התחילו באזור של הרי טיאן שיאן, ערבות מונגוליה ואסיה, והם מתחלקים בעיקרון לשלוש קבוצות, הקבוצה הטורקית, הקבוצה המונגולית והקבוצה הפינית אוגרית. במשך אלף שנה הפלישות שלהם הרעידו את אמות הספים של תרבויות העולם, מביאות איתם הרס וחורבן, החל מאטילה ההוני במאה ה5 לספירה וכלה בתימור לנג במאות 14-15. לפי מירצ'ה איליאדה, המנטליות שהנחתה אותם הייתה זו של זאבים טורפים[1]. "היוקרה המיסטית של הצייד העליון – טורף הבשר – מילאה תפקיד חשוב בכך. שבטים אלטאים רבים האמינו כי מוצאם מזאב על טבעי".

ההופעה הדרמטית ביותר של השבטים הנודדים הייתה בקיסרות של גינגיס חאן הוא פעל במשך 21 שנה בין 1206-1227 לספירה. אך יורשיו המשיכו בכיבושים לאחר מכן וכבשו את מזרח אירופה ב1241, את פרס עיראק ואנטוליה ב1258, את סין ב1279, ונעצרו על ידי הממלוכים מצד אחד בקרב עין חרוד 1271 בישראל, ועל ידי היפנים ב1281.

האל הראשי של האלים הנודדים היא טאנגרי אל השמיים, הוא אל עליון שבו תלוי הסדר הקוסמי, ארגון העולם וגורל בני האדם. השליטים המונגולים נהגו להתייחד אתו, גינגיס חאן היה מסתגר באוהלו לפני כל מערכה צבאית חשובה ומנסה לקבל סימנים מהשמיים להצלחת או אי הצלחת תכניתו. לעיתים היו עולים להר גבוה או מקום מקודש בטבע, כפי שמופיע בסרט על גינגיס חאן. טאנגרי הוא זה שנותן כוח לחאן ליצור סדר חדש על פני האדמה, כפי שמתבטא בחוקים של ה"יאסה". כשנפגש גינגיס חאן עם האמיר של בוכרה הוא אומר "היקום כולו הוא בית האלוהים. לשם מה יש צורך במקום מסוניים שבו ישכון?" טאנגרי נמצא בכל, כשהסדר של החברה מתפורר הוא הופך לאל מסתתר.

במרכז הבריאה נמצא הר עולם, דומה להר מרו ההודי הר זה מסומל גם על ידי עץ המחבר שלושה מישורים: שמים, ארץ ושאול. הנשמות נמצאות על ענפי העץ עד שנולדות, התוף של השאמן עשוי מעץ זה, וכך גם עמוד הטוטם שסמלי הנמצא גם בקברים של קדושים מוסלמים במרכז אסיה. ועליו שערות של סוס, הסוס היה חיה שהוקרבה לטאנגרי אל השמיים.
(המיתוס של הבריאה קשור לצלילה לתוך מים והוצאה מתוכם של חלקיקי בוץ, סוג כלשהו של צלילה המעלה דבר כלשהו, וכך נברא העולם. לעיתים זהו האל המזהה את השטן, מצווה עליו לצלול ולהביא קצת בוץ בפיו, מבוץ זה נוצרים ההרים והאדמה, ולאחר מכן האדם והביצה swamp)

הסמליות של השמיים מתבטאת באוהל הנודדים, התפר של האוהל הוא שביל החלב, החורים שבבד הכוכבים, העמוד המרכזי מסמל את שביל הצפון, חיבור בין מישורים שונים: שמיים, ארץ ושאול. דרך הפתח שבראש האוהל יוצא העשן , הוא מקביל לפתח שנמצא בשמיים עצמם. האוהל הוא העולם, הרוח החודרת אליו מהפתחים בתחתיתו מסמלת את האפשרות לעבור לעולמות אחרים.
הסמליות של הפתח במרכז הבית מופיעה בבית הפמירי בהרי פמיר בטג'יקיסטן, שם יש פתח במרכז הבית ובו מסומלים הרקיעים והעולמות האחרים.
במילים אחרות המוטיב ההיירופוני של כל מעון אנושי כמחקה את מרכז העולם, שבתוכו יש ציר עולם, בא לידי ביטוי מקסימלי באוהל הנוודי ובסמלים שנובעים ממנו, כל אוהל מאפשר הופעה של הקדושה במישור הזה, שבירה של הרגיל והיומיומי ואפשרות של לידה מחדש ועלייה לשמיים.

בדת של הנודדים מופיעה דמותו של השטן כמתערב במעשה בריאת העולם, משתלט על בני אדם, וכתוצאה מכך מוסברת הופעת הרע בעולם. ישנה דואליות הקשורה להופעתה האדם בעולם, אלוהים מפקיר לרגע את האדם במשך תהליך הבריאה, פרק זמן מספיק לשטן להתערב ולהכניס אל האדם את יצר הרע, ולכן יש חולי ומוות ובעולם. ה"קלקול" של העולמות מחייב מדריך נשמות, מתקן ומרפא, וכך נולד התפקיד של השאמן, כפי שכותב מירצ'ה איליאדה[2]:
"אל שמים ריבון שהופך לאל מסתתר או שהוא מתרבה על בלי די, אל בורא, שהשטן הערמומי מתערב בבריאתו (האדם והעולם), הסיכונים הניצבים בפני נשמת האדם" המחלות והמוות הנגרמים על ידי שדים ורוחות רעות, יקום משולש – שמיים, אדמה ושאול – שמחייב גיאוגרפיה מיתית מורכבת (המישורים השמימיים והתחתונים הרבים מחייבים ידיעה בשבילים המובילים לרקיע ובאלה המובילים לשאול) – די לחשוב על כל המרכיבים הללו על מנת להבין את התפקיד המכריע של השאמן בדתות של אסיה המרכזית והצפונית, השאמן הוא בו בזמן תיאולוג ומומחה לשדים, מומחה לאקסטזה ותרופות, עוזר במסעות הצייד, מגן הקהילה והעדרים, פסיכומופ (מלווה נשמות המתים אל העולם שמעבר) ובחברות מסוימות אף משורר ואדם מלומד ובקיא."

שמאניזם

מירצ'ה איליאדה, חוקר הדתות הנודע ביותר במאה ה20 כתב ספר על שאמניזם, שהוא מתרכז במיוחד בערבות אסיה, סיביר, המסורת הטורקית אלאטית. הספר נקרא "שמאניזם – דרכים ארכאיות של אקסטזה" והוא התפרסם הרבה לפני שהנושא הזה נהיה פופולארי בקרב תנועות העידן החדש במערב.
איליאדה מתרכז בחולי איניציאטורי וחלומות, הסמליות של התוף השאמני והתלבושות, לפי טענתו זאת הדת המקורית של האדם בתקופה הפלאוליתית ומוטיבים מסוימים נשארו מאז.  הוא טוען שהשאמניות זה דת, מאגיה ומיסטיות במובן הרחב של המילה. הוא מגדיר שאמניות כ"טכניקה של אקסטזה". הטכניקה מתרכזת סביב מוות ולידה רוחניים.

לפי איליאדה אדם נעשה שאמן באחת משלושה דרכים:
1. אם הוא נקרא לבחירה או נבחר לכך על ידי כוח גדול ממנו[3]
2. הם הוא מקבל את העיסוק מהמשפחה – אבא או אימא
3. אם הוא בוחר בכך או השבט בוחר בכך

אלא שאדם צריך לעבור איניציאציה בכדי להפוך לשאמן, וזה נעשה בשני דרכים
א. על ידי חלומות, התגלויות, ואעז ואומר גם מחלה
ב. לימוד על ידי הזקנים והשאמנים הוותיקים

פעמים רבות השאמן לעתיד מתבלט על ידי התנהגות מוזרה, אהבת בדידות, חלומות משונים, חזיונות, התנהגות תת הכרתית, הרבה פעמים האיניציאציה קשורה למשבר, ולעיתים רבו זה מחלה שגובלת בסכנה פיזית לחיים. השאמן מופקר בידי כוחות אלוהיים או שטניים, משתגע, עובר למצב של תוהו ובבוהו, נפטר מהסדר הישן בכדי שיוכל לקבל אישיות חדשה. עובר עינויים, "נהרג".
לעיתים התהליך של ה"מוות" נעעזר על ידי התבודדות ביורט או בטבע למשך מספר ימים. השאמן לעתיד צריך מדריך הן באופן פיזי והן באופן אנרגטי, לעיתים זאת רוח של חיה, מכשף קדום. לעיתים הוא צריך לצאת למסע, פיזי או דמיוני. הניסיון של המחלה מלמד את השאמן איך לרפא מחלות אצל אחרים. השאמן עולה לשמיים, חווה את החוויה המיסטית, שבעקבותיה הוא נהפך לאחר.

לפי המיתוסים השאמן הראשון נברא על ידי האל, הוא המדריך של הנשמות. עוזר למין האנושי במבוך הבריאה. השאמן קשור לישות העליונה, לעיתים לחיית טוטם. השאמנים הראשונים היו מקבלים את כוחותיהם ישירות מהשמיים, אלא שכיום יש ירידה והם מקבלים את הכוח מהאבות.

השאמנים נאבקים בכוחות הרוע, במאגיה השחורה, מגינים על העולם. הם מומחים לקדושה שמסוגלים לראות מה שאחרים לא מסוגלים. יש להם תפקיד חשוב במוות וטקסי הקבורה. לטראנס השמאני יש אופי אקסטטי ייחודי, וכך כותב איליאדה: "יש לזכור את האופי הדרמטי של הטראנס השמאני, שהוא הצגה שאין לה אח ודוגמה בעולם ההתנסויות הרגילות. הפגנת היכולת המגית (משחקים באש ו"ניסים" אחרים) חושפת עולם אחר, את העולם האגדי של האלים ושל הקוסמים, העולם שבו הכל אפשרי, העולם שבו מתים חוזרים לחיים והחיים מתים על מנת שיקומו תחייה, עולם שבו אדם יכול להעלם ולהופיע מחדש בו זמנית, שבו "חוקי הטבע" הושעו ובו שוררת "חירות" על אנושית מדהימה"
 
[1] מירצה איליאדה, תולדות האמונות והרעיונות הדתיים, כרך ג, עמ' 5
[2] שם עמ 13
[3] בהפיכה של אנשים לאנסטנרי בהרי הסטרנג'ה בולגריה, מופיע באופן קלאסי הבחירה של השאמן בעקבות קריאה או בחירה שלא מרצונו על ידי כוח גדול ממנו
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו