הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

הופעת הבוגומילים - טיולים לרחבי העולם

תנועה של רפורמה דתית בימי הביניים

הבוגומילים היו תנועה עממית כופרת ששילבה מיסטיקה נוצרית עם רעיונות של שוויון, חופש ואחווה מתוך אהבה, כרצון לתיקון חברתי ואישי. הם הופיעו באימפריה הבולגרית בתחילת המאה ה10. והתפשטו כאש בשדה קוצים, משפיעים על אירופה כולה במאות השנים הבאות. עד שלבסוף דוכאו והושמדו על ידי הכנסייה. הבוגומילים הביאו להופעת התנועה הקתרית בצרפת, ורעיונותיהם נכנסו לפולקלור הבלקני ולמסורת התאוזיס כפי שמופיעה בהר אתוס במאה ה13 לספירה, כמו גם להתחדשות של האחווה הלבנה במאה ה20.

הבוגומילים היו בקונפליקט עם הממסד, המדינה והכנסייה, למרות שבתקופות מסוימות היו שליטים שהתחשבו בהם ואף תמכו בהם. בגלל הדואליות שלהם והאמונה שמקור העולם הארצי הוא השטן, הבוגומילים דחו כל דבר שלא מגיע מהנפש, הדרכה פנימית, מעין ברית לא כתובה. הם דחו את הארגון החברתי, קצת כמו בתקופת השופטים – איש הישר בעיניו יעשה, הם דחו כל צורה של אוטוריטה: כנסייה, מדינה, היררכיה, סירבו לשלם מיסים, לעבוד כאריסים או לשרת בצבא. מפני אמונתם שהנראה הוא יצירת הרע הם נמנעו מכנסיות ומוסדות, דחו כל ריטואל, וקידמו רק את הטהור והרוחני, הנזירי והפנימי.
בתחילה זאת הייתה מגמה שקרובה לנזירות, הכוללת בוז לעבודה והסתמכות על האל שיספק מחסורם. אלא שעם הזמן השתנתה התפישה והם עודדו עבודה יצרנית והשתתפו בה כולם ביחד. יש עדויות על חיי קהילה שלהם. הבוגומיליות התפשטה בקרב קהילות חקלאיות אוטוקרטיות שלקחו את הנוצרים הראשונים כדוגמא לקהילה שיתופית קדושה.
במקומות שבהם היו קהילות בוגומיליות משמעותיות, כמו למשל מקדוניה, או פלובדיב בבולגריה, הם יצרו ארגון דמוקרטי שהונהג על ידי הזקנים והמושלמים, המנהיגים נקראו שליחים. אבל לא היה להם כנראה ארגון כנסייתי היררכי כולל, ולא היה אפיפיור בוגומילי, כפי שחלק מהחוקרים נטה לחשוב. לכל קהילה היו שתים עשרה שליחים שהיו מעין מועצה עליונה. המושלמים היו נבחרים שתפשו עצמם כנוצרים אמתיים, יושבי גן העדן, ילדי הרוח – הם נקראו תאודוקוס, נושאי אל, שם דומה למריה. המושלמים נמנעו במידת האפשר מנישואין, ומכל מה שמזהם שקשור לעולם הפיזי כמו יין ובשר. היה איסורים על שתיית יין ואכילת בשר.


המשך של הנצרות הגנוסטית העתיקה

התנועה התחילה כסינתזה של רעיונות פאוליקנים, מסליאנים (כתות גנוסטיות שפרחו בארמניה ואסיה הקטנה החל מהמאה ה6 לספירה), ורצון לרפורמה בכנסייה הבולגרית האורתודוקסית. מורה בשם "בוגומיל" (פירוש השם: אוהב האל) שהטיף לנצרות של שוויון, חופש, ואחווה דרך אהבה, מופיע ב930 ותורתו זוכה לפופולאריות רבה. התנועה שהוא מייסד פורחת בתקופת השיא של האימפריה הבולגרית, ולאחר זמנו של סימיון הראשון מתפשטת לביזנטיון, סרביה בוסניה, קרואטיה ואף לאיטליה וצרפת. הבוגומילים היו, במידה רבה, המשך של תנועות גנוסטיות קודמות והדת המניכאית (דת עצמאית בעלת מאפיינים גנוסטיים שפרחה בעיראק במאה ה3 לספירה). הם דיברו בעיקר לאיכרים המנוצלים והעניים, בעד שוויון חברתי ברוח האוונגליון.
 
סימיון הראשון הרחיב את האימפריה הבולגרית בתחילת המאה העשירית על חשבון האימפריה הביזנטית. הוא יישב ברחבי ממלכתו ארמנים וסורים שגורשו מארמניה על ידי הביזנטיים בעקבות האמונה הפאוליקנית והמסליאנית שלהם. הגולים מארמניה ומסוריה הפיצו את אמונתם בארץ החדשה. במקביל לכך ברחבי הממלכה החל תהליך ניצור כפוי של האוכלוסייה שבחלקה נשארה פגאנית. ההמונים הפגאניים התנגדו לניצור ואימצו את המטיפים הזרים. בין 852 ל 869 הצאר בוריס (אביו של סימיון הראשון) התנדד בין נצרות קתולית לאורתודוכסית, מאמץ פעם את זו ופעם את זו, הדבר הוביל להפחתת ערכה של הכנסייה הממוסדת, השליחים נחום וקלמט, והנזיר יוחנן רילסקי הציע סוג של נצרות טהורה והיא זו שהתקבלה על ידי ההמונים. הם החלו מפעל של הטמעת הדת הנוצרית בתרבות הסלאבית, וזה עבד לזמן מה, עוזר במאבק בהתפשטות הגוברת של הבוגומילים, אך בסופו של דבר הממסד היווני אורתודוקסי השתלט על הכנסייה, תנועת הנזירות התדרדרה, ההמונים בזו לממסד הכנסייתי והתרעמו על חוסר הצדק החברתי והקושי הכלכלי.


השתלשלות מאורעות היסטורית 

בזמן הצאר פטר (מאה 10) החל תהליך של פאודליזציה בבולגריה. הכפפת האיכרים העצמאיים עד כה לאדונים חזקים ולכנסייה. ההתפתחות של לטיפונדות (אחוזות אדמה הנשלטות על ידי אצילים) גדולות הביאה לעוינות של האוכלוסייה כלפי השלטון, במקביל לכך התפתחה תנועה נזירית חזקה בעלת מאפיינים סגפניים המתכחשת לעולם הזה ועסוקה במדיטציה ותפילה, שנמשכה לבוגומיליות.
הצאר פטר עודד את הנצרות הביזנטית, דבר שהביא להתרחקות האוכלוסייה מהכנסייה הממוסדת, הקושי הכללי הביא למרידות והכפירה הבוגומילית התפשטה. הוא כותב לכנסייה הביזנטית בבקשה לעצה ומקבל תשובה מהמלומד והנזיר Theophlact בשנת 950. בתשובה זו מפורטות האמונות של הבוגומילים. לפי התיאור המופיע במסמך הם דומים מאד למה שמופיע ב"היסטוריה של המניכאים" של פטר מסיציליה, השגריר הביזנטי אצל הפאוליקנים בתחילת המאה ה9, ושונים בדבר מרכזי אחד והוא הדחייה של נישואים וגידול משפחה.
המלכים הבולגרים האחרונים הגדולים סמואל ובנו (מאה 11) אהדו את הבוגומילים. לפי אובלנסקי לבוגומילים הייתה הצלחה רבה בקרב תנועת הנזירות העממית הבולגרית ובמנזרים. מאפייניה של תנועת הנזירות באותה תקופה דומים מאד לאלה של המסליאנים, התכחשות לעולם הזה ותפילה מתמדת, הסתמכות על כתבי הקודש וסגפנות. ותאמו את עיקרי האמונה של הבוגומילים. רבים מהנזירים היו בורים ולא הבחינו בין הנצרות האורתודוקסית לכופרת, רואים במושלמים של הבוגומילים אנשי דוגמא ובתורתם אמת, ומצטרפים לשורותיהם.
 
לאחר כיבוש בולגריה על ידי הקיסר הביזנטי בסיליוס השני ב1018 עוברים אצילים בולגרים רבים לגור בקונסטנטינופול ומביאים איתם את האמונה הבוגומילית, שם היא עוברת תהליכי עידון, העמקה והתפתחות, ומוצאת את דרכה למקומות אחרים בעולם ובהם דרום צרפת, רוסיה, סרביה ובוסניה. ולאחר מכן חוזרת לבולגריה בצורתה המתקדמת.
במאה ה12 נוצרים שני זרמים עיקריים של הבוגומיליות, האחד זה ה"דראגוביצים" (על שם כפר בדרום מקדוניה) שדוגלים בדואליזם קיצוני, השטן הוא ישות עצמאית, ושני הוא הזרם ה"בולגרי" הממשיך במסורת של דואליזם מתון, השטן כפוף לאל. לקראת סוף המאה ה12 התנועה הבוגומילית מפתחת כללים וטקסים המדגישים את ההבדל בינה לבין הנצרות. יש דגש על תפילות וצומות והחברה מתמסדת ונחלקת לכמרים (מושלמים) ומאמינים. קהילות חדשות נוסדות באסיה הקטנה, דלמטיה, ביזנטיון, הבוגומיליות גדלה ומשפיעה עד כדי כך שהיא מהווה איום על הממסד הכנסייתי והשלטון, דבר המביא לסדרה של רדיפות.
התפשטות הבוגומיליות על רקע מסעי הצלב, הרדיפה שלהם, והמשברים שעוברת האימפריה הביזנטית, מייצרים מסמכים נוספים המשמשים ללימוד הבוגומילים. בתחילת המאה ה12 הקיסר אלכסיוס קומנוס, מזמין מתיאולוג בשם Euthymios Zigabenos מכתב כנגד הכפירות. שנקרא Dogmatic panoply, והוא מתבסס על עדות של נזיר בשם בסיליוס. שהיה קשור לבוגומילים בקונסטנטינופול.
הצאר הבולגרי בוריל נוקט בפעולה דומה וקורא למלומדים שיכתבו כנגד הכפירה המתפשטת. ויוצר מסמך מהמאה ה13, שנקרא בשם Synodicon of the tsar Boril
שני המסמכים משמשים מקור עיקרי ללימוד הבוגומיליות בשלביה המאוחרים
 
הבוגומילים מתפשטים לסרביה במאה ה12, אך סטפן נמניאה Stefan Namaje, המלך הראשון של שושלת נמניאה ההיסטורית, שנחשב לקדוש, רודף ושורף אותם, בעקבות כך רבים מהגרים לבוסניה, שם הם יוצרים קשר עם הכנסייה הבוסנית העצמאית שמאמצת את תורתם. לימים היו אלו האנשים שהתאסלמו. בביזנטיון נרדפים הבוגומילים על ידי הביזנטיים החל מהמאה ה-12 מנהיגיהם מוצאים להורג והנותרים בורחים ונעלמים מעל פני השטח.
בתחילת תקופת האימפריה הבולגרית השנייה, מתחזקת התנועה הבוגומילית ומתפשטת, אך עם הופעת מסורת התיאוזיס Theosis וההיסכייה Hesycia של הר אתוס במאה ה14, תש כוחם והמשיכה אליהם נחלשה, מספריהם התדלדלו, ועם הופעת העותומאניים רבים מהם מתאסלמים. יש טענה שהאסלום של תושבי הרי רודופי נבע מסיבה זו.


ספרות עצמאית

לבוגומילים היה ספרות משל עצמם בסלאבית, בנוסף לכך הייתה להם ספרות חיצונית שפורשה והותאמה על ידם לצרכיהם, הספרים נכתבו החל מהמאה ה11. והם בוגומילים וכיתתיים באופיים. הספרים יכולים לשמש מקור ללימוד תורתם, אלא שחוקרים כגון puech טוענים שהספרים הגיעו ממקורות מעורבים ויש בהם מרכיבים חדשים שלא מאפשרים להשתמש בהם כמקור ראשוני, הספר היחיד שאולי יכול להיות מדריך אותנטי ואמין לתורה הבוגומילית הוא "חקירת יוחנן" liber sancti johannis
מדובר על דו שיח בין יוחנן המטביל וישוע הנוצרי בנושאים כגון בריאת העולם, נפילת השטן, עלייתו לשמיים של חנוך וסיפור עץ הצלב. לא ברור אם הספר הוא חיבור בוגומילי מקורי או אוסף של חיבורים ישנים ותרגום, אבל בכל מקרה הוא מקור חשוב ללימוד אמונתם. אלא שיש גם ספרים אחרים. ספר בשם היסטוריה של התנ"ך מתאר את יצירת העולם והאדם, מקור הרוע והגאולה ממנו, ההיסטוריה של הצלב, המאבק בין גוף לנפש, טוב לרע. היו להם דיאלוגים שנשמרו רק אצלם בין ישוע והתלמידים וכתבים של אבות הכנסייה. כן היה ברשותם את המכתב ללאודיקנים שמוזכר כקיים בברית החדשה אך לא מופיע שם. היו להם שירי דת משל עצמם.
 
המוטיב החוזר בספרים הוא העולם כמקום מאבק בין טוב ורע, השטן הוא השולט בעולם הנראה, קוסמולוגיה דואליסטית המופיעה במיקרוקוסמוס – האדם ובמקרוקוסמוס - היקום, המובילה למאבק פנימי. הספרים מראים על קשר של הבוגומילים לפולקלור סלאבי. הם אמצו את התרבות הסלאבית השפיעו והושפעו על ידי האמונה העממית.
לפי חוקר הדתות מירצה איליאדה תפישות של הבוגומילים נשארו בדרום מזרח אירופה וממשיכות להשפיע שם וזאת בשני דרכים: אחת דרך הכתבים האפוקרפיים שיוחסו לכומר הבוגומילי ירמיה. ונקראים עד היום. והשנייה דרך הפולקלור העממי, נושאים שקנו אחיזה ביקום הרוחני של המוני העם. לדוגמא: בסיפורי העם מופיע אל רדום, עייף כפי שמופיע בספרים הבוגומילים. זאת פרשנות עממית של האל המסתתר. לעומת זאת השטן שולט על פני האדמה עד להופעתו של ישו או דמות אור אחרת (מוטיב המופיע בסיפורים של דונוב)
בספר "סיפורם של אדם וחווה" מסופר על חוזה שנחתם בין אדם ושטן שעל פיו האדם שייך לשטן עד להופעתו של ישו הנוצרי. ואכן בציורי הכנסיות בבלקן מופיעים בני אדם נשלטים על ידי שדים בכל מעשי חייהם, ומנגד מלאכים וישו מציעים תרופות למחלה וישועה
 
 
 
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו