הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

הסיכאזם - טיולים לרחבי העולם

הסיכאזם hesychasm

סיכום המבוסס על המאמר: The Proto-Hesychasts: Origins of mysticism in the Eastern church, Theodore Sabo BTh, MMin, MA

ההסיכאזם זאת תנועה שהתחילה במנזרים בהר אתוס והתגבשה במאה ה14, אך מקורותיה קדומים יותר ונובעים מהמיסטיקה הנוצרית הקדומה. הדובר הבולט שלה הוא גרגוריוס פלמאס Gregory palamas נציגים בולטים אחרים הם גרגוריוס מסיני, ניקופורוס nikoporus הנזיר ותאולפטוס מפילדלפיה theoleptus of Philadelphia . אלו הדמויות הפופולאריות ביותר בפילוקליה, הספר של ההסיכאיזם שגובש במאה ה18. לחצו למאמר פילוקליה

עיקרה של התנועה שימשו בתפילת האדון "ישו המשיח בן האלוהים רחם עלי", עם טכניקות נשימה ותנוחות גוף, במטרה להשיג איחוד מחשבה ולב וחזיון של האור האלוהי של תבור, המייצג אנרגיות אלוהיות, בניגוד למהות אלוהית שהיא בלתי נתפשת. האנרגיות הם תכונות של האלוהות, נפרדות ולא נפרדות ממנו. הגוף הוא חלק מהאלוהות ולכן יש להתייחס אליו ולהשתמש בו ולעשות אותו מקדש לקבל את הקדוש. גרגוריוס פלמאס אומר:
 "god is indivisibility divided and united dividedly" (שם, עמ 22).

ההסיכאזם אומץ על ידי שלוש וועידות כנסייה מזרחית באמצע המאה ה14.
לפי המחבר יש שמונה תכונות של ההסיכאזם:

1. נזירות.
גרגורי מסיני היה נזיר בסיני, קפריסין, הר אתוס, כרתים וסלוניקי, וגם בparoria ליד בולגריה, שם הוא הציג את התורה לסלאבים.
ניקופורוס הנזיר היה ממוצא איטלקי וחי בחלקים המבודדים של הר אתוס
תאולפטוס עזב את אשתו ועבר להר אתוס, הוא היה מורה של גרגוריוס פלמאס ומכיר של גרגורי מסיני, כתב ספר על נזירות.
גרגוריוס פלמאס הוא המפורסם מבין ההסיכאיסטים, היה הבישוף של סלוניקי, הקדוש של העיר, חי בסוף ימיו כנזיר ליד העיר, הגיע לשם מהר אתוס לאחר התקפות של התורכים.

2. מיסטסיזם שחור.
הכוונה היא לסוג רוחניות המקדש את אי האפשרות שלנו לתפוש את האלוהות, האינסופיות שלה, מעבר ליכולות אנושית, מה שהוא מעבר לכל ידע, שמוזכר בכתביו של פסבדו דיוניסיוס האראופגיטי. אלוהים הוא מעל לכל ויחד עם זאת אפשר לתפוש את התגשמויותיו בעולם, האצלותיו וזה המיסטסיזם של האור.





3. מיסטסיזם של האור.
יש חוויה של אלוהות שהיא מעבר לכל תיאור, וכזו שנתפשת דרך התגשמות של האור האלוהי. ההסיכאיסט האמין שדרך חזיונות מיסטיים הם מאוחדים עם האור הלא נברא, זה שמופיע ביום הראשון של הבריאה, לפני שבוראים את השמש. זה שבו ישו הופיע לפני התלמידים בהר תבור. אי אפשר לראות אותו בעין רגילה, ולכן היהודים שהיו לרגלי ההר לא ראו את האור שראו התלמידים. גם העיוור יכול לראות את האור הזה. ישו נתן לתלמידים את האפשרות לראות אותו כפי שהוא באמת. בימי פלמאס האור מופיע מבפנים והוא מעבר לזמן למקום. רואים אותו דרך שיקוף כמו שמים משקפים שמש, לפי פלמאס פאולוס ראה את האור כשעלה לרקיע השלישי (אל הקורינתיים ב, 12:2). לאור הזה טבע משנה, ישו יופיע אתו בביאתו השנייה, ולכן ההסיכאיסטים הם הנביאים של ביאתו השנייה של ישו.

4. הלב.
ההסיכאיסטים הדגישו את הלב kardia שזה לא הלב הפיזי דווקא, אלא הרגשות והמודעות, מעין מסך שעליו הכל מופיע והוא זה שנותן את דחף החיים, בתוך המסך הזה, שהוא הסרט של כל הרגשות, צריך להכניס תפילה ותכנים אלוהיים. צריך לשמור על הלב, ולמצוא את המקור שלו לפני שעושים את תפילת האדון, צריך לשאוף את המחשבות ולדחוף אותם ללב, האיחוד של לב ומחשבה מביא שמחה לאדם במסע הארך כשהוא חוזר הביתה לאשתו וילדיו (במובן מטפורי). הלב הוא מרכז החיים של הנפש והגוף ויש בתוכו את האוצר של הממלכה הפנימית. זה המרכז הרוחני של האדם. התפילה צריכה להיעשות במתחם של הלב, ההופך למקודש ברגע ששומרים ששום דבר לא ייכנס אליו חוץ מזיכרון ישו.

5. תאוזיס theosis.
הפיכה לאלוהי. ההסיכאיסטים האמינו שבזמן האיחוד עם האור הלא נברא עם שותפו בטבע האלוהי, וזאת לפי הבטחתו של פטרוס שהקוראים של מכתבו ישתתפו בטבע האלוהי. אפרים הסורי אמר שאלוהים בחסדו קרא לבני אנוש אלוהיים. עוד רבים מהמיסטיקנים הנוצרים הקדומים כגון אתנסיוס דגלו בתפישה הזו, הוא אמר, ישו זה אלוהים שהופיע באדם בכדי להראות לבני אדם את הדרך להיהפך לאלוהיים. אתנסיוס מסיני אמר שעל ידי תאוזיס אדם לא יפסיק להיות אדם, אלא פשוט ייהפך להיות אדם שלם. גרגורי מפלמאס טען שתאוזיס זאת מציאות שאפשר לחוות בחיים הנוכחיים.

6 האנושיות של ישו.
תאוזיס נקשר עם הדוקטרינה של אנושיות של ישו, ובה יש תפקיד חשוב לגוף, ומכאן החשיבות של תנוחות ונשימות. הם ישבו ברגליים משולבות, הזקן נוגע בחזה, המבט אל הבטן. ניקופורוס הוא הראשון לתאר את הטכניקות, שבהם המחשבה נמשכת אל הלב לפני תחילת התפילה. גרגורי מסיני מדגיש רעידות והשתחוויות.
לפי פלמאס התנוחות מאפשרות הכוונה פנימה, האדם עליון למלאכים בזכות גופו, עד כמה שזה ישמע מוזר. וזה הגוף שנותן להם שליטה בכדור הארץ. ישו בהופעתו קידש הן את הגוף והן את הנפש, הגוף של ישו מכיל אנרגיות אלוהיות. התחייה של ישו הייתה גם בגוף. בזמן הגאולה גם הגופות ייוושעו ויקומו לתחייה, וכך יכול לקרות גם בזמן החיים האלו. אפשר להפוך את הגוף לרוחני. ויחד עם זאת הגוף משחית וצריך שינוי, ריסון, הכוונה.

7 פנטוס penthos .
המשמעות של המילה היא התחרטות, בכיינות. ישו אומר בדרשת ההר – אשרי האבלים כי הם ינוחמו, וזה מראה על הצורך בחרטה, צער, בכי, כפי שהבתולה בכתה לרגלי הצלב. הדמעות הם האם והבת של התפילה. גרגורי מפלמאס אומר שהדמעות הם מרות, ארורות ופוצעות לאלו שלא טעמו מהצער המבורך, אך נהיות מתוקות ולא פוגעות לאלו שיש להם את המלאות של השמחה. התפילה והפנטוס מעודדים זה את זה.

8. תפילה בלתי פוסקת.
המטרה היא לגלות את אנרגיית רוח הקודש שאותה המיסטיקן קיבל כבר בטבילה. התפילה אפשר הלו לחוות חסד אלוהי באופן ישיר ולא רק סמלי. התפילה הופכת את הנפש למזבח נאוטי שעליו שה אלוהים מוצע באופן מתמשך. לפי תאולפטוס התפקיד של תפילת ישו הוא לאחד את שלושה הפעולות של המחשבה dianoia הנאוס nous והפנאומה pneuma  ולרכז אותם בשילוש.





 

קראו את המאמרים הבאים - לחצו לקישור

הסיכאיזם

גנוסטיקה

נזירות אורתודוקסית ובזיל הגדול

מדיטציה והתאוזיס של הנזירות האורתודוקסית

המיסטריות של הנצרות האורתודוקסית

התפתחות התנועה הגנוסטית

הבוגומילים

סוד האיקונין

אדריכלות ואמנות כנסיות אורתודוקסיות

הקתרים בצרפת

גנוסטיקה והרמטיזם

פילוקליה - אהבת היופי 

הבשורה הסודית

הבוגומילים

 

מאמרים נוספים על נצרות

סדרת מאמרים בנושא אחווה לבנה שילוב של עידן חדש ומיסטיקה נוצרית - לחצו כאן

סדרת מאמרים על קדושים נוצרים בכל הזרמים - לחצו כאן

סדרת מאמרים בנושאי נצרות כללי - לחצו כאן

מאמרים על נצרות באתר תרבויות עולמי ישראל - לחצו כאן

 
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו