הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

הרי הבלקן - טיולים לרחבי העולם

הרי הבלקן balkan

זהו רכס הרים ארוך וצר החוצה את בולגריה ממזרח למערב ומהווה מכשול תעבורתי. משני צדדיו התפתחו מרכזי התרבות של בולגריה בתקופה העתיקה, ימי הביניים והעת החדשה, והתחיל המרד הבולגרי בעותומאניים שהונהג על ידי לבסקי levski ובוטוב botev, שניהם בני האזור, כאן הייתה הבירה העתיקה של הבולגרים בימי הביניים – וילנקו טרנובו, וכאן התקיים הקרב החשוב ביותר לשחרור בולגריה כנגד העותומאניים – מעבר שיפקה. בעבר עברה הדרך הראשית בין סופיה לבורגס לרגלי ההרים, מסביב להם ניתן למצוא עיירות ציוריות וחיים כמו פעם
 
באזור המרכזי של ההרים נמצא פארק הרי הבלקן, ומדרום להם, כלוא בין רכס הרי הבלקן ורכס הרי סרנה גורה נמצא עמק הוורדים, בו מגדלים את רוב וורדי תעשיית התמרוקים בעולם. במזרח הרי הבלקן נמצאים מקומות מקסימים כגון בלוגרצ'יק, אזור של גבעות חול מסתוריות, ושערי ורטסה, במערב הרי הבלקן נמצאים אתרים היסטוריים כגון העיר סליבן, הבירה העתיקה פרסלב, וערי החוף ורנה ובורגס.

 
 


אתרים במערב הרי הבלקן


בלוגרצ'יק balogrchik
זהו אזור של גבעות חול מסתוריות בצפון מערב בולגריה, המשתרע על פני כמה מאות קילומטרים מרובעים ומזכיר במקצת את קפדוקיה, בלב האזור נמצאת עיירה שנקראת בלוגרצ'יק ובליבה מצודה עתיקה, שיסודותיה תרקים, ועליהם בנו הרומאים, בולגרים והעותומאניים. נוף המצודה מזכיר במקצת את מטאורה ביוון הסמוכה,
בעיירה מוזיאון היסטורי ואנתרופולוגי, מלון טוב, ומסעדות. היא נחשבת לאתר מיסטי בעל אנרגיות על ידי קבוצות רוחניות שונות בבולגריה וברוסיה.
המצודה נוסדה במאה השלישית, אך יש על הסלע חציבות עתיקות של בורות נסך ומקומות פולחן שהם עתיקים מאד.
לפי kiril kirilov השם בל שהוא התחילית של "בלוגרצ'יק", קשור לאל השמש הקדום "ביאל", הוא מצא בהרים שבסביבה הרבה מקדשי סלע המוכיחים שהמקום היה קדוש לאל השמש, כמו גם לאלה אם, לפי טענתו האדם קרו מניון הגיע בתחילת עידן בתולה לאירופה, ואז קרה משהו לאנשים וההיסטוריה החלה. הם הכירו בעצמם כבני אדם, והחלו לחשוב אחרת, השינוי התרחש בבלוגרצ'יק והונצח בציורים שבמערת מגורה.
סלעי בלוגרצ'יק הם קריסטלים של קוורץ ויכולים להכיל אנרגיה, זהו מקום מיוחד והאדם הוסיף עליו שורה של מקדשים המאורגנים בצורה עגולה שבאמצעה האות T, כמו האות היוונית תאפוס. זה הרחם של האלה. חלק מהסלעים עוצבו כך שיהיו בהם כיוונים אסטרונומיים. לפי קיריל האזור הוא חצי מלאכותי, מזכיר את אתר בגליקטש beligtash לחופי הים השחור.
לפי טענתו הקו הישר הקשור לאות T שבלב העיגול מכוון כלפי זריחת השמש ביום הארוך בשנה ומכניס אנרגיה למעגל (בדיוק כמו בסטונהנג'). בכל המקדשים יש גביעים – חורים בסלע, שלעיתים הם מכוונים – קשורים זה בזה.
 
מערת מגורה magura
ליד בלוגרצ'יק ישנה מערת נטיפים גדולה ויפה בשם מגורה, חשיבותה בציורי הסלע שבה שהם בני 10.000 שנה לפי הגרסה הרגילה ו40.000 שנה לפי הגרסה האלטרנטיבית. מדריך בשםkiril kirilov  פענח את המשמעות שלהם כשבעה שלבים בתהליך רוחני, והוא מחייה את השפה והרוחניות העתיקה.
הציורים של מגורה מזכירים מערתgrotto dei cervi  באיטליה, לפי הארכיאולוגים הם מתוארכים לפני 10.000 שנה ופחות מכך, ומתארים סצנות ריקוד, טקסים, ציד, פריון, שבהם מופיעים עם דמויות אנוש (מעל אלף) וחיות רבות, גם כך הם נחשבים לעתיקים מסוגם בעולם, הם נעשו בעזרת שיירי צואת ציפורים (עטלפים) על גבי סלע לבן. אלא שיש אנשים שטוענים שחלק מהציורים עתיקים הרבה יותר ויש בהם קודים של שפה עתיקה, המתבטאים בצורות גיאומטריות וסימנים על הקירות, בני האדם מצוירים בתנוחות פולחן. דמויות האנוש מצוירות לרוב עם ידיים מעל הראש בצורת לב או חצי עיגול, וגוף בצורת שעון חול. הצורה של הגוף מזכירה את צורת מערך הכוכבים של הצייד בשמיים. ישנם ארבע סוגים של ציורים, אתנומורפי, זואומורפי, גיאומטרי וסמלי. ייתכן והציורים הגיאומטריים הם שפה. זאת ועוד, באחד החדרים הפנימיים יש אפילו לוח שנה אסטרונומי שבמרכזו שמש גדולה, כך או כך, המקום הוא אתר מורשת עולמי ומרשים ביותר.

לפי kiril kirilov מהאגודה הארכיאולוגית של בלוגרציק המקום הוא ספריה פרהיסטורית עתיקה, מעין אולמות של ידע וחניכה, הציורים מתארים את תנועת כדור הארץ סביב השמש, המרחק לשמש, שלבי הירח, התפתחות העובר ברחם, ומכילים אותיות וסמלים אלכימיים משתים עשרה שפות. הזמנים שבהם צוירו הם נדודי האדם קרו מניון מהמזרח לאירופה לפני 40.000 שנה, ומצאו משהו דומה בגרמניה בעמק הah עם ידיים מורמות בצורת כתר מעל הראש. בציורים יש ג'ירפה וזה מוכיח שהם לפחות בני 12.000 שנה. גם במערת chauvet בדרום צרפת יש ציורים של חיות טרופיות והיא מלפני 32.000 שנה. לפי קירילוב האנשים בציורים הם בגובה הג'ירפה ומכאן שהם היו ענקים, בדיוק כמו האטלנטים, הוא גם מציין סצנות של מין טקסי המוקדשים לאלה והקשר בין בני אדם לאלים, לידה מחדש. החדר החשוב הוא זה שבו יש את השמש ומידע אסטרונומי על מערכת השמש.
ישנו קוד של קווים ונקודות שאולי הוא מספרים או אותיות. לפי אדם בשם Alexey stove  הציורים הם לוח שנה שמשי.
לפי קירלוב 10% מהציורים, לפי ממצאים גאולוגיים (מידת התפוררות הסלע) הם מלפני לפחות 40.000 שנה. ישנם חדרים במערה שבהם יש ציורים, אך אין עקבות של עשן, פיח, על התקרה. נשאלת השאלה איך האירו את המקום האמנים הקדומים
לפי קירילוב מגורה מייצגת בית ספר רוחני, כל הציורים קשורים לאלה אם, המחדשת של המין האנושי לאחר אסונות אטלנטיס. הסמלים שבמערה מופיעים בכל העולם. אסון שקרה לפני 24.000 כמעט ומחה את המין האנושי ואז הופיעה האלה אם. לכל מחזור אנושי יש תקופה של 26.000 שנה להתפתח בין השינויים של ימי השוויון. במגורה יש נבואה של התפתחות המין האנושי לפי תקופות, וזה הסולם המצויר מעל הדמויות שהוא מסמל זמן כרונולוגי. יש בה כתבים קדומים המבשרים על הפיניקי, קלטי, קירילי, אלכימי, טורקי, קשור לכתב שנמצא באתר ווינצ'ה הנמצא כמה מאות ק"מ משם, על גדות הדנובה בסרביה.

לפי מריה גימבוטאס מערות נטיפים היו מקומות פולחן לאלה, מקומות קבורה, אתרים מקודשים המייצגים רחם, חיבור של הזכרי עם הנקבי. במערות היו אולמות גדולים, מעברים צרים עם מים, חדרים פנימיים נפתחים, יותר מאוחר הם התפתחו לכדי מערות מלאכותיות חצובות ובהם חללים עגולים שהם כמו רחם המחוברים ביניהם במערכת תעלות – מעברים.
במערה נמצאו כלים, עצמות, מתכות, קרמיקה ומקומות לאש
מערת מגורה ארוכה מאד, וניתן להיכנס אליה בצד אחד ולצאת לאחר שני קילומטר במקום אחר. בתחילתה ישנם אולמות ענק ששימשו למגורי האדם הקדמון, כשנכנסים יותר פנימה יש פנייה לנקיק צדדי, הכניסה אליו היא דרך מעבר צר בין זקיפים ונטיפים, מעין דלת נסתרת, שמאחוריה מתגלה עולם מופלא של תקרה גלית לבנה, מסדרונות מתרחבים וגלריה ארוכה של ציורים מסוגים שונים המסתיימת בחדר עם ציור השמש וההיסטוריה האנושית. הדמויות הם די גדולות, חלקן מטר ויותר
 
אגם רבישה rabisha
כשיוצאים ממערת מגורה נגלה מתחת לגבעה שבה היא נמצאת אגם קטן בשם רבישה שהוא האגם הטקטוני (נובע מתזוזת לוחות היבשה) היחיד בבולגריה, עמוק ושופע דגים. לפי האגדה יש באגם מפלצת עם ראש פר, שהיא ילד של דרקון שקבור באחד מאולמות מערת מגורה. היציאה ממערת מגורה פונה אל האגם, ויש שם גם יקב מקומי.

מקדש רחם בסלע בלפניצה lepenitsa
ליד מערת מגורה, באזור בלוגרצ'יק, ישנם מערות מקדש נוספות, החשובה ביותר היא מערת lepenitsa שהיא מעין רחם המכוון אל זריחת השמש ביום הקצר בשנה, פתח חצי עיגול נפלא בקיר הסלע (כמו טטול), מערה שתי קומות בתוך הנוף הנפלא של ההרים. ניתן להגיע אליה רק ברגל. זה המקדש האמיתי, כמו מערת הרחם בהרי רודופי, או הצורה של הסלע במקדש הסלע של הים השחור. מערת נטיפים יפה נוספת היא מערת venetsa
 
ורטסה Vratsa
בצפון מערב הרי הבלקן נמצאת העיירה וורטסה, בפתח קניון אדיר בהרים שנחשב למכה של מטפסי הסלע, בעיירה שרידים עתיקים ומוזיאון היסטורי מעניין. הקניון והמצוקים האדירים מרשימים במיוחד, מרחק חצי שעה נסיעה משם נמצאת מערת הקרח, אחד ממערות הנטיפים היפות בבולגריה

 
 

מרכז הרי הבלקן

מאזור בלוגרציק נמשיך מצפון לרכס הרי הבלקן אל האתרים שבמרכזו, נחצה את ההרים במעברי ההרים אל עמק הוורדים, שנקרא גם עמק המלכים התרקים, נבקר במקדשים היפים של סטרוסל וקוסמטקה, ונחצה שום את רכס ההרים צפונה לבקר באתרים התרקים מצפון להם ובנקרופליס של וורנה. משם נמשיך דרומה לאורך החוף לאזור הרי הסטרנדגה.
 

עמק המלכים התרקים והוורדים  rose valley

זהו עמק ארוך המשתרע בהפסקות על פני עשרות קילומטר, ממערב לעיירה קלרובו ועד למזרח לעיר קזנלק. בין שתי שלשלות הרים של הבלקן וסרנה גורה.
בעמק תנאים אקלימיים מיוחדים – חמים ביום וגשם בערב, וקרקע משובחת העושה אותו למקום המתאים ביותר בעולם לגידול וורדים
בעמק הוורדים שבבולגריה מגדלים יותר מ60%-70% של וורדי השמן בעולם, זה סוג של וורד דמשקאי שהוא היחיד שיש לו שמן אתרי בעלי הכותרת בכמות מספיקה, מקורו במזרח ולכן הוא נקרא דמשקאי, צבעו וורוד או לבן והוא פורח רק שלושה שבועות בשנה, בזמן זה בכל פעם נפתח פרח אחר ויש לקטוף אותו עוד באותו היום, פועל מיומן קוטף כ20 ק"ג עלי כותרת של וורד ביום, ניתן לקטוף רק עד עשר בבוקר, שאז נהיה חם מדי והשמן מתנדף או יורד לשורשים. עלי הכותרת נלקחים עוד באותו היום למזקקות ועד הערב ממצים מהם את השמן היקר, קילו ש שמן וורדים שווה יותר מקילו זהב, בזמן זה נוהגים בערבים ובמשך היום לקיים פסטיבלים של פולקלור במקומות שונים בעמק
 
העמק הוא גם מקום התיישבות של התרקים הקדמונים, מסביב לקזנלק נמצאו אלפי שרידים של מהממלכות התרקיות הקדומות, תומולוסים (מבני קבר) ענקיים בצורת פירמידה, עיר בשם סוותופוליס, בתחתית האגם הסמוך, אוצרות זהב, ציורים ומקדשים. בלב קזלנק מוזיאון ובו ממצאים חשובים מהחפירות. הקבר המפורסם ביותר הוא זה של המלך סאותיס seutis, ליד הכפר שיפקה שנקרא קוסתמקה kosmatka, הקבר הגדול ביותר נקרא סטרוסל starosel והוא נמצא ליד העיירה קרלובו.
 
קרלובו karlovo
עיר קטנה שנמצאת בצד המזרחי של עמק הוורדים, פרסומה בא לה עקב היותה מקום הולדתו של לבסקי levski  המנהיג של תנועת המרד הבולגרי, בעיר רובע עתיק ובו בתים מתקופת התחייה, בהם ביתו של לבסקי שהפך למוזיאון, חאן למלאכות יד, ואף מוזיאון היסטורי קטן, בקצה הצפוני שלה פארק יפה ומפל מים, לידה נמצאת העיירה סופוט sopot ובה רכבל מרשים העולה למעלה ההרים. חצי שעה ממנה, כלפי דרום, נמצאת העיר הרומית של היסאר והמקדש התרקי הגדול ביותר שנמצא עד כה של סטרוסל.  
 
סטרוסל starosel
זהו המקדש התרקי הגדול ואחד היפים ביותר שנמצא, הממוקם על ראש גבעה בלב אזור טבעי מיוער, 50 ק"מ מפלובדיב ומקרלובו, מדובר בתל - תומולוס ענק בקוטר 220 מטר, בתוכו חדר עגול מיוחד אליו מוליך מסדרון דמוי קבר, מדרום לו רחבת ריקודים ופולחן, מצפון לו גת ומקדש לדיוניסוס, והוא קשור למקדש נוסף שנמצא על ראש ההר הצופה אל המקום, וכן למאות תלים ומקדשים הפזורים מסביבו.
את המקום גילה אינדיאנה ג'ונס של בולגריה – הארכיאולוג קיטוב. בחדר העגול הפנימי עשרה עמודים דורים, מעליהם כרכוב ועליו שלושים חריטות של שלושה קווים אנכיים, יש המפרשים את זה כלוח שנה חודשי. הכרכוב צבעו בצבעי אדום, שחור וכחול המסמלים את המעבר בין החושך לאור, לילה ליום (השחור של הלילה הופך לכחול של היום דרך הזריחה האדומה). קוטר החדר 5.60 מטר, שזה שלוש פעמים 1.80 מטר, וכנראה קשור לגובה האדם שלכבודו הוקם המקדש, זהו איננו קבר, מכיוון שלא נמצאו בתוכו עצמות, אלא מקדש חניכה של השליט שנהפך למקודש לאחר מותו. לכל שליט ואציל היה את המקדש שלו, ששימש כמקום חניכה במטרה לעורר בתוכו את האור הפנימי, להתחבר לשמש הרוחנית, ולכן על דלת השיש של החדר היו עשרה מדליונים של פנים עם שיער ארוך (סמל לקרני השמש), ועל המשקופים עיטור של עין פנימית דמוית שקד. החריטות במפתן הדלת מראות שהדלת נפתחה ונסגרה כל הזמן. העובי של הקיר מסביב לחדר הפנימי הוא 90 ס"מ, שזה שביעית מקוטר החדר והקיר ביחד, או שישית מקוטר החדר, כל המספרים במקום הם סמליים וקשורים למבנה האדם והיקום.
ההסברים שהציע קיטוב לאדריכלות והאמנות של המקום הם שלחדר הפנימי היו מכניסים את המתקדש – מלך לאחר הכנה של ריקודים, מוזיקה, אקסטזה, ואולי גם לקיחה של חומרים נרקוטיים. הוא היה שוהה במקום בחושך מוחלט במשך כמה ימים ועובר חוויות על חושיות שנעזרו על ידי המידות והחומרים שמהם עשוי המבנה. לאחר מכן היה יוצא משם אחר – מואר, וכן היה מתקיים במקום טקס הנישואין המקודשים עם הכוהנת או האישה המלכותית, בכדי להוליד צאצא חדש בברכת האלים. בנוסף על כך קרן שמש חדרה אל החדר ביום הקצר בשנה, מסמלת את החיבור של הזכרי עם הנקבי
ליד האתר ההיסטורי ישנו יקב מיוחד בשם סטרוסל ובלבו שחזור של המקדש התרקי הסמוך בקנה מידה גדול יותר מתחת לאדמה. האולם נקרא מקדש היין ומשמש מקום ביקור וטעימות. יש בו הד מיוחד, בדיוק כמו הקבר הסמוך.

קלופר kalofer
באמצע עמק הוורדים, בין קרלובו לקזנלק, נמצאת קלופר, כיום זוהי עיירה מנומנמת לרגלי פארק הרי הבלקן, שעיקר פרסומה כעיירת הולדתו של בוטוב botov המשורר הלאומי. במרכז העיירה נמצא פסלים מונומנטאליים שלו (הוא נראה כמו הרצל), שחזור של הבית שבו גר ומוזיאון לזכרו, בנוסף לכך יש כאן כמה מנזרים, בתי מלאכה, שדות וורדים, ובית הספר הראשון בבולגריה שנפתח במאה ה19
הפסגה הכי גבוה של רכס הרי הבלקן מתנשאת מעל קלופר ונקראת, באופן טבעי, הר בוטוב.
 
יד אלוהים במנזר הנשים בקלופר
העיירה המנומנמת קלופר שוכנת לה בעמק הוורדים לרגלי רכס הרי הבלקן. זהו עמק שבו מייצרים שמונים אחוז משמן הוורדים בעולם. העמק נטוע בשיחי וורדים מזן מיוחד שפורח בחודש מאי, אך הנוף מרשים גם בשאר ימות השנה.
במרומי העיירה ישנו מנזר של נשים, שבו התחיל החינוך לנשים בבולגריה והמשמש עד היום כמרכז חינוכי. העיירה כולה, וכך גם המנזר, מילאה תפקיד חשוב בתנועת התחייה הבולגרית. מעבר לחומת המנזר נמצא גן גדול ובתוכו כנסייה מהמאה ה-19. בכניסה לכנסייה עץ אפרסמון, שלפי הנזירות הוא עץ הדעת שממנו אכל אדם בגן העדן. החפץ הקדוש בכנסייה הוא איקונה של יוחנן מדמשק עם שלוש ידיים. סיפור שהיה כך היה: יוחנן היה תיאולוג נוצרי מפורסם במאה השמינית, שעמד בראש המתנגדים לאיקונוקלזם (ניפוץ האיקונות) בימיו של הקיסר ליאו השלישי. כתוצאה מלחצים של הקיסר על שליט דמשק, הורה האחרון ליוחנן לחדול מפעולתו. משזה סירב, הוא ציווה לכרות את ידו, אותה יד שהייתה מציירת את האיקונות. יוחנן לא התבלבל, חיבר את היד הכרותה למקומה, וזו שבה, למרבה הפלא, לאיתנה, ורק כעין צמיד מקועקע על העור באזור הכריתה העיד על המעשה. השליט המבוהל שחרר את יוחנן, שלימים הגיע להר אתוס ביוון, שם צוירה איקונה זו. היד השלישית מסמלת את הנס של חיבור היד הכרותה למקומה, ובמובן כללי יותר – את יד האלוהים שהתערבה בדבר.
נושא הידיים מופיע בהרבה איקונות ומנזרים ברחבי הבלקן. בקנטיז, בירת מונטנגרו, מראים את ידו הממשית של יוחנן המטביל. בכנסיות רבות אחרות יש ציורים של קדושים עם שלוש ידיים. כשמסתכלים על הגוף האנושי, רואים שקיימים שלושה דברים שמבדילים את האדם מהקופים ושאפשרו למוחו לגדול ולהתפתח, והם: ממדי הראש והמוח ביחס לגוף, העובדה שהאדם עומד זקוף, וכף היד, שהמבנה והתחכום שלה אפשרו לאדם ליצור כלים שאף חיה לא יכלה ליצור (כפועל יוצא מהכלי המשוכלל של היד התפתח גם אמצעי התפעול של המוח).
נוסף ליכולות הפיזיות הרבות, יש ליד גם תכונות מיסטיות. הגורל של אדם מופיע בכף ידו, ולא במקרה עסקו בקריאת כף יד בקבלה, הסופים ואחרים. ידו של אדם מלמדת על הפנימיות שלו והיא הכלי שדרכו אנו יכולים לשדר או לקלוט את האלוהים, היא מסמלת את האל וכוחו. התמונות של שלוש הידיים וחשיבות הידיים במנזרים בבלקן, מצביעה על כך, שגם בנצרות המיסטית היד היא מפתח להבנת הצד הרוחני-פנימי של האדם.
 
מנזר טרויאן troyan
זהו המנזר השלישי בחשיבותו וגודלו בבולגריה והמרכז הרוחני של האזורים מצפון להרי הבלקן, מחליף במידה מסוימת את וליקו טרנובו שנמצאת לא רחוק, ומהווה חלק מרשת של מנזרים שהוקמו באזור במשך הכיבוש העותומאני
בנוסף על כך המנזר היה חלק מהרשת המחתרתית שפעלה לגירוש העותומאניים ושחרור בולגריה במאה ה19, המנהיג הלאומי לבסקי מצא כאן תמיכה ובית.
המנזר הוקם בסוף המאה ה16, כשהכנסייה הראשית שבו במאה ה19. הפרסקאות צוירו על ידי אותו צייר שצייר את הציורים במנזר רילה, zaharo zograph בין המוטיבים ניתן למצוא את יום הדין וגלגל החיים. הפריט הקדוש ביותר בכנסייה הוא אייקון של "מרי עם שלוש הידיים".

קזלנק kazalnak
העיירה המרכזית של עמק הוורדים נקראת קזנלק, גרים בה קרוב ל50.000 איש ובלבה נמצא תל עתיק וכן מוזיאון אזורי ובו ממצאים חשובים מתקופת התרקים, זאת לצד מוזיאון לתעשיית שמן הוורדים, גלריית אמנות, מדרחוב, ועוד. העיר התפרסמה בתעשיית הנשק שלה מצד אחד וביצור שמן הוורדים מהצד השני, ולכן נקראת עיר הוורדים והרובים.
בגבעה בלב העיר התגלה קבר תרקי ובו ציורים ייחודים מסוגם מלפני 2400 שנה, שבהם נראים תהלוכות, פעולות פולחן ודמויות מקודשות, מרכבות עם סוסים (נחשבו למחברים בין העולם הזה לעולם הבא), ועיגול שמש, זהו אתר מורשת עולמי, מסביב לקזנלק נמצאו מאות תומולוסים (מבני קבר) ענקיים נוספים בצורת פירמידה עגולה, שהמפורסם שביניהם הוא קוסמתקה. בנוף על כך בתחתית האגם הסמוך נמצאה עיר מתקופת התרקים בשם סוותופוליס.
כל הקברים – מקדשים דומים והם מוצגים בצורה יפה במוזיאון, בלב שלהם יש חדר עגול בעל אקוסטיקה מהדהדת. בתוכם עברו תהליכי של מוות ולידה מחדש לעולם הרוחני.

מקדש סאותיס sheuthes
מקדש הקבר המפורסם ביותר בעמק הוורדים הוא זה של המלך התרקי סאותיס השלישי, ליד הכפר שיפקה שנקרא קוסמתקה kosmatka. המקום היה סגור במשך אלפיים ושלוש מאות שנה, ונחשף על ידי קיטוב רק בשנות ה80, בתוכו התגלה אוצר בסגנון תות אנח אמון, אך לא התגלו עצמות, וזה מעיד שה"קבר" לא היה קבר, אלא מקדש חניכה, או מקום הנצחה רוחני של המלך. מדובר בתל מלאכותי נתמך בחומה בקוטר 150 מטר, מדרום לו נמצאת רחבה של פולחן (כנראה ריקודים אורפיים ומוזיקה) ולאחר מכן יש כניסה דרך מסדרון ארוך בצורת קבר אל חדר מעוגל שבהמשכו מעין חדר סקרופג ענק בצד הצפוני (כאמור לא נמצאו עצמות). בכניסה לקבר נמצאה יציקה של פני המלך סאותיס, מעין מסכה המזהירה את החופרים שלא להיכנס למקום, הזיהוי של האדם נעשה לפי מטבעות מהתקופה שעליהם שמו ובהם פנים דומות למסכה. בתוך חדר הסרקופג נמצא כתר זהב של עלי אלון מפוררים (סמל למוות), מגיני ברכיים ועליהם דמות הרמס (מוביל לעולם הבא) ועוד חפצים שנועדו לעולם הבא כגון גביעי יין מכסף. בחדר העגול המרכזי ישנו אפקט קולי מיוחד וכנראה גם אפקט אנרגטי הנובע ממידות החדר וחומרי הבנייה. זה היה חדר חניכה שנבנה לפי מידות המלך ונועד לאפשר לו לתקשר עם העולמות שמעבר, למות ולקום לתחייה מחדש, להתחבר לאור הרוחני שבתוכו בכדי שיוכל לשלוט באופן אלוהי.
האוצרות שנמצאו במקדש קבר מוצגים במוזיאון העירוני בקזנלק
 
שיפקה shipka
לא רחוק מקזלנק נמצא מעבר שיפקה המפורסם, החוצה את הרי הבלקן מדרום לצפון, זהו אחד המעברים החשובים ביותר של רכס הרי הבלקן ובו התחולל הקרב החשוב ביותר במהלך המלחמה הרוסית טורקית שהביא לשחרור הבלקן ב1878. לרגלי המעבר מצד עמק הוורדים נמצא כפר ובו כנסייה רוסית מוזהבת ויפה הדומה לכנסיית הבצלים במוסקבה ובה אנדרטה לחללים הרוסים שנפלו בקרב. נסיעה של עשרים דקות בין יערות במעלה ההר תביא אותנו לאנדרטה ענקית בצורת מגדל המוקדשת לחללים הבולגרים והאחרים.
 
בוזובגרד Buzovgrad
אחד המוטיבים החוזרים של תרבויות האלה הקדומות הוא שער של סלעים בראש גבעה שבתוכו יש פתח שדרכו חודר אור השמש ביום הארוך בשנה. כזה הוא אתר Kokino במקדוניה, או Buzovgrad בבולגריה. מדובר בשער אנרגטי כלשהו, המופעל ביום מסוים בשנה. כך גם בהר כרכום בנגב ומקומות אחרים בעולם. לפני ארבעת אלפים שנה לערך הרימה תרבות עלמוה את הסלעים האדירים בכדי ליצור את השער, שמסמל את איבר המין הנקבי, דרכו זורחת השמש ביום הארוך בשנה, השער מכוון כלפי ההר הגבוה ברכס הבלקן הסמוך triglav peak, שם נמצאים מקורות נהר הטונזה tundzha שהוא הנהר הקדוש והחשוב באזור. ליד השער יש חקוטות של שקעים בסלע הממלים כנראה מערכי כוכבים, ולא רחוק ממנו קבוצה של סלעים בצורת איבר מין גברי. הסלעים מדמים אתרים דומים בדרום אנגליה כגון cheesering  ויש הטוענים שכל המערך שלהם הוא טבעי.
כך או כך זה משמש מקום מפגש לחסידי עידן חדש, ונקרא על ידיהם "שער האלה".
 
 


מזרח הרי הבלקן

זהו האזור החשוב ביותר מבחינת אתרים הקשורים לאימפריה הבולגרית הראשונה, בצפון מזרח שלשלת ההרים היו הבירות העתיקות, בואכה וורנה מהצד האחד, וצפונה אל הדנובה מהצד השני. מבחינה גיאוגרפית זה השער לבולגריה עבור נוודים הבאים מערבות רוסיה. וכאלו היו השבטים הבולגרים הקדומים, שחרטו את הסמל שלהם (רוכב על סוס) על צוקי הסלע במדרה.
 
פליסקה pliska
זאת הייתה בירת האימפריה הבולגרית הראשונה עד לזמן סימיון הראשון, עיר ענק במונחי ימי קדם (וגם כיום) שמה שנשאר ממנה זה שרידים נרחבים של תכנון עירוני, מבני קתדראלות ועיר פנימית. כאן הקים המלך בוריס הראשון שעבר לנצרות בית ספר בראשות סנט נחום שבו חינכו את בני הנוער ופיתחו את האלף בית הקירילי, מרכז אקדמי שני רק לזה שהוקם באותה תקופה על ידי סנט קלמנט באוכריד מקדוניה.
העיר הייתה בגודל 23 ק"מ מרובע, גדולה יותר מביזנטיון, ובמרכזה עיר פנימית שהיא מרכז השלטון, כמו העיר האסורה בפקינג. בתוכה בזיליקה ענקית ומפוארת באורך מאה מטר ששרידיה משוקמים כיום
בלב העיר הפנימית ישנו מוזיאון חשוב ובו מודל של הבזיליקה וסיפור תולדות העיר, לידו חפירות של אתרים שונים ובהם שער הכניסה לעיר הפנימית וחלק מהחומות ששוחזרו.
לא רחוק משם יש קומפלקס עם חצר גדולה בה מוצגים אותיות האלף בית הקירילי, המשמעות של כל אות ומקורותיה, החצר נקראת Yard of the Cyrillic alphabet והיא מוקדשת לאנשים שפתחו את הכתב – סנט קיריל ומתודיוס ולאחריהם סנט נחום וקלמנט. ליד החצר מבנה ובו כמה אולמות בהם מוצגות האותיות במספר צורות נוספות. בנוסף על כך יש במקום גלריה של ציורים היסטוריים המתאים את תולדות הממלכה וקבלת הנצרות. ומוזיאון שעווה שבו מוצגים המלכים העיקריים שמלכו בפליסקה במשך מאתיים שנה שבהם הייתה בירת בולגריה.
 
פרסלב preslav
לא רחוק מפליסקה, קרוב יותר להרים, נמצאת פרלסב, שהפכה להיות בירת בולגריה בימי הצאר הבולגרי הגדול ביותר - סימיון הראשון, הוא הקים עיר חדשה שתהיה מרכז לאימפריה המתפשטת שלו, במקום פליסקה הסמוכה, שם היה כוח רב מדי לכוהני האלים הישנים ובראשם כוהני האל "פירון", אל הרעם. גם בירה זו אמורה הייתה להתחרות בקונסטנטינופול. במרכזה נבנתה כנסייה מוזהבת גדולה בעלת מבנה קונצנטרי מיוחד שאין שני לה בבלקן. ומסביב לה רחובות ומבנים מפוארים.
מהעיר העתיקה נשארו שרידי חומות מרשימות, חלקים מהארמונות והכנסיות, דרכים ומבנים. זהו אתר ארכיאולוגי מרשים שיש בו גם מוזיאון יפה.
פרסלב הייתה מרכז תרבות והשכלה החל מהמאה ה9. סנט נחום עבר לכאן ובעקבותיו מפעל פיתוח הכתב והספרות הקירילית. היא הוחרבה ל960 על ידי הנסיך הרוסי וולדימיר מקייב, ואחר כך על ידי הביזנטיים. יושבה שוב בימי האימפריה הבולגרית השנייה. אך לבסוף ירדה מגדולתה בעקבות פלישות הטטרים ונעזבה.
 
אוסמר  osmar
בכפר אוסמר הסמוך לפליסקה ופרסלב ישנם כנסיות מיסטיות חצובות בסלע מתקופת האימפריה הבולגרית השנייה, בהם היו מתרגלים את מדיטציות ההסיכאזם. המערות נמצאות 3 ק"מ מהכפר במרומי צוקים, והיו כנראה עולים אליהם בחבלים. הכנסייה המפורסמת ביותר נקראת קוסטנדינוב, אולי על שם קונטנטינוס, ובה מזבח וכמה פרסקאות, היא מורכבת משני חלקים, מעליה סלע ובו פתח בצורת עין, שנקרא העין. זה מקום מקודש כבר מימי קדם.
לפי פרופסור דמיאן פופכריסטוב בספרו "הבוגומילים", המערות הם מתקופת האימפריה הבולגרית הראשונה, זה היה אחד מהמרכזים הרוחניים הסודיים של הממלכה בימי הצאר סימיון. במקום זה אסף הקוסם בויאן, בנו של סימיון הראשון, את 21 השליחים הראשונים של התנועה הבוגומילית וייסד דרך של חירות, שוויון ואחווה דרך אהבה. כל זה קרה בתחילת המאה ה10 לספירה. האירוע נשמר בשמו של הכפר (אוסמר) הקשור למספר המקודש שמונה.  
 
שומן shuman
חצי הדרך בין פליסקה לפרסלב, שהם כיום אתרים ארכיאולוגים גרידא, נמצאת עיר מיושבת ובה כמה עשרות אלפי תושבים, בשם שומן. המילה "שומה" משמעה חורש.
בלב העיר מצודה שיסודותיה מתקופת הברזל. היא נבנתה מחדש על ידי הרומאים נהרסה בזמן פלישות הברברים ושוקמה על ידי מלכי האימפריות הבולגריות הראשונה והשנייה. סימיון הראשון הופך את שומן למרכז דתי ותרבותי חשוב שנשאר כזה בזמן האימפריה הבולגרית השנייה, עת היא מחליפה את פרסלב בחשיבותה.
במאה ה15 העותומאניים מחריבים את העיר ומזיזים את מיקומה, מקימים אותה מחדש במיקומה הנוכחי. במאה ה19 היא נהיית מצודה עותומאנית חשובה ומרכז שלטוני. שומן ממלאת תפקיד חשוב בתנועת התחייה הבולגרית, ולאחר השחרור היא משתלבת בבולגריה החדשה. הייתה בה קהילה יהודית גדולה, משפיעה וחשובה
המונומנט המרכזי בשומן הוא המבנה הקומוניסטי הענק לכבוד 1300 שנות היסטוריה בולגרית על הגבעה. בנוסף על כך יש בה מסגד גדול ויפה מהמאה ה18 – בשם "טובול", שרידי המצודה והעיר העתיקה, ועוד.

סליבן sliven
במערב הרי הבלקן נמצאת העיירה סליבן, שהייתה מרכז של מורדים בעותומאניים, ההיידוק המקומיים שמצאו מקלט באזור ההרים והסלעים הכחולים שבהרים, כיום יש רכבל ארוך הלוקח מטיילים למרומים הרים יפים אלו
בהרים שמעל העיר נמצא הר הקרנדילה Karandila ובו צוק סלע שבתוכו פתח בצורת טבעת שנקרא Halkata, שדרכו חודרות קרני השמש ביולי, לסלע תכונות ריפוי והוא מקודש לעם הקרקצ'ני שחי בבולגריה, החוגג את הפסטיבל השנתי שלו במקום זה בזמן החיבור של קרני השמש וההר.
 
קרנובו karanovo
האתר נמצא ליד סטרה זגורה, לרגלי הרים הישנים, sredna planina, שמדרום להרי הבלקן, זה התל הארכיאולוגי הגדול באירופה ובו שבע שכבות, נקרא על שם כפר בבולגריה, הוא מיושב החל מהאלף השביעי לפנה"ס אז גרו בו כמאה תושבים בשמונה עשר בתים. התל הוא נקודת התייחסות לכל החפירות במזרח אירופה, הוא נחקר לעומק ובמיוחד השכבות השונות. נמצאו בו כלי חימר בעלי סלסול ומאפיינים מיוחדים למקום, פסלוני של אלות, דמויות יושבות של נשים שבהם הרגליים והאגן נהפכים לכיסא. האף נראה כמו מקור ונוצר על ידי משיכת, צביטת החימר החוצה. וכן חותם ובו הכתב הקדום ביותר באירופה שעדין לא פוענח. רוב הממצאים נמצאים במוזיאון הלאומי בסופיה. לא רחוק מהתל נמצא קבר תרקי עם כרכרה מהמאה ה לפנה"ס וסביבו הוקם מעין מוזיאון
 
קראו על אתרי הטיול הבאים בבולגריה, ובואו לגלות ארץ יפה זו - לחצו לקישור:
צפון בולגריה

הצעות לטיולים שונים בבולגריה לקבוצות סגורות

ארבע הטיולים הגדולים - הצטרפו לטיולי הרשמה - לחצו לקישור:
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו