הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

הרר - טיולים לרחבי העולם

הרר harar


הדרך להרר מלאה במטעי גת, למעשה זהו אזור גידול הגת החשוב בעולם, בו נמצא שוק הגת הגדול שבו, את הגת צורכים בסומליה, אתיופיה, ג'יבוטי וכמובן תימן, ותרבות שלמה התפתחה סביב מנהג לעיסה נרקוטי זה. הראר היא מרכז האסלאם האתיופי, הר של מלאכים. כשמוחמד עלה לשמיים במסע הלילי הוא ראה גבעה שאור על טבעי קורן ממנה ולשאלתו נאמר שלו שזה הר הקדושים. מסיבה זו הראר נחשבת (כך לפי ספרי התיירות) למקום הרביעי בקדושתו באסלאם, למרות שלא הייתי חותם על כך. ואני בטוח שזה לא על דעת המוסלמי הממוצע, שרובם ככולם לא שמעו על מקום זה, כך או כך זה הבירה הרוחנית ובעבר גם הפוליטית של האסלאם האתיופי ובמובן מסוים גם האסלאם של כל מזרח אפריקה המונה כמאה מיליון איש.

הראשונים שהגיעו למקום היו החברים של מוחמד, קומץ החסידים והמשפחה שהלכה אחריו עוד בימי מכה. בתחילת דרכו כנביא פעל מוחמד בעיר הולדתו ועורר התנגדות רבה, כתוצאה מכך חלק מאלו שהאמינו בו נאלצו לעזוב את מכה ומצאו מקלט באתיופיה. זה נקרא ההיג'רה הקטנה. הבקשות של אנשי מכה מהשליט – נייגוש של אתיופיה להסגיר את האנשים חזרה לידיהם, נענו בשלילה על ידו, ופעולה זו נחרתה בזיכרון הקולקטיבי המוסלמי כמעשה חסד וסיבה לתת לאתיופיה מעמד מיוחד ויחס מועדף. לפי החדית מוחמד אמר שמכיוון שהאתיופים אנשי צדק צריך לעזוב אותם לנפשם ולא להחיל עליהם את מצוות הגיהאד.
כך או כך קומץ אנשים הגיע לכפר נייגוש בתיגראי, שם קיים עד היום מסגד הנחשב לעתיק בעולם, ומשם הם המשיכו, לפי האגדה להראר והתיישבו שם, כולל בת של מוחמד וחלק מהחברים הקרובים.

למעשה בסביבות הארר, לרגלי אל חכים (הר הקדושים) ישנם כפרים של אנשים שנקראים ארגבו aragovo. עם קטן הטוען למוצא מהחיגאז – ערב הסעודית[1].




הגעת המוסלמים הראשונים הייתה כנראה ההתחלה של העיר הראר ונותנת תוקף של קדושה למקום, כישוב האסלאמי הראשון. אך כל זה בעבר הלוטה בערפל
בסוף המאה ה10 לספירה הגיע להראר הקדוש מגן של העיר, השייח אגדיר ביחד עם 42 או לפי גרסה אחרת 44 תלמידים או אנשים נוספים והקים את העיר בפעם השנייה. מקורות מקומיים מסרו לנו שמקור השראתו והמורה שלו היה לא אחר מאשר אבו יזיד ביסטמי, מוביל זרם השיכרון, התלהבות בסופיזם במאה ה9 לספירה ואחד הקדושים הראשונים החשובים ביותר, הראשון שזכה לדרגת הכיליון – פנה. ואכן יש מקאם לכבודו של אבו יזיד בהראר, כשם שיש להרבה קדושים אחרים. כל אחד מהם הגיע להראר באופן פיזי או באופן רוחני אנרגטי. לפי דברי אמיר, שר החוץ של הסופים במתכם אגדיר שבמקום, הרי שלכל מייסד של עיר גלוי, מארגן ומכונן, יש מייסד ומדריך נסתר; האחד פועל בעולם הפיזי והשני ברוחני. וכך, הקים שייח' אגדיר את הראר לפי הנחיותיו של אבו יזיד כשהוא משתמש בידע האזוטרי לתכנן את מידות, ארכיטקטורה וגאומטריה של העיר.

הקדושים הסופים מגנים, מטפחים ומכניסים תחת כנפם את תחומי החיים השונים של החקלאים והסוחרים שמאמינים. לדוגמא: הקפה שבשאר אתיופיה מספרים לכם שהתגלה לראשונה על ידי נזירים במנזרים בכדי לעזור להם להישאר ערים, לפי הגרסה המקומית התגלה וטופח על ידי אחד השייחים הגדולים של צפון אפריקה, אבו אל חסן שאזלי במאה ה12, שאותו הם מברכים בכל פעם ששותים.


הזרם המיסטי באסלאם

באופן כללי הסופים הם הזרם המיסטי של האיסלאם, בתחילה הוא התחיל עם אנשים קדושים, משוגעים, בסגנון אל בוסטמי, ולאחר מכן, החל מהמאה ה11, החל להתארגן במסדרים כשהראשון והגדול ביותר עד היום, כולל בהראר, הוא המסדר הקאדרי, הקרוי על שמו של עבדל קאדר אל גילני מבגדד. ואכן יש עדויות לכך שתלמידים שלו הגיעו להראר ופעלו במקום, וכנראה ששייח' אגדיר לא היה תלמידו של בוסטמי, אלא של עבד אל קאדר גילני. המקומיים משוכנעים שהוא עצמו הגיע ומטפחים מקאם לכבודו, זה לא סותר את זה שהיה בבגדד, שהרי ידוע היה לגבי קדוש זה שיכל להיות בארבעים מקומות בו זמנית. המקאם (ציון קבר) של עבד אל קאדר גילני נמצא מחוץ לעיר לרגלי הר חכים והוא אתר עלייה לרגל חשוב, באופן כללי יש הרבה קדושה שמתייחסת להר זה, שנקרא גם הר הw  משום צורה מיוחדת של w  המופיעה בראש השולחן שלו. בשכונות הפונות אל ההר מעל דלת הכניסה של החצר יש צורה של w  שהיא העתק של ההר בחומה החיצונית, הבתים כמו משקפים את ההר, המשמש מקום של עלייה לרגל, התבודדות, התקדשות, כמו הר עראפת במכה או מקומות דומים ברחבי העולם.



אז אם נסכם את המסורות האגדתיות של הראר, במאה ה7 מגיעים החברים של מוחמד והמשפחה במה שנקרא ההיגרה הראשונה, במאה ה10 מגיעים אבו יזיד ביסטמי ואגדיר הקדוש של העיר, ובמאה ה11 מופיע עבד קאדר גילאני ותלמידיו. במקומות שונים בעיר יש ציונים לכל הקדושים הללו, לרוב זהו עץ שקמה ענק ועתיק ולרגליו מקאם, או ציון קבר. וישנן גם קדושות, הראר מצטיינת במספר רב של נשים קדושות, הקדושים נקראים אבא awach הקדושות נקראות אמא.
ההתפתחות של הראר המוסלמית קורית במקביל לשושלת הזאגווה בלליבלה, אלא שעם הקמת השושלת הסולומונית ב1270 מתחילה תקופה של מאבק מוסלמי נוצרי שנמשך כ300 שנה, במהלכו הראר הופכת להיות הבירה הפוליטית והצבאית של ממלכת עדאל המוסלמית, שהיא משקל נגד לאתיופיה הנוצרית. בסוף התקופה נבנים החומות שלה על ידי שליט גדול אחרון בשם נור א דין ונוצר המתחם של הgul, העיר העתיקה היפה והמקודשת שגודלה דומה לעיר העתיקה של ירושלים – קילומטר מרובע. לאחר מכן מתחילה תקופה של שקיעה בגלל פלישה של שבטי האורומו, והתדלדלות הכוחות כתוצאה מהמאבק ולבסוף הכיבוש הנוצרי


הבית ההררי

אחד המאפיינים של הראר הוא צורה של בית מיוחדת שהיא מעין קוסמולוגיה, כל הבתים בנויים לפי אותה מתכונת, חלל מרכזי אחד בו נישות בקירות, וחמש לטפורמות לישיבה, לינה והסבה בגבהים שונים. מצד החלל המרכזי חדרי שינה ומוביל אליו שער מונומנטלי ומעוטר. זה מזכיר במקצת את הבית הפמירי בטג'יקיסטן.
 
מאמרים אתיופיה - לחצו לקישור

 
 
[1] לפי האגדות חמש נשים מהארגבו עברו לדרום אתיופיה לאזור silte  והחלו במפעל אסלום האוכלוסייה שם
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו