הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

זרם המאלמתיה - טיולים לרחבי העולם

אנשי האשם – "מאלמתיה"
 
זהו זרם פילוסופי בסופיות שהתפתח בחורסן החל מהמאה ה9 ובמשך המאות 10 -11. זה התחיל כמחאה נגד חסידות מזויפת וגאווה של הסגפנים מצד אחד והנהנתנות והחומרנות של השליטים מהצד השני, על ידי שייח'ים כגון: אבו סעיד, אל קושיירי וא סולמי. וגם משוררים כמו עומאר קיים, סינאי, עטאר, רודקי ואחרים. בית ספר השפיע על אל ראזלי. אחיו של אל ראזלי היה מורה של יוסוף חמדני שממנו יצאו היאסוויה והקגדווניה.

הדרך הרוחנית של ה'מלאמתיה' טוענת שהחטא הגדול ביותר הינו גאווה, ולכן לעיתים זה חטא גדול מאד לא לחטוא, מכיוון שזה מוביל לכך, גאווה היא החטא היחיד המפריד אדם מאלוהים. חטאים קטנים עוזרים לאדם להבין שהוא לא מושלם ולהיות צנוע. הסכנות האורבות לאדם שהולך בדרך רוחנית הן גדולות יותר מאשר אלו הניצבות בפני מי שלא עושה דבר. השטן הוא חמקמק ויודע למצוא דרכים פתלתלות להשתלט על האדם.
 
המרכז של תנועת ה"מלאמתיה" היה בחורסן, משם היא התפתחה ונפוצה דרך המורים הגדולים והמסדרים שנוצרו באותו אזור במהלך הדורות. הדגש היה התבוננות פסיכולוגית פנימית תוך ניסיון להבין את החולשות שבתוכנו ומאמץ להתגבר עליהם.


 
מסופר על משה שיום אחד התלונן לאלוהים על חולשותיהם של בני האדם.
"לך והבא לי את הגרוע שביניהם," אמר לו אלוהים.
משה החל להסתובב בין בני האדם. הוא פגש זקן קמצן, אך כשרצה להביא אותו לפני אלוהים ראה שהוא מחלק פירורים לציפורים בשעות הבוקר. הוא פגש רוצח אכזר, אך כשרצה להביא אותו לפני אלוהים ראה שהוא מלטף חתול שהתיישב על ברכיו. הוא פגש נוכלים וגנבים, אנסים ושודדים, אך בכל אחד מהם הייתה גם תכונה טובה כלשהי.
לבסוף, משלא מצא אף אחד שיכול היה להגדיר כגרוע ביותר, החליט משה להביא לפני האלוהים כלב שוטה, אך משזה הלך אחריו בנאמנות, וויתר משה גם על ניסיון זה וניגש וניצב לפני האלוהים באומץ.
"אני הגרוע ביותר," הוא אמר, "מפני שחטאתי בחטא הגאווה. חשבתי שאני טוב יותר מהאחרים."
"אם לא היית מגיע למסקנה זו, לא היית יכול להיות נביא." ענה לו האלוהים, שמח על כך שמשה למד סוף סוף את השיעור החשוב הזה, החיוני להנהגתם של בני אדם ולהגעה להארה רוחנית.


 
סיפור נוסף אשר משקף גישה זו מספר:
במשפחה סופית היו שני ילדים. יום אחד בא הגדול שביניהם אל האב ואמר לו כך:
"אבי, נשארתי ער על הלילה מתפלל ומכוון כוונות, בעוד שאח שלי ישן."
"בני," ענה לו האב, "טוב היית עושה אם היית ממשיך לישון כמו אחיך."

ועוד אחד: מסופר על מלך אחד שיצא לחפש את אחד הפרושים, כשנודע לפרוש כי המלך קרוב, ביקש שיביאו לפניו מאכלים ומיני ירקות, והחל זולל ברעבתנות ובגסות כשראה אותו המלך בכך, מיד ירד ערכו בעיניו ופנה משם, אמר הפרוש: ברוך שפטרני ממנו.
אל חרגושי, חינוך צפונות הלב (אצל סבירי, הסופים, עמ 42)
 


חכים תרמזי

בסופו של דבר היה זה חכים אל תרמזי (מתרמז באוזבקיסטן, מאה 9) שהוביל את זרם המלאמתיה של הסופיות, הוא דיבר על עניין הקדושה, ופיתח את כת הקדושים.
חכים אל תירמיזי נקרא האבא של תרמז, ויש מאוזוליאום ומתחם מקודש נפלא לכבודו. הוא  נחשב חכם ופילוסוף. כתב שמונים ספרים. נקשבנד מייחס לו כוח מיוחד לרכז את המחשבה לכיוון רוחם של מורים גדולים. אשתו הייתה שותפה לדרכו ודעותיו, חכים מתרמז כתב את האוטוביוגרפיה הקדומה המוסלמית הראשונה, חזיונות שלו ושל אשתו, וכן את הספר "אורח ידידי האל". בו מונחת התשתית לתורת הקדושים.
הוא מפתח תיאוריה על קוטב של הזמן, צדיק יסוד עולם, והקדושים שסביבו, שהם שלושה או שבעה או שלוש מאות או ארבעת אלפים. לכל אחד מהקדושים משימה ייחודית הקשורה לסדר העולמי. הקדושה תלויה ברמת הטוהר והידע של הקדוש, כל אחד יכול להיהפך לקדוש.
התיאוריה של הקדושים מתאימה לתפישת האיש הקדוש – שאמאן, של השבטים הנודדים בערבות. וכך לכל עיר יש את הקדוש שלה.

לפי מירצה איליאדה הוא היה הראשון שהשתמש בטרמינולוגיה יוונית, היה זה שקבע שבראש ההיררכיה הרוחנית עומד קוטב ומתחת לו מדרגות של קדושה, אהבה, המתייחסות לשלבי ההארה של הקדוש. ישנה אליטה רוחנית, וילאיה, "קרובים לאל המדברים אליו כי הם נמצאים אתו יחד במצב של טרנסנדנטיות". הוילאיה נמצאת מעל הנבואה, מכיוון שהיא קבועה ונשמכת עד אין סוף. איליאדה, תולדות האמונות והרעיונות הדתיים ג' עמ' 114
 
 


אימוני הנפש, חכים תרמזי (אצל סבירי, הסופים, עמ 398)

את הנפש קבע האל בריאה, משם היא נושפת את נשימותיה מכוח החיים אשר בה, והנשימות יוצאות דרך הפה והנחיריים, בין הלב לריאה כקבע האל כלי דק, ובו משב רוח מהיר הזורם בעורקים עם זרימת הדם. מקורו של משב הרוח הזה בשער האש, והוא נברא מאש הגיהינום. קודם שהגיעו אליו אדנות האל וכעסו, שמכוחם נעשה שחור כאש הגיהינום, היה אש מאירה המקיפה את אש הגיהינום, אשר בתוכה מונחים השמחה והנוי. למשב הרוח הזה האל קרא תאווה, על שום שהנפש מתאווה אליו. כשזרכו של דבר כלשהו עולה במשב הרוח הזה. הוא ניעור בתוך הכלי שקבע לו האל, ומשחשה בכך הנפש, היא מתלהטת.
משכנה של הנפש בריאה, ומכאן היא מתפשטת לכל חלקי הגוף.
הרוח משכנה בראש, בשורש האוזניים, היא קשורה אל אבי העורקים, ואף היא מתפשטת בכל חלקי הגוף, לרוח יש חיים ולנפש יש חיים, כל אחת מהן פועלת בגוף מתוך החיים שלה, ואיברי הגוף החיצוניים והפנימיים נעים מכוח החיים אשר ניתנו לכל אחת מהן.
הרוח היא אור, ובו רוח החיים, הנפש היא משב רוח אפל מהיסוד הארצי וגם בה רוח חיים.
את המאמינים ייחד האל באור השכל וקבע את מקומו במוח, בין המוחלחזה קבע האל פתח שדרכו מאירות קרני אור השכל מול עיני קליפת הלב (פאאד), באור הזה עורך הלב את הדברים על פי סדר ומבחין בין הטוב והיאה שבהם לבין הרע והמגונה, בתוך פיסת הבשר הזאת, הלא היא הלב, הניח האל את אור הייחוד, ובו נמצא גם אור החיים. כשהלב ניעור לחיים בידי באל יתעלה, נפקחות עיניי הפאאד ומפתח הלב קור אור הייחוד אל החזה, אז באור החיים שבהן, מתבוננות עיני הפאאד ורואות את אור הייחוד, והלב מייחד את האל יתגדל ומכיר אותו
 
המרכז הסופי הראשון התפתח, אם כן, בתרמז ובלח', שם נפגשה ההשפעה של סופיזם עם בודהיזם ומניכיזם, האישים הבולטים בתחילת התנועה הם שייח' חכים אל תרמזי ואבו סעיד איבן אבול הייר, שלימדו בתרמז, בלח ומרוו. הם היו קרובים ברוחם לכת הקרמטים האיסמעלית שפעלה בגלוי במרכז אסיה




 
מאמרים בנושא הסופים - לחצו לקישור
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו