הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

נפילה ואהבה - טיולים לרחבי העולם

נפילת האדם ותקומתו

על פי הסופים, הסיבה לכך שאיננו במצב של איחוד תמידי עם האלוהים, הרמוניה ואור, הסיבה בעטייה נפלנו מגן-עדן, נעוצה במקרה שהתרחש אי שם בעבר.
הקוראן מספר לנו את הסיפור הבא:
"וכאשר נצטוו המלאכים: השתחוו לאדם! עשו זאת כולם פרט לשטן איבליס, שסירב כי היה יהיר וכפוי טובה. ולאדם נאמר: שכון אתה וזוגתך בגן עדן ואיכלו מפירותיו כאוות נפשכם, אך אל עץ הדעת אל תקרבו לבל תחטאו. אולם השטן הכשילם וגרם לגירושם מגן עדן ומכל הטוב אשר בו..." (קוראן, סורת הפרה פסוק 32).
נפילת האדם היא תוצאת פעולתו של השטן איבליס. אלא שהפשט של הסיפור טומן בחובו דרש עמוק הרבה יותר, הקשור לדרך הפעולה היומיומית שלנו ולנפילה המתרחשת בכל רגע ורגע אצל כל אחד מאיתנו.

רומי מסביר זאת בצורה הבאה:
העולם והאדם מורכבים משני חלקים – רוחני ופיזי. במרכז היקום נמצאת הישות האלוהית שהיא רוחנית, אך מתבטאת דרך הגשמה שלה בעולם החיצוני, שהוא פיזי. שני החלקים הם חלק משלמות אחת, אלא שיש כאלו המבקשים להפריד ביניהם. איבליס השטן מייצג את הנטייה להפריד את העולם הפיזי מאלוהים. איבליס הוא הביטוי של התפישה החושית, ההתבוננות על העולם דרך העיניים הפיזיות בלבד.

על פי המיתוס הסופי, בעבר היו לאדם שתי עיניים: עין פיזית ועין רוחנית. בעזרת שתי העיניים ביחד הוא ראה את הדברים כמו שהם, בשלמותם. אלא שהשטן איבליס פיתה אותו לראות את הדברים מנקודת מבטו שלו בלבד, נקודת המבט של החומר.
רומי אומר: "איבליס ראה עם עין אחת בלבד. הוא ראה את העפר שממנו עשוי אדם ולא ראה את כניעותו לאלוהים. הוא ראה את העולם הזה ולא ראה את הרוח המחזיקה את העולם הבא. היה לו ידע, אך מכיוון שלא הייתה לו אהבה הוא לא ראה באדם דבר חוץ מעפר".
 
נקודת המבט של החושים היא נקודת המבט של המחשבה, של האינטלקט (השכל) המבוסס עליהם. המדע המבוסס על האינטלקט טוען שמה שלא ניתן להוכיח באופן פיזי ולמדוד על ידי החושים – לא קיים. אינטלקט זה יוצר הפרדה בין אלוהים לעולם. הוא מהשטן מכיוון שתכונתו היא שהוא מחלק את העולם לשניים. האינטלקט דורש בהכרח שתי נקודות התייחסות לצורך מדידה והוכחה: גבוה ונמוך, פלוס ומינוס, צר ורחב, טוב ורע. על ידי חלוקה זו האדם נפרד מהאיחוד האלוהי. האהבה היא הכוח היחידי שיכול לאחד מחדש את הניגודים, או לגלות לנו את האחדות שמעולם לא התפרדה.





אומר רומי: "זה שמבורך ויודע מסתורי הרוח, יודע שההיגיון, האינטליגנציה – הוא מאיבליס, בעוד שהאהבה, גנוסיס (ידיעה בלתי אמצעית, אינטואיטיבית) – היא מהאדם."
האינטלקט – דרך המחשבה הרגילה – הוא זה שהפיל אותנו וממשיך להפילנו יום יום, שעה שעה. לא שלאינטלקט אין תפקיד וחשיבות, אלא שהשתלטותו על תחומים לא לו הביאה לנפילת האדם ולהתרחקותו מהמצב הטבעי, שהוא אחדות של חומר ורוח.
לפני הנפילה, האדם ראה את הדברים בשלמותם, כחלק מהאלוהים, ללא קיום נפרד. הוא היה בעל מודעות ומחשבותיו היו מחשבות הלב. איבליס פיתה את האדם לראות את הדברים מנקודת מבטו שלו, נקודת המבט של החומר, לראות את המצב המקרי מתוך המקריות עצמה, והאדם התפתה לכך בגלל חטא הסקרנות. התוצאה הייתה שהאדם וכל העולם איתו נפלו, איבדו את הדרך חזרה, ונשארו תקועים במצב זה. הקשר עם אלוהים נותק, העולם נפרד ונהיה חיצוני לאדם ולא פנימי כבעבר.
איבליס פיתה את האדם לחקור, לדרוש ולהטיל ספק. מנקודת ראות זו הדברים, בהכרח, מתפרדים לעולם של אבחנות וקטבים: טוב ורע, גבוה ונמוך, שחור ולבן. עצם מעשה הבדיקה והמדידה הוא חלוקת העולם לשניים וביטול האחדות שבו. כתוצאה מכך מתבטלת האמונה ונעצרת הזרימה.
איבליס לא ראה את הצד הנסתר והרוחני של הקיום, אלא את החומר בלבד. מסיבה זו הוא סירב להשתחוות לאדם כפי שנצטווה ביחד עם שאר המלאכים. הוא אמר לאלוהים: "אותו עשית מעפר ואותי מאש, מדוע שאשתחווה לו?" מנקודת מבטו הוא צדק, אלא שנקודת מבט זו איננה מביאה בחשבון שהאדם הוא גם עפר וגם רוח, ואת זה איבליס לא הצליח לראות.
 
נפילת האדם התרחשה, כאמור, כתוצאה מהפעלת האינטליגנציה ויכולת הניתוח וההפרדה שלו בתחומים של הלב והרגש. זה מה שהפיל אותנו בעבר וממשיך ומפיל אותנו גם כיום. האינטלקט גורם לנו להשוות בין דברים, לעצור ולבחון ולא לזרום עם החיים. הוא מחלק את העולם לטוב ורע, למה אני יכול להרוויח ולמה אני יכול להפסיד, לגן עדן ולגיהינום. זהו פיצול דואלי שמאמלל את חיינו ומונע מאיתנו לחיות באחדות.
לפני נפילתו האדם חי כנשמה החגה סביב כסא הכבוד של אלוהים, שבעים אלף פעם ביום ושבעים אלף פעם בלילה. האדם היה קרוב אצל האלוהים וידע את הכול. חטא הסקרנות שבגללו הוא נעצר כדי "לדעת", גרם לנפילתו. כולנו יודעים מה קורה לגוף המסתובב במהירות עצומה כאשר הוא נעצר – הוא נופל. דומה הדבר למה שיקרה לכדור הארץ אם ייעצר ממסלול סיבוביו סביב צירו או סביב השמש.
האדם נפל לתוך עולם החומר וכל שאר העולם יחד איתו, בגלל ההיגיון המבוסס על העולם הפיזי. ולכן, הדרך חזרה לגן העדן איננה יכולה להיות דרך האינטלקט, דרכו של איבליס. זו חייבת להיות דרך אחרת, דרך הלב, הרגש והאהבה. האהבה היא הכוח היחיד שיכול להחזיר אותנו הביתה, לחבר בין הניגודים.
רומי מלמד אותנו מהי אהבה. הוא עושה זאת דרך ריקוד, נגינה, סיפור ושיר, כמו גם דרך הדוגמא של חייו ודמותו. זאת לאחר שלמד את השיעור בעצמו כתוצאה מהמפגש עם שמס מטבריז – האיש שהפך למורהו ואהובו הרוחני. רומי הוא המורה הגדול, אך כל תורתו מתמצה בדבר אחד: לאהוב יותר, או כפי שאומרת המורה שלי חדיג'ה – "רק אהבה". האהבה מאפשרת לנו להתחבר מחדש עם עצמנו, ודרך החיבור הזה גם עם העולם שסביבנו ועם האלוהים. אנו חוזרים למצבנו המקורי מלפני הנפילה, חוזרים הביתה.
 

האהבה מגיעה

יום אחד שוחחתי עם אחת ממשתתפות הטיול על החיים. השיחה התחילה במה שנראה כניסיון שלה (היא הייתה פסיכולוגית במקצועה) להראות לי משהו לגבי עבודה עם אנשים, אך במהלכה הבנתי משהו מהותי הרבה יותר על עצמי.
"אתה יודע," היא אמרה, "לקח לי הרבה זמן להבין שיש כאלו שלא אוהבים אותי."
"את יודעת," עניתי ספונטנית, "לי לקח הרבה זמן להבין שיש כאלו שכן אוהבים אותי."
השחר הפציע, האהבה באה לשכון בליבי, ערפילי הלב החלו להתפוגג והעולם נהיה מקום טוב יותר להיות בו. אלה היו חלק מהתוצאות של ההיכרות עם הדרך הסופית, עם תורתו ושירתו של רומי והריקוד של הדרווישים המחוללים.
"חשבתי שבכל העולם לא נשאר מי שיאהב אותי.
ואז עזבתי את עצמי, עתה בכל העולם אין אדם זר.
ראיתי בכל דבר קוץ ולעולם לא ורד,
היקום נהיה גן וורדים, אף קוץ לא נשאר."
(ניאזי מיצרי).



 

וויכוח שלא נגמר

הוויכוח אם רומי הוא מוסלמי אדוק הנשען על הקוראן או שהוא נמצא מעבר לדת, הוא ויכוח עתיק בקרב חסידי רומי החדשים אשר מגיעים מקרב קהל העידן החדש. בניגוד לדימוי המקובל של רומי, האומר באחד משיריו, "לא נוצרי, לא מוסלמי, לא יהודי, אני לא ממערכת תרבותית או דת כלשהי", הרי שבמציאות הוא היה מוסלמי אדוק. בספר "שיעורים של הנסתר" הוא מדבר על חשיבות קיום המצוות והדת. מוחמד הוא הדוגמא של רומי וכך גם לגבי שמס מטבריז, מורהו של רומי, שמדבר על הנביא מוחמד בהערכה וחיבה אינסופיים.
מן הצד השני, אי אפשר להתכחש לאוניברסאליות והנון קונפורמיסטיות של רומי ולכך שהיו לו תלמידים לא מוסלמים רבים. אני לומד שלרומי יש היבטים שונים ושכל אחד יכול לאמץ את זה המתאים לו. יתכן שיש כאן מדרג של כניסה בסוד העולם הרוחני, או שיש כאן שתי פנים של שלמות אחת.

בין חסידי רומי בעולם בולטות שתי קבוצות של אנשים: לראשונה שייכים אלה המורדים בחברה, אלה שקשה להם עם מסגרת, הרואים ברומי מושיע מדת, הגדרות וזיוף. הם רואים בו אהבה אוניברסאלית המובילה אל האמת, חוויה אקסטאטית של מוזיקה, שירה וריקוד. לקבוצה השנייה שייכים אותם אנשים הרואים ברומי מורה רוחני מורכב ועמוק, המסביר בדרך של משל וסיפור את העולמות הלא נראים ומשמר טכניקות עתיקות של ריקודים מקודשים, המובילות לשינוי אנרגטי באדם ולהארה.
הקבוצה הראשונה היא זו של "השיכורים", ואילו השנייה היא זו של "המפוכחים". שתי הדרכים רלוונטיות, אבל לנו זה לא משנה, מה שמשנה הוא שרומי מלמד אותנו מה זו אהבה, וכפי שהוא אמר: "כשבאה האהבה אני מתבייש בכל מה שכתבתי על אהבה".

"לא נוצרי או יהודי או מוסלמי,
לא הינדי, בודהיסט, סופי או זן,
אף לא דת כלשהי."
אומר רומי.
"רומי הוא של כולם, שייך לכל האנושות."
אומרים התורכים.

 
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו