הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

נצרות ארמנית - טיולים לרחבי העולם

אגדת הנצרות הארמנית:

ישנה אגדה על מלך ארמני בשם אבגד שהיה מלך אדסה והיה בקשר ישיר עם ישו שכתוצאה ממנו קיבל עליו את הנצרות. אבגד כתב לישו מכתב ובו הוא מבקש ממני לבוא ולרפא אותו ממחלת עיניים שממנה סבל. ישו ענה לו שהוא לא יכול לבוא בעצמו אבל ישלח אחד מהתלמידים שלו, ואכן לאחר הצליבה הגיע יהודה תדוסוס וריפא את המלך שהפך לנוצרי. מקורה של האגדה כנראה מאוחר, אך אין ספק שהנצרות הגיע לארמניה מוקדם מאד מסוריה.
הארמנים מאמינים שתדוסוס הסתובב עם תלמידיו בארמניה וייסד כנסיות ומנזרים, עד שבסופו של דבר הוצא להורג על אמונתו, לאחריו בא ברתולומו עם שמונה תלמידים פרסיים ועשה את אותו מסלול שהסתיים אף הוא בהוצאה להורג מכובדת. זאת אומר שהכנסייה הארמנית היא אפוסטולית. תדוסוס אף נחשב לקבור בארמניה. מקורה של האגדה כנראה מאוחר. בכל מקרה, בשנת 301 הופכת ארמניה לארץ הראשונה המאמצת את הנצרות כדת רשמית
.
 
זהו העם הראשון שהתנצר בעולם. עוד לפני הקיסר קונסטנטינוס ניצר גרגורי המאיר את ארמניה, שבגלל ריחוקה ובידודה התפתחה בה נצרות מיוחדת הממשיכה, במידת מה, מסורת דת זרתוסתרא של הממלכה הקדומה –  מכאן הדגש על האור במקום על האש.
ארמניה הייתה במשך רוב ההיסטוריה מחוץ למעגל ההשפעה של הביזנטים, וכך התפתחה בה נצרות לאומית ייחודית הקשורה לזרם המונופיזיטי, ואפילו זרמים גנוסטים שנקראו פאולינים.

 

נצרות ארמנית מונופיזיטית

בתחילת ההיסטוריה הנוצרית פילגה מחלוקת קשה את המאמינים. האם לישו יש שני טבעים – אנושי ואלוהי, או רק טבע אחד? האורתודוקסיה טענה שלישו יש שני טבעים שהתגשמו באדם אחד, וזהו חלק מהמסתורין הנוצרי המשליך גם על המסתורין של החיים: שני דברים שהם אחד. גוף ורוח.
אלא שהיו כאלו שטענו שלישו יש רק טבע אחד ואנושיותו היא רק אשליה. היו אלו בעיקר עמי המזרח התיכון העתיקים שאצלם הדת הייתה מושרשת עמוק בלבבות וקשה היה להם לקבל את השניות בעלת האופי ההלניסטי, תוסיפו לכך היבטים פוליטיים של שלטון, שפה, כלכלה וגאווה לאומית ותבינו למה כבר במאה ה5 לספירה התרחש פיצול בעולם הנוצרי בין כנסיות שדבקו במסורת האורתודוקסית הדיאופיזיטית לבין כנסיות שהדגישו את אחדותו של ישו ונקראו לכן מונופיזיטיות. (מונו – אחד, פיזי – טבע). הכנסיות הפורשות התגבשו על קווים לאומיים ופיתחו, כל אחת, מסורת ייחודית משל עצמה.
הכנסיות המונופיזיטיות העיקריות כיום הם: הקופטית, אתיופית, סורית, והארמנית, ביחד הם מונים כמאה מיליון בני אדם.
 
בארמניה היו הרבה חסידים למונופיזיטיות והיא תקעה יתד באמונה, למרות שהארמנים עצמו טוענים שהם לא לגמרי מונופיזיטים. בזמן וועידת חלדקון (451 לספירה) שעסקה בנושא זה, היו הארמנים עסוקים במלחמות עם הפרסים, אך משהגיעו אליהם ידיעות על החלטות הוועידה הם דחו אותם וראו בהם קבלה של הכפירה הנסטוריות, שנהפכה ליריב מר להם מכיוון שאומצה על ידי השליטים הפרסים. מזמן זה והלאה נוצר טריז בינם לבין העולם והאמונה האורתודוקסית שאותה אמצו שכניהם הגאורגים והביזנטיים. הארמנים הפכו באופן טבעי לחלק מקהילות המזרח הנוצרי המונופיזיטי.

 

 

 

התפתחות הנצרות הארמנית

 לאחר שהמלך טרידטס התנצר שלח גרגורי שליחים לכל רחבי הממלכה להפיץ את בשורת הנצרות ובכדי לרכוש את לב האוכלוסייה מינה את משפחות האצולה המקומיות לתפקידי מפתח בכנסייה, תפקידים שעברו בירושה במשפחה, את תפקיד הקתוליקון (המילה קתולי משמעה "אוניברסלי", התפקיד קתוליקון הוא ראש הכנסייה, מעין אפיפיור עצמאי ארמני) מילאה משפחתו שלו. אלא שלאחר מותו נעצרה התקדמות הכנסייה בארמניה, כמו כן הרומאים השתלטו על המדינה. אלא שעם קבלת הנצרות כדת רשמית של האימפריה הרומית החלה תמיכה מסיבית של הנצרות הביזנטית בנצרות הארמנית.
בסיליוס הגדול ניסה להביא את הנצרות הארמנית תחת חסותו, הוא מינה שושלת קתוליקנים חדשה מטעמו וסייר לרוחב ואורך הארץ, מנסה לכוון את הנצרות הארמנית לפסים של הנצרות היוונית. דבר זה הביא לתגובת נגד מצד הארמנים ובעיקר מצד המלוכה. המלך ביטל את משרת הקתוליקון ויצא נגדו, מינה קתוליקון משלו כנגדו ואותו כאחראי עליו, ואף חזר אל הפגאניזם. בכך נקבע שגורלה של הנצרות בארמניה יהיה נפרד מהנצרות הביזנטית.
לאחר מכן היו כמה מלחמות בין הפרסים לביזנטיים שבהם נקבע שארבע חמישיות משטחה של ארמניה יהיו בשליטה פרסית. הפרסים החלו לרדוף את הנצרות מצד אחד ולעודד כל מיני כפירות מהצד השני. הארמנים הנוצרים נמלטו להרים ושמרו על אמונתם בחירוף שיניים, הרדיפות רק חיזקו אותם. איש השעה היה יצחק הגדול – הקתוליקון של תקופתו, הוא מיסד וייצב את הנצרות הארמנית, חיזק את הלימוד, ואף היה לו חלק ביצירת שפה ארמנית ואלף בית ארמני חדש.
האדם האחר החשוב לאותה תקופה הוא סט מסרופ, בשנת 404 לספירה הוא יצר את האלף בית הארמני בן שלושים ושש האותיות, כל אות הקבילה לצליל, חלק מהאותיות הוא לקח מיוונית וחלק מסורית – ארמית. הוא נעזר בקליגרף בשם רופינוס שנתן צורה גרפית יפה לאותיות. לאחר מכן נעשתה עבודת תרגום אדירה של יצירות יווניות, דתיות ואחרות, וכן של שפות אחרות, לארמנית. בנוסף על כך נכתבו ספרי היסטוריה של ארמניה, שירים, שיחות של גרגורי המאיר ומגוון ספרים במגוון נושאים, מרפואה ועד מתמטיקה.
המצאת הכתב הארמני הופכת את הארמנים בזמן קצר מעם בור לעם משכיל, המאמץ הנלווה אל המצאת הכתב הופך את הארמנים לעם אוהב ספר. בעזרת מאמץ לאומי מכוון התווסף לאופי הלאומי תו שלא היה בו קודם. כשם שהארמנים מאמצים את הנצרות כאיש אחד, כך גם הם עוברים להיות אוהבי ספר כאיש אחד, ותכונה זו נשארת בהם עד היום.
מעניין לציין שלאחר המצאת הכתב הארמני עובר מסרופ לגיאורגיה וממציא את הכתב הגיאורגי. זה היה מעין פרס לעמים השונים שהתנצרו.

השכלה בנצרות הארמנית

כבר בתקופה הקלאסית ארמנים רבים הלכו ללמוד באתונה, אנטיוכיה, אלכסנדריה, ומרכזי ידע נוספים של העולם העתיק. עם היווסדות מוסדות הלימוד באדסה וניסביס במאה ה4 לספירה פנו רבים לשם. לאחר המצאת הכתב הארמני בתחילת המאה ה5 שלח מסרופ תלמידים להביא עותקים של ספרים לארמניה בכדי לתרגמם, הוא ייסד מספר בתי ספר, כשהחשוב שבהם הוא במקום מושב הקתוליקון – ווגרשפט.
מהלך הפיכת הארמנים לנוצרים לווה בהפיכתם מעם של חקלאים ולוחמים לעם משכיל, עם ספר. מרכז ההשכלה החשוב ביותר בימי הביניים היה הסמינר של siunik. הרבה מהארמנים פנו למדעים המדויקים ובמיוחד למתמטיקה, שהייתה לעזר רב בפיתוח האדריכלות.
הנס של הארמנים הוא קבלת הנצרות והמצאת הכתב, ומאז יש אצלם ערך עצום להשכלה. בכנסייה הארמנית יש תואר לאדם משכיל במיוחד, מעין ד"ר של הכנסייה וזה נקרא Vardapet



 

גרגור מנרק

האם אנחנו חוטאים?
הוגה הדעות הארמני החשוב ביותר מימי הביניים הוא גרגור מנרק, שכתב את ספר הקינות, או בשמו האחר "ספר התפילות" המשמש עד היום בכנסייה הארמנית ומחוצה לה. להלן כמה דברים לגבי הפילוסופיה שלו, וציטוטים משירתו:
לפי הנצרות כן, החטא הקדמון נמצא בנו, הוא קיים בתשוקות הלא נכבשות, באגו, במחשבה השלילית, ברגשות הנמוכים. זה חלק מהותי מהאדם, אנחנו חיים במעין מסך שמונע מאתנו לראות את המציאות האמתית. זהו אותו פיח המכסה את הראי של הלב לפי הסופים. אלא שהם כמדומה טוענים שהפיח הוא פועל יוצא ממאורעות החיים, ואילו בנצרות זה מצב קיומי שנובע מהמצב של העולם, שהוא רחוק ממצבו הטבעי, הרוחני, הגבוה.
אנחנו נולדים בתוך עולם שהוא חושך, וצריך כל יום לעשות מאבק בכדי לראות את האור, כאילו אנחנו כולנו חולים בשיגעון גדול ורק לרגעים בודדים אנו מתעוררים ממנו ורואים את מצבנו האמתי, אלא שבכדי להגיע לזה צריך להיאבק בכל יום מחדש, פעם זה מאמץ פיזי, פעם זה דבר שאיננו רואים, פעם זה להתחבר לרגש האמתי שבתוכנו. בכל יום ויום, ולעיתים גם בכל רגע ורגע יש הזדמנות וצריך להגיב אליה, אי התגובה הוא חטא, כפי שקיים בווידוי הפרסביטריאני, סלח לי על מה שעשיתי, ומה שלא עשיתי ויכולתי לעשות.
 
גרגור נרקצי, המיסטיקן הארמני הגדול מהמאה ה12 חי את הרגש הזה, של אי התאמה למול מה שהוא יכול להיות, למול האלוהות, למול הקדושה, בצורה שגורמת לו להיות אדם טוב יותר ולרצות לשרת את כל האנושות. הוא ממשיך את המיסטיקה של דיוניסוס הרפאגוס,
שרצה להגיע לחושך שמאחורי האורות, מה שנקרא בקבלה אין סוף, הריקנות ממלאת את הכל, האין, הריקנות של הבודהיזם, השדה המאוחד ההינדואיסטי. תיאולוגיה של אורות המובילה אל האין סוף, כתר, חור שחור המוביל ישירות אל האלוהים.

הוא חי בסוף האלף במנזר נרק לחופי אגם ואן, כתב פרשנות מיסטית לשיר השירים, הוכר כיום כד"ר לכנסיה על ידי האפיפיור פרנציסקוס, שגם ביקר בארמניה. היה פילוסוף, מחבר מזמורים, תיאולוג, וכנראה שגם מרפא

גרגור כתב את ספר הקינות, מעין תהילים חדש, של הכנסייה הארמנית book of prayer  או book of lamentations, שהוא אבן יסוד בהתפתחותה, הליטורגיקה שלה ודרכה.
Armen Nersisyan פסיכיאטר ארמני פיתח שיטת טיפול בדיכאון ומחלות נפשיות נוספות המבוססת על המזמורים של ספר התפילות של גרגור מנרק
ישנו סרט film "The Word" by Armen Ronov

בספר התפילות ישנם 99 מזמורים. להלן (בתרגום חופשי) רוב המזמור השלישי (חוץ מחלק אחד מתוך חמישה) בו פונה גרגורי לכל העולם ומסביר את מניעיו ופעולתו בכתיבת הספר:
 
ספר תהילה חדש מזמר בדחיפות דרכי.
למען אנשים חושבים בעולם כולו.
מבטא את כל התשוקות האנושיות ומשרת אותם בדימויו, כאנציקלופדיה המלווה את המצב האנושי, למען האסיפה עולה המעורבת של הכנסייה האוניברסלית, למען תינוקות שזה עתה הגיעו לעולם, למען בני נוער בשלב השני של חייהם, למען המבוגרים שימיהם בשלים וספורים, לאשמים ולצודקים, למען השחצנים והצנועים המזויפים, למען הטובים והרעים, לפחדנים ולאמיצים, לעבדים ולכפופים, לאצילים והפקידים, למעמד הביניים ולנסיכים, לאמנים והאדונים, לגברים ולנשים, למפקדים ומשרתים, לגבוה ולנמוך, למרום ולעובד הכפיים, לאציל ולאדם הפשוט, לאביר ולאיש הרגלים, לאנשי העיר ואנשי הכפר, לאלו הנשלטים בברוטליות על ידי מלכים שחצניים, לאלו שסגורים במנזרים בהגות שמימית, לחכמים אם חוכמת שנתנה מאלוהים, לכמרים, חסודים ונבחרים, לבישופים, המסודרים כיאות, לפטריארכים, שמצווים להשגחה צודקת.
לוואי שספר תפילות זה, שלקחתי על עצמי לחברו בחוזק רוח הקודש, ובמבט לצרכים הרבים של הכל, ישרת אחדים כתחינה מורגשת לב של תיווך, לאחרים כאצה אל מעלה. שדרך ספר זה הם יופיעו באופן תמידי לפניך, חסד גדול.
 

הצלב הארמני

ישו הנוצרי הוא אדם שמאחד בתוכו את הניגודים, מים ואש, אדמה ואוויר
הוא הטטרכה, שזה השם של יהוה, ומכאן חשיבותו לארמנים, שראו מאז ומתמיד בנצרות כלי להתעלות אפוף במסתורין של החיים והמוות
הצלב מצליח להרוס את המוות, לנצח אותו, והוא סמל של איחוד, קוסמולוגיה. גרגורי מנרק מדבר על הצלב כמאחד את היסודות, סנט גרגור טטבסקי (ראש האוניברסיטה במנזר טטב)  st grigor tatewaci מהמאה ה14 אומר שהצלב מאחד את ארבע התכונות: אהבה למעלה, צניעות למטה, ציות מצד ימין וסבלנות מצד שמאל, למעלה זה השמיים, למטה הגיהינום, מצד שמאל סליחה על חטאים, מצד ימין נתינת חסד, כמו עץ החיים של הקבלה.

השפה הארמנית

השפה הארמנית היא שפה נפרדת, ענף של השפות ההודו אירופאיות. הכתב הומצא בתחילת המאה החמישית על ידי אדם בשם מסרופ שנעזר בקליגרף בשם רופינוס. הוא המציא כתב בן 36 אותיות המתאים פונטים לצלילי השפה ולו צורה גרפית יפה. חלק מהאותיות הוא לקח מיוונית וחלק מסורית – ארמית. מעיין לציין שמסרופ המציא כתב גם לגיאורגים ולאלבנים הקווקזים.

 


 

רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו