הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

סופיה הלא ידועה - טיולים לרחבי העולם

סופיה הלא ידועה

סופיה הופכת להיות בירת בולגריה לאחר השחרור, ולכן בחרנו לספר עליה בפרק זה, לפני השחרור פלובדיב עולה עליה בגודל ובחשיבות. סופיה נמצאת על פרשת הדרכים העיקרית של הבלקן, במיקום אסטרטגי ומכאן חשיבותה, מסופיה יוצאת דרך לסלוניקי מצד אחד ולבלגרד מהצד השני, לים השחור מצד אחד ולסקופיה בירת מקדוניה מהצד השני. מסיבה זו היא גם בסיס יציאה טוב לטיולים בצפון יוון, מקדוניה, סרביה ובולגריה.
מתחת לעיר של היום הולכת ומתגלה בימים אלו, במיוחד באזור המרכז, העיר הרומאית העתיקה שנחפרת על שלל רחובותיה והבתים החומות והשערים. אז נקראה סרדיקה serdica. והיא שימשה, בין השאר, כמקום מעיינות מרפא חמים.  
בתקופה הביזנטית, עם הפיכת הרומאים לנוצרים, הקיסר קונסטנטינוס בה כאן כנסיה מיוחדת במינה בצורת רוטנדה ויש אומרים שהוא תכנן להפוך את סופיה לבירתו, ובכל מקרה לעיר קדושה. הכנסייה נקראת ג'ורג' הקדוש St George  והיא נמצאת בחצר האחורית של מלון שרתון ובית הנשיא של בולגריה.
כמאתיים שנה לאחר מכן בנה הקיסר הביזנטי הדגול יוסטיניאנוס את כנסיית איה סופיה שעל שמה קרויה העיר עד היום, בזמן שבו נבנתה כנסיית איה סופיה בקונסטנטינופול. הכנסייה נשמרה עד ימינו, וניתן לרדת למרתפים שלה, שם נגלו חלקים מהעיר העתיקה, ציורים, פסיפסים ומבנים מזמן תחילת הנצרות.
בסוף המאה ה6 נחרבת העיר על ידי הברברים, שפלשו והרסו את הבלקן, בעקבותיהם באים הסלאבים, ועם הקמת האימפריה הבולגרית הראשונה היא מוקמת מחדש. בזמן האימפריה הבולגרית השנייה, סופיה עיר חשובה שהופכת למרכז דתי, מתקופה זו ניתן למצוא את הכנסייה הקטנה של סנט פטקה – הקדושה של הבלקן במרכז העיר. וכן כנסיות נוספות ובהם אוצרות אמנות על הר ויטושה שהופך להיות מרכז של נזירות מיסטית, מעין הר קדוש.
בתקופה העותומאנית נבנים בסופיה מסגדים ובתי כנסת והיא הופכת להיות עיר קוסמופוליטית עם קהילה יהודית ומוסלמית גדולה.
עם שחרור בולגריה, פלובדיב עדיין נמצאת בשלטון עותומאני, כך שסופיה נבחרת כבירה, וכבר משנת 1878 מתחיל מאמץ בנייה מסיבי בסגנון נאו קלאסי, הכולל שדרות רחבים, בניינים יפים, פיסול ואמנות, וזה הופך את סופיה לאחת הבירות היפות באירופה.

בתקופה הקומוניסטית סופיה גודלת ומוקמים בה מרכזי תרבות בעידוד בתו של השליט לודמילה זיבקוב, האחראית על התרבות במדינה, נבנה היכל התרבות הענק וארמון המלך לשעבר הופך למרכז אמנות בינלאומי. המסגד העתיק של סופיה הופך למוזיאון ארכיאולוגי בו מוצגים אוצרות של המלכים התרקים, והאקדמיה לאמנות רוכשת ציורים ופסלים מכל העולם, בית בולגריה נבנה להופעות מוזיקאליות ובית האופרה לאופרות
המעבר לקפיטליזם מטיב עם העיר, שמציגה כיום שלל בתי קפה, רחובות בסגנון בוהמי, מרכזי קניות שוקקים, בניינים מודרניים ומפעלי תעשיה. סופיה המודרנית מכילה כרבע מאוכלוסיית בולגריה, קרוב לשני מיליון איש, והיא מטרופולין שוקק.
 

 


כנסיות סופיה
כנסיית ג'ורג' הקדוש
זאת הכנסייה הראשונה בסופיה מבחינת עתיקות שנבנתה כבר בתחילת המאה הרביעית, האגדה אומרת שמי שציווה על בנייתה היה לא אחר מאשר הקיסר קונסטנטינוס, שרצה לעשות את סופיה לביתו ובירתו. עד תקופתו הנוצרים היו נרדפים ולכן לא יכלו לבנות כנסיות, הוא הכיר בנצרות כדת רשמית ולכן הכנסיות הראשונות בעולם הם מזמנו, אמו בנתה את כנסיית הקבר בירושלים שלה מראה מעוגל, רוטנדה, ובמקביל לכך נבנתה הכנסייה בסופיה, היוצא מכך הוא שסנט ג'ורג' היא אחת הכנסיות הקדומות בעולם.
בנוסף על כך היא מזכירה מאד את הרוטנדה - כנסייה בסלוניקי שנבנתה על ידי גלריוס כמקדש פגאני בתחילה, בסגנון הפנתיאון ברומא, באופן כללי המבנה העגול והכיפה הם אלמנט קלאסי של מקדשים רומאים פגאניים המוקדשים לעיקרון חובק כול שמאחורי עולם האלים. מכאן שייתכן שגם הרוטנדה בסופיה נבנתה בתחילה כמקדש פגאני, ואולי כמאוזוליאום בימי גלריוס, ורק אחר כך הפכה לכנסייה, ואכן היא נמצאת בלב מתחם ארכיאולוגי רומאי מרשים.
כך או כך המקום שימש ככנסייה כבר מהמאה הרביעית לספירה והכיפה שלו כוסתה בציורי פרסקאות נוצריים שהשתמרו החל מהמאה העשירית, ניתן לראות שכבות שונות של ציורים שהקדומה ביותר היא מתקופת הצאר סמואל ואולי אפילו מתקופת הצאר סימיון, שניהם מלכו בזמן האימפריה הבולגרית הראשונה, במילים אחרות יש לנו על הכיפה דמות פנים אנושיות של מלאך, שריד נדיר של אומנות מתקופה עתיקה שכמותו ניתן למצוא אולי רק בכנסיית סופיה באוכריד, מכיוון שלא שרדו ציורים רבים מזמן האימפריה הבולגרית הראשונה.
במאה ה16 הכנסייה הפכה למסגד, אך חזרה לתפקידה המקורי עם העצמאות במאה ה19. במאה ה4 התקיים כינוס כנסייה חשוב בסרדיקה, אליו הגיעו יותר מ170 בישופים והוא דן בכפירה האריאנית וכנראה שהתרחש בכנסייה זו.
 
כנסיית סנט סופיה
זאת הכנסייה השנייה בעתיקות בסופיה, הוקמה על ידי הקיסר יוסטניאנוס במאה ה6 לספירה, למרות שייתכן שעל יסודות כנסייה עתיקה יותר. הוא בנה את איה סופיה באיסטנבול ובמקביל את הכנסייה הזו שקיבלה אותו שם. סופיה היא אלת החוכמה היוונית רומית, ומתקשרת לאנרגיה נשית בוראת שהיא התחתונה במעין מדרג אנרגיות קבלי נוצרי שהתקיים במאות הראשונות לספירה בהקשר לתנועות הגנוסטיות הנוצרית. הקדמונים האמינו בעולמות של אנרגיות בינינו לבין האל, כשהחוכמה היא אחת החשובות שביניהם, מתווכת בין עולם האלוהות לבני האדם. 
בנוסף על כך ה"חוכמה" נחשבה ככלי להגיע לאלוהים, ישו היה מורה חוכמה והיא עברה דרכו, ולכן הוא נראה בכנסייה כדמות אדם צעיר יושב על גבי קשת, שהיא מעין "חוכמה" ברית בין אלוהים לבין הארץ.
התפישה של "חוכמה" מופיעה בפלוטניזם, וכן בפילוסופיה הסטואית הקדומה, בכנסייה המזרחית האב והבן מזוהים עם סופיה, בעוד שבמערבית החליף אותה הלוגוס. בפרשנות מיסטית של הכנסייה הרוסית – סופולוגיה, היא מזוהה עם מריה, אם האלוהים. ובמקומות נוספים עם רוח הקודש.
בסוף המאה ה19 ותחילת המאה ה20 מתפשטת בעיקר ברוסיה התפישה של סופיה כישות אלוהית נשית נוספת, המתגשמת לעיתים בדמותה של מריה, הוגי דעות בולטים כגון Vladimir Solovyov שעסק גם בקבלה, שכינה, בודהיזם וגנוסטיות, וחווה חוויות אישיות של סופיה, Sergei Bulgakov ואחרים, פיתחו את התיאוריה והשפיעו על האינטליגנציה הבולגרית ומיסטיקנים כגון דונוב.
כנסייה איה סופיה נתנה את שמה לעיר שעד למאה ה16 נקראה סרדיקה, היא בנויה בתוך אזור קברים רומאי, ולאחרונה נחפרו היסודות שלה ונמצאו בהם קברים וחדרים עתיקים, כולל פרסקאות מהתקופה הרומית – ביזנטית. על רצפתה מוטיבים צמחיים ביזנטיים
  
כנסיית סווטה נדלה – יום ראשון
זאת כנסייה מרשימה ויפה בלב סופיה ובה ציורי קיר יפים וכיפה עגולה, בתוכה נמצא קברו של אחד המלכים הסרבים החשובים ביותר משושלת נמניאה המלך מילוטין. 
במקום התקיימה כנסייה כבר מהמאה ה10, אבל באמצע המאה ה19 פירקו אותה ובנו במקומה בתכנון שאפתני את הכנסייה הנוכחית, ככנסייה הראשית של סופיה שנחנכה ב1867. שיפוצים ותוספות נעשו ב1898. ב1925 היא נחרבה בפיגוע של הקומוניסטים, אך לאחר מכן שוקמה מחדש בצורה שבה היא נראית היום, כולל הכיפה המרשימה.
הציורים היפים בתוכה נעשו בתחילת שנות השבעים של המאה ה20 והם מדגישים את דמותה וחשיבותה של מריה, חורגים מהמוטיבים הקלאסיים של כנסייה אורתודוקסית נוצרית. בקיר הדרומי של הכנסייה ציור גדול של מריה יושבת בראש שולחן התלמידים ומקבלת את רוח הקודש בצורת יונה, כמו ישו. על הקשתות ישנו מחזור ציורים של אירועים בחייו של ישו, בקירות שמסביב ציורים הקשורים למוטיבים של לידה מחדש, כגון התחייה של לזרוס והטבילה בירדן. משני הצדדים של תווך הכניסה קדושים גברים וקדושות נשיות.
השם נדליה משמעו "יום ראשון" וגם שם של קדושה – סווטה נדליה, כמו השבת ביהדות, היום הקדוש נתפש כאן כפרסוניפיקציה של השכינה, הקדושה.
 
כנסיית אלכסנדר נייבסקי
זאת הכנסייה הגדולה ביותר בסופיה ואחת הגדולות בעולם האורתודוקסי, המסוגלת להכיל 10.000 איש. גובהה של הכיפה 45 מטר, כמעט כמו בית המקדש בירושלים, הקירות מעוטרים בציורים מרשימים, בבניין יש שימוש רב ומרשים בשיש מאיטליה, אבן אלבסטר, אוייניקס ברזילאי, ועוד. היא נבנתה במשך שלושים שנה מ1882 ועד הסיום ב1912. הציירים היו רוסים, אוסטרו הונגרים ובולגרים, האדריכל התחלף באמצע ושמוAlexander Pomerantsev רוסי מפורסם שתכנן בניינים רבים בשלהי שלטון הצארים.
בין הציירים העיקריים היה את Ivan Mrkvička צכ'י שגר בבולגריה והיה ממייסדי וראשי האקדמיה לאמנות ודמות מובילה בציור המודרני, הוא הצטיין בציור סצנות מחיי היום יום. Alexander Kiselyov אחד מציירי הנוף הרוסים החשובים בסוף המאה ה19.Anton Mitov אחד הציירים הבולגרים המובילים הראשונים ומראשי האקדמיה לאמנות.
רבים מהציורים בחלק התחתון של הקירות בצד המערבי של הכנסייה עוסקים בריפוי ותחייה, סצנות כמו התחייה של לזרוס, טליתא קומי, בית חסדא, ריפוי בן האלמנה ועוד. בצד הצפון מערבי יש סצנות הקשורות ללימוד, ישו מלמד לפני מותו, אחרי מותו, במקדש בתור ילד בן 13, ועוד. בכל מקום ברחבי הכנסייה בתוך הציורים השונים מופיעה מגילה שפעם מוחזקת בידי המלאך מיכאל בקיר המערבי, פעם בידי ישו בקיר המזרחי.
על הכיפה הגבוהה בבניין כתובה תפילת אבינו שבשמיים, ובנוסף לכך במקום ישו שליט העולם, מוטיב המופיע בדרך כלל בעיטורי כנסיות, יש תמונה של אלוהים האב שעל ברכו יושב הילד ישו. זאת תמונה שלא ראיתי כמותה בשום מקום אחר בעולם והיא משחקת על המוטיב הנפוץ של ישו הילד יושב על ברכיה של מריה.
תמונה מעוררת תהיות נוספת נמצאת על הקיר הדרומי, שם רואים סצנה שמזכירה מאד את הסעודה האחרונה, ישו יושב בראש שולחן של אוכלים, לידו אדם עם כד מים (לפי הברית החדשה ישו אומר לתלמידים ללכת ברחובות ירושלים ולחפש אדם שנושא כד מים על ראשו, בכדי שבביתו יעשו את ליל הסדר. באותה תקופה גברים לא נשאו כדי מים, אלא אם כן הם היו שייכים לכת האיסיים). אלא שהאנשים מסביב לשולחן הם חלקם נשים, או נראים כמו חיילים רומאים. אולי המשתמע מכך הוא שהסעודה האחרונה נועדה לכולם, ולא רק לתלמידים? לפי הפרשנות המקובלת זוהי סצנת נס הפיכת המים ליין בחתונה בקאנה.
אלכסנדר נייבסקי היה גיבור רוסי בן המאה ה13 שהציל את רוס מפלישה של אבירים טבטונים ומהמונגולים. הסיבה שבגללה הוקדשה הכנסייה החשובה והגדולה בבולגריה לגנרל רוסי היא הקורבנות הרוסיים במלחמה לשחרור בולגריה, ואכן, אלכסנדר נייבסקי נראה לבוש קסדה על מסך האיקונוסטסיס, משמאל למריה.
 
כנסיית סנט ניקולאי עושה הפלאים (הרוסית)
כנסייה קטנה ואין ספק שהציורית ביותר בסופיה, נמצאת ליד אלכסנדר נייבסקי ומזכירה את הכנסייה הרוסית במוסקבה וכנסיית מריה מגדלנה של הבצלים בירושלים. נבנתה על ידי אותו ארכיטקט וקושטה על ידי אותם ציירים שעסקו בבניית ועיטור כנסיית אלכסנדר נייבסקי הסמוכה, ובאותם זמנים, אלא שכנסייה זו נועדה להיות הכנסייה הפרטית של השגריר הרוסי לבולגריה והקהילה הרוסית שם.
בכנסייה קבור הבישוף הרוסי סרפים, שנחשב לקדוש. הוא חי ופעל בבולגריה משנות ה20 ועד שנות החמישים, והעלה על כתב את עקרונות רוסיה המונרכית העתיקה מלפני הקומוניזם (מת בשנות ה50).
 
כנסיית  St. Sedmochislenitsi Church האחים קיריל ומתודיוס
אחת הכנסיות היפות בסופיה, הייתה מסגד נטוש שהוקם על ידי האדריכל סינאן במאה ה16. ונקרא המסגד השחור, האדריכל הבולגרי Yordan Milanov הפך אותה לכנסייה ובמקביל עבד גם על כנסיית אלכסנדר נייבסקי ובית הסינוד הקדוש. בפנים יש מחזורי ציורים יפה הקשור להיסטוריה הבולגרית, ומעליו מחזור ציורים יפה נוסף המוקדש למריה והמלאכים.

 

 
מוזיאונים בסופיה
אמנות
הביקור במוזיאונים לאמנות בסופיה מורכב בעיקרו משני חלקים, החלק הראשון הוא המוזיאון לאמנות בינלאומית שנמצא בבניין ארמון המלך אלכסנדר לשעבר בלב העיר. והחלק השני הוא בניין האקדמיה לאמנות שהקים בוריס שץ בסוף המאה ה19, הנמצא לא רחוק משם, וניתן למצוא בו בנוסף לפסל שלו גם אוסף מרשים של אמנות יפנית, הודית, סינית ואירופאית, מתוך מחשבתה של לודמילה זיבקוב על רב תרבותיות ואוניברסליות של המין האנושי, מושפעת מרעיונותיו של ניקולס רואריק הצייר הרוסי המפורסם (היא הקדישה חדר שלם לציורי המזרח שלו).
באקדמיה נמצא גם אוסף מרשים של ציירים בולגרים, החל מאיקונות, והמשך בתקופת התחייה, אמנות הכפר והאנשים, וכלה באמנות מודרנית.
ניתן להשלים את החשיפה לציור הבולגרי לאורך הדורות בביקור במוזיאון האיקונות שנמצא במרתף כנסיית אלכסנדר נייבסקי.

היסטוריה וארכיאולוגיה 
גם בנושא זה ישנם שני מוזיאונים חשובים. האחד הוא המוזיאון לארכיאולוגיה הנמצא בתוך מבנה המסגד העתיק מהמאה ה15, הראשון שנבנה בסופיה, בלב העיר. כבר בחוץ אפשר לראות שלל של ממצאים רומאיים ולרדת מתחת לאדמה אל העיר הרומאית העתיקה. במוזיאון עצמו יש תבליט של הסוס ממדיארה, גולת הכותרת זה אוצרות זהב שנמצאו בקברים של המלכים התרקים המלמדים על תרבות מפותחת עתיקה.
המוזיאון השני הוא המוזיאון להיסטוריה הנמצא למרגלות הר ויטושה מאכלס את הבניין שהיה ארמון השליטים הקומוניסטים לשעבר. במוזיאון זה נמצא אוצר וורנה, הזהב העתיק ביותר בעולם, ממצאים חשובים מהפרהיסטוריה המראים על קיום תרבות אלה קדומה בבולגריה, חדרים עם ממצאים מהתקופה התרקית, הרומאית, והאימפריות הבולגריות הראשונה והשנייה, הבניין עצמו מרשים ומיוחד, חלונותיו נפתחים לנוף נפלא ולו תקרה מעוצבת עם נברשות.

מוזיאון לאבני חן 
מוזיאון זה הוא אחד מאבני החן של בולגריה בו אוסף קריסטלים ענקיים מברזיל יחיד במינו בעולם כולו, וכן תצוגה נפלאה של אבני החן השונות במגוון הופעותיהם והתכשיטים שעושים מהם. כל מי שמתעניין וגם מי שלא. התצוגה מחולקת לשבעה חלקים וכולל שליש מהמינרלים בעולם.
 

מאמרים כלליים בולגריה
הצעות לטיולים שונים בבולגריה לקבוצות סגורות
 
קראו על אתרי הטיול הבאים בבולגריה, ובואו לגלות ארץ יפה זו - לחצו לקישור:
 
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו