הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

סופים בבוסניה - טיולים לרחבי העולם

הזרם הסופי מגיע לבלקן

הסופים הם הזרם המיסטי של האסלאם, שהתחיל כבר במאה ה8, כמאה וחמישים שנה לאחר מות מוחמד, והגיע לעמדת בכורה בעולם המוסלמי במאות 11-12-13 עת התגבש למסדרים שנתמכו בדרך כלל על ידי השלטונות, באימפריה העותומאנית היה לסופים תפקיד מכריע ובמיוחד בבלקן, שם הם היו ועדיין הזרם המרכזי.
הסופים הראשונים הגיעו לבוסניה במאה ה15 עם הכיבוש העותומאני, למרות שהמסורות אומרות שהם הגיעו כבר קודם לכן בצורה של שליחים ועושי ניסים.
מרכז של סופים נקרא באופן מסורתי "טקה" בטורקית, ומשמש כמקום כינוס, מדיטציות, טקסים, תפילות, וגם מרכז חברתי בו מחלקים אוכל לעניים, לנים, דנים בעניינים הנוגעים לקהילה, ב"טקה" יש בדרך כלל קבר של קדוש, אולם פגישות, חדר דרווישים וחייב בכדי שהיא תהיה פעילה להיות בה שייח' מאחת השלשלאות והמסדרים המוכרים וקהילה של חסידים
"טקה" נקראת בשפה הפרסית "חנקה" ובערבית "זאוויה". אלו שמות שונים בשפות שונות לאותו הדבר.
 

 
ברחבי בוסניה יש הרבה טקות ומקומות עלייה לרגל חשובים, להלן כמה מהעיקריים:
 

סראייבו Sarajevo

בסראייבו נבנו מספר טקות חשובות עם היווסדה, אחת הראשונות והחשובה ביותר היא זו של איסה בג מהמאה ה15 Isa-begova tekija. בשנת 2013 נפתחה מחדש בסראייבו הטקה של המסדר המוולני שנהרסה התקופה הקומוניסטית, הטקה נבנתה מחדש בדמות הטקה הישנה.

איווטוביצה ajvatovica
מקום העלייה לרגל החשוב ביותר הקשור להגעת הסופיזם לבוסניה הוא הסלע בAjvatovica. האגדה מספרת שסלע גדול נפל מהר וחסם מעיין של הכפר פרוסק, הדרוויש אייווז דדה שהגיע למקום התרכז במדיטציה במשך ארבעים יום עד שהסלע נבקע והמים יכלו לפרוץ דרכו אל הכפר, מוציא מים מהסלע ומחולל נס שיסמל את הגעת האיסאלם הרך והמתון למדינה. כל שנה מתאספים עשרות אלפי אנשים לחגוג את האירוע

באלאגיי  balagaj
זה המקום הקדוש ביותר למוסלמים בבוסניה, אליו מגיעים כל המסדרים כולל השייח'ים הגדולים מסראייבו, ומדי שבוע בימי חמישי וראשון בערב יש במקום טקסי זיכר. לפי האגדה הקדוש סרי סלטיק הגיע לשם במאה ה13, הוא היה תלמיד של האגי בקטש (לחצו למאמר על הבקטשים), והביא את האסלאם לארץ החדשה. במקום הייתה טקה של הבקטשים אבל במאה ה19 היא עברה לחזקת הנקשבנדים כחלק משינוי אוריינטציה כללי באימפריה העותומאנית ודיכוי החיילים היאניצארים.

 

ויסוקו visoko

הטקה בויסוקו נוסדה כבר במאה ה15 אך חודשה על ידי המופתי של סראיבו לפני מלחמת העולם הראשונה – מופתי שייח' חוסני אפנדי נומנגיק (מת 1931) והוא הסבא רבא של השייח הנוכחי. הוא היה קשור למסדר החאלידי וגם לנקשבני. ביקור במקום ומפגש עם השייח מראה על קשר למסדר הקאדרי ואפילו למוולני. בחדר הדרווישים שבבניין החדש ישנם חרבות של המסדר הקאדרי, כובעים שלהם, וגם כובע מוולני. השייח העביר זיכר שבו שולבו מסורות של המסדר הקאדרי, המסדר הנקשבנדי והמוולני. מעל האולם שנקרא "מיידן" היה פתח בתקרה בצורת כובע מעל הבניין וזה מזכיר את הכובע של הבקטשים. עם גדילים. הצבע של השטיחים בטקה הוא אדום. לפי דברי השייח הוא מצאצאי עבדל קאדר גילאני. ושם הטריקה של הקאדרים מופיע על הבניין.
מערת העלמה Djevojačka pećina
מקום תפילות הגשם המסורתיות ליד klandanj בצפון בוסניה, מתפללים לנשמתה של עלמה הקבורה בכנסיה לקבר, מסורת קדם אסלאמית שהתקיימה בכנסייה הבוסנית. המסגדים בבוסניה בנויים באופן מסורתי מעץ, דבר המראה גם הוא על המשכיות מהבוגומילים שבנו בעיקרון את כנסיותיהם מעץ.
 

 
המסדרים המרכזיים בבלקן
 
המסדר הקאדרי
הוקם על ידי תומכיו של עבדול קאדר מגילן שלחופי הים הכספי בצפון פרס  בשנת 1166. מהמסדרים הגדולים בעולם. עבדול קאדר התמחה בהחלה של מצבים רוחניים והיה עושה ניסים. יוחסו לו תכונות פלאיות רבות, ומסדרו מתמחה בצד העל טבעי של הסופיות.
עבדול קאדיר ג'ילני, האיש שייסד את המיסדר הקאדירי במאה ה-11, נקרא גם "השושנה מבגדאד". סיפור שהיה כך היה: לאחר שהתבודד שנים ארוכות במידבר, וחיפש את אלוהיו, עשה את דרכו החכם ואיש הפלאים – עבדול קדיר ג'ילני, אל בגדאד, מרכז העולם המוסלמי באותם ימים. בהתקרבו אל העיר יצאו לקבל את פניו החכמים שהיו בה והגישו לו כוס מים מלאה עד גדותיה, משל לכך שהעיר מלאה כבר בחוכמה ואין בה מקום לעוד מורה. הימים היו ימי החורף, ולמרות זאת המציא לידיו בדרך פלא עבדול קדיר ג'ילני שושנה אדומה ושם אותה על פני המים. מאז נודע בשם: "השושנה מבגדאד".
עבדול קדיר ג'ילני לימד את תורתו בבגדאד. קורות חייו אפופים באגדות. הוא נחשב לפטרון הקדושים, מחייה הדת, ראש המלאכים, ועוד ועוד. מאמיניו מייחסים לו 99 שמות, ומאמינים שכבר מוחמד ניבא על בואו.
תורתו ופרסומו נפוצו כבר בחייו והלכו והתגברו לאחר מותו. בעקבותיו הוקם מסדר שנחשב לאחד המסדרים הסופים הגדולים, המטפח את המיסטיות וטקסי הזיכר מהצד האחד, ושמירת הדת מהצד השני.
בבוסניה יש כמה ענפים של המסדר הקאדרי והוא נחשב לנפוץ ביותר.
 
מסדר החלוותיה khalwati
יש אומרים שמי שייסד אותו זה חסן בצרי, מראשוני הסופים, אך ההופעה הראשונה של הדרך היא במאה ה14, דרך המדגישה התבודדות, תקופות של ניתוק ומדיטציה כאמצעי להגיע למצבים.
מעצב המסדר והדרך הראשון הוא שייח מאזרביג'אן (באקו) בשם Seyid Yahya Bakuvi (shirvani) הוא כתב ספר שנקרא wird al sattar אותו כמעט כל הענפים של המסדר קוראים.
המסדר התפשט בימי ביזייט השני, סולטאן עותמאני שאהד את הסופים (וגם היהודים). הוא התשרש בחברה העותומאני בתורכיה והבלקן, מתפצל להרבה תתי זרמים, המדגישים זיכר קולקטיבי נמרץ, התנהגות נכונה – אדהב, ותקופות התבודדות שבהם יש שאיפה להגיע למצבי הכרה של האל.
המשורר המפורסם ביותר הקשור אליהם הוא ניאזי מיצרי מהמאה ה17, שהיה חבר של שבתאי צבי וגם מצוי בחוגי הבקטשיה

המסדר הריפעאי rifai
נוסד על ידי השייח' אחמד א-ריפאעי בבצרה בסוף המאה ה-12.
שייח' אחמד ריפאעי היה בן דודו של עבד קדר ג’ילני, ועד  היום יש קירבה  בין שני המסדרים.
הוא חי בדרום עיראק, היה נואם בחסד, שלט במדעי המצבים ועשה מעשי ניסים. חסידיו ידועים בין השאר במעשיהם הנועזים: רכיבה על אריות, משחקים עם חרבות ואף אילוף נחשים. זהו המסדר היחיד המקיז דם במהלך הטקסים, דבר שאינו מקובל על שאר הסופים, הוא קרוב ברוחו לשיעה.
משתי סיבות אלו לא תפש המסדר הריפאעי מקום מרכזי מדי בערי הבלקן העותומאניות.
 
המסדר המוולני mawlana
נוסד במאה ה13 על ידי המיסטיקן והמשורר גלאל א דין רומי שהיה ממוצא פרסי, אך חי ופעל בקוניה הסלג'וקית שבתורכיה. את הדרך עיצב הבן שלו סולטאן וואלד. רומי נחשב לקדוש הפטרון של התורכים, ולמשורר החשוב ביותר בשפה הפרסית. השפעת שירתו וספריו הייתה והינה אדירה. הקבר שלו נהיה אתר עלייה לרגל והמסדר הפך להיות אחד משני המסדרים החשובים ביותר באימפריה העותומאנית, בעיקר בערים, נתמך על ידי האליטות והסולטאנים.
הטקות של המסדר המוולני היו הגדולות והמרהיבות ביותר, זה היה מקום המפגש בין הפקידות וקציני הצבא העותומאניים והאצולה המוסלמית המקומית, כך היה בירושלים, וכך גם בסראייבו ומקומות אחרים
 
המסדר הנקשבנדי
המאה ה19 נקראה המאה הנקשבנדית, זהו מסדר אוניברסאלי. פאן אסלאמי, אורתודוקסי מאד, שדוגל בהשתתפות בפוליטיקה והוביל את המלחמות בקווקז כנגד העותומאניים. הסולטאנים העותומאניים, ובמיוחד עבדול חמיד, ראו בו כלי לחיזוק שלטונם.


קראו את המאמרים הבאים - לחצו לקישור
אתרים בבוסניה
אתרים הרצגובינה
בוסניה בימי הביניים
הפירמידות של בוסניה
ביקור בפירמידות
סרייבו
בוגומילים בוסניה
סופים בבוסניה
מסתרי בוסניה
נצרות בוסניה
טיול בוסניה
 
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו