הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

עותומאנים בבלקן - טיולים לרחבי העולם

האימפריה העותומאנית בבלקן

האימפריה העותומאנית שלטה בשיאה על שטח שווה לזה של האימפריה הרומית, במאה ה16 חיו בתוכה כ30 מיליון איש, בזמן שספרד הגדולה מנתה לא יותר מ5 מיליון. היה לה את הצבא והצי המתקדם בעולם, ובנוסף לזה מערכת חוק ושלטון מפוארת. בניגוד למה שחושבים העקרונות שהיו בבסיס האימפריה היו מדינה מוסלמית כאידיאל, מושג שנבנה על ידי אדם בשם ניזאם אל מולק מבגדד במאה ה11. המדינה צריכה להיות ישות צדק שמאפשרת את קיום הדת. והיא מושתת על אידיאל האביר המוסלמי, איש המעלות, שקיבל את חינוכו במרכזים הסופים – טקות ובמדרסות. ואכן, השליט העותומאני הגדול ביותר – סולימן המפואר נקרא גם סולימן המחוקק. העותומאניים הביאו לבלקן חוק וצדק ובכלל זה אוטונומיה וזכות שיפוט עצמי למיעוטים לאומיים ודתיים, לפי עיקרון המילאט – עצמאות שיפוטית בעניינים אישיים, משפחה וחברה.
המילאט אפשר זכויות הן לעמים והן לעדות ויצר שלטון מקומי ועצמאי שתפקד עבור השלטון המרכזי העותומאני. מוסד המילאט קיים עד ימינו בתחומי הזכויות האוטונומיות של העדות הדתיות השונות בארץ ישראל.
באופן כללי העותומאניים הציעו תפישת מדינה חדשה ומתקדמת. הנשענת על אדם חדש, בה יש שלטון מרכזי, מערכת חוק, מערכת גביית מס מסודרת, אוטונומיה מסוימת למיעוטים. ושלטון זה היה מבחינות מסוימות טוב בהרבה עבור האיכרים המקומיים בארצות הבלקן שנאנקו תחת עול האצילים בחברה הפיאודלית.
גם מבחינת השליטה על קרקעות הביאו איתם העותומאניים חידושים מבורכים, במקום החברה הפיאודלית הנצלנית של ימי הביניים.
מוסד התימאר – חלוקה מחדש של קרקעות למעמד הפרשים במקום לאצילים מקומיים, המתחייבים לאסוף מיסים ולשלוח אנשי מילואים לצבא בשעת הצורך. הביא להאחדה של האחיזה בקרקעות, אפשר יותר צדק לאיכרים ומנע התעמרות של תקיפים מקומיים באוכלוסייה, במיוחד שנלווה אליו ייסוד מערכת משפט מתקדמת ומוסדות שיפוט ארציים בעלי כוח ביצועי. מעניין לציין שחוקי הקרקע העותומאניים ויצירת "אדמות מדינה" הם הבסיס למשפט הקרקעות הקיים עד היום במדינה ישראל.

בנוסף על כך האימפריה העותומאנית יצרה דמות של אדם חדש, אציל מוסלמי, אביר, הממלא את מעלות הדרך האבירית הצופית מוסלמית, שעליו נבנית החברה ומדינת הצדק החדשה. בהיסטוריה של העולם ניתן לראות שכל אימפריה הייתה מבוססת על סוג אדם שניתן לסמוך עליו בכל הנסיבות, שיש לו הנעה פנימית, בארצות הברית זה היה הpioneer באנגליה הויקטוריאנית זה היה דמות הג'נטלמן האנגלי, ברומא זה היה האריסטוקרט הרומי, וכן הלאה. באימפריה העותומאנית אלו היו האנשים שהתחנכו במרכזים של הסופים "טקות" ובמדרסות, רבים מהם קשורים לאידיאל חייל חדש שנקרא יניצ'רי. הילדים באותם מכללות חצי צבאיות התחנכו אל אידיאל המדינה המוסלמית ככלי שמקדם צדק ומאפשר לאנשים לחיות חיי דת מלאים ולחברה להתנהל במלאותה. ולאחר שבגרו מילאו את שורות הקצונה בצבא והמנהל במחוזות. ניתן היה לסמוך עליהם מכיוון שהם היו חדורי מוטיבציה פנימית ורצו לקדם את המדינה העותומאנית בכל מקום ששלחו אותם אליו ובכל תפקיד.
ההקמה של מעמד חניכי פנימיות ככלי שלטוני הוא חיקוי במידה מסוימת של המודל הממלוכי, ומצד שני השראה וברכה של מייסד המסדר הבקטשי, האגי בקטש מקפדוקיה לסולטאן אורחאן שיצר את החיל. בתחילה ההצטרפות אל הפנימיות הייתה מרצון, הלשטון מעודד ילדים נוצרים ממשפחות עניות, מכיוון שאלו לא נתונים בסבך קשרים ונאמנויות לשבט או לקבוצה, וכל חייהם זה המדינה שנותנת להם הזדמנות לחיים חדשים, וכך בסוף המאה ה14, למול ההתפשטות המהירה של האימפריה, מחליט הסולטאן סלים הראשון לגייס ילדים בכוח (מס הדוושירמה) מקרב הנתינים הנוצריים בבלקן, שורות היניצ'רים טופחות לכדי עשרות ומאות אלפים, והוא הופך להיות עמוד השדרה של הצבא העותומאני. החינוך בפנימיות מופקד בידי המסדר הבקטישי ולכן הוא הופך להיות חשוב ביותר ונפוץ בבלקן ובמיוחד באלבניה.

האימפריה העותומאנית בבלקן היא מיעוט מוסלמי שולט על רוב כפרי נוצרי, העותומאניים לא בהכרח היו להוטים לאסלם את העמים בשליטתם, מכיוון שמוסלמים שילמו פחות מיסים לאוצר המדינה. ישנם שני מקומות שבהם האסלאם תופש ויש שינוי דת המוני, מסיבות שונות, האחד זה אלבניה והשני בוסניה. זה לא תהליך של יום אחד, אלא קורה לאורך זמן ובשלבים שונים. בבוסניה כבר מתחילת הכיבוש העותומאני מוצא האסלאם בית וכנראה שכבר במאה ה16 היה רוב מוסלמי בחלק מהמחוזות, כנראה שהסיבה העיקרית לכך היא שהנצרות בבוסניה הייתה קשורה לכת הכופרת של הבוגומילים, ולא הוכרה כמילאט עצמאי, ולכן כשניצבה בפני התושבים ההחלטה להצטרף למילאט זה או אחר הם העדיפו להפוך למוסלמים מאשר לקתולים או לאורתודוקסים השנואים, מה גם שהאסלאם המיסטי מזכיר את עיקרי הדת הבוגומילית.

העותומאניים בנו מוסדות דת, ממשל, כלכלה, דרכים, גשרים וערים רבות בבלקן במשך מאות שנות שלטונם, כיום יש מאמצים לשמר מורשת זו בעיקר על ידי ממשלת תורכיה.
 


 

היסטוריה עותומאנית בבלקן

האימפריה העותומאנית הוקמה ב1299 על ידי עותמאן הראשון בבורסה. והתבססה על השבטים הטורקים שפלשו לאסיה הקטנה קצת יותר ממאה שנה לפני כן. כבר בתחילה הקימו העותומאניים את מוסד היניצ'רים והפנו עיניהם כלפי מערב במקום מזרח.
לפי האגדה הקדוש סעיד עלי וארבעים גיבורים אחרים חלמו חלום שבו הנביא ציווה עליהם ללכת אל האגי בקטש בקפדוקיה לקבל ממנו חניכה. הם הלכו אל הקדוש שבירך את חרבם. באותו הזמן הסולטאן אורחאן חלם שיבואו אליו ארבעים גיבורים ויעזרו לו ליצור סוג חייל חדש, בעל יכולת פלאית והנעה דתית עמוקה, הלא הוא החייל החדש – היניצ'רי. ביחד עם הארבעים חוצה אורחאן את הדרדנלים ולוכד את אדריאנופול.
כך או כך, בשנת 1354 עוברים העותומאניים את דרדנלים בראשות מוראט הראשון ומעבירים את בירתם מבורסה לאדריאנופול, הם מקימים אימפריה בלקנית אדירה, מנצחים את הסרבים ב1389 ולמעשה שולטים בבלקן.
מוראט הראשון הוא דמות חשובה בהיסטוריה של העותומאניים והבלקן, הוא סובלני בענייני דת ועם אויביו, נותן זכויות למוסדות נוצריים. אחריו שלט בנו באיזיט הראשון, יש אומרים שהיה נוצרי בסתר, הוא נותן זכויות נוספות לנוצרים ומאפשר להם למלא תפקידים בכירים בממשל. משלים את כיבוש הבלקן, בולגריה, אלבניה, ופונה נגד ממלכות מוסלמיות במזרח מנצח את הממלוכים, אך נשבה ומנוצח על ידי תימור לנג ב1402, וכך קונסטנטינופול ניצלה למשך חמישים שנה נוספות.
לאחר המשבר של התבוסה לתימור לנג ותקופת בין המלכים. קמו סולטאנים שהדגישו את הריכוזיות של האסלאם, ונלחמו לבסס את שלטונם ואת הכיבושים, הסולטאן שייסד למעשה את האימפריה העותומאנית הוא מהמט השני שכבש את איסטנבול וחידש את הכיבוש העותומאני של הבלקן. הוא החרים אדמות מהאצילים, חיזק את השלטון המרכזי, יסד בירוקרטיה יעילה הכפופה אליו ישירות, והפך את האימפריה העותומאנית לכוח המוביל בעולם, בנה צבא וגם מסחר. המשיכו את דרכו הסולטאנים הגדולים באיזייט השני. סלים הראשון וסולימן המפואר. זאת הייתה תקופת השיא של האימפריה. תקופת הכיבושים, תקופת הקמת הצבא החדש, תקופת כתיבת החוקים, תקופת יצירת האדמיניסטרציה הקיסרית. תקופה של חידושים ושינויים וגם כתיבת ההיסטוריה הרשמית של הממלכה.
 
סוף המאה ה15 ותחילת המאה ה16 הם תקופת תור הזהב של האימפריה העותומאנית. כיבוש קונסטנטינופול והרחבת האימפריה הביאו לרווחה, שליטים כגון סולימן המפואר דאגו לחוק וסדר. והקימו מפעלי בנייה כבירים (כגון הגשר על נהר הדרינה), המסדרים הסופים הקימו מנזרים בכל רחבי הבלקן ודאגו לצדק חברתי. היהודים הגיעו מספרד לאחר הגירוש והקימו קהילות מפוארות, עוזרים לפתח את הכלכלה.
בערים התפתחה אוכלוסייה מעורבת של יהודים, ארמנים, יוונים, טורקים, צוענים ונוצרים סלאבים, ואילו האוכלוסייה הנוצרית המקורית מוצאת מפלט בהרים ובכפרים, כשהעשירים והתפתחות התרבות והאמנות קורית במנזרים ובעיירות. לכנסייה תפקיד מכריע בשימור הלאומיות והתרבות.
 
לאחר תקופתו של סולימן המפואר עולים לשלטון סולטאני הנשים, סולטאנים לא מוכשרים שנשלטים למעשה על ידי אימותיהם. אלו סולטאנים שגדלים בהרמון ומפני המסורת של הריגת האחרים ובכלל זה האחים, הם גדלים באווירה של תככים ופחד. האימפריה העותומאנית ממשיכה להיות חזקה וכלפי חוץ, אך הרקב כבר נמצא בפנים. ויחד עם זאת מוסדות הדת, השירה והאמנות מתפתחים.
בתחילת המאה ה18 מתחילה ההתדרדרות מבחינה צבאית ושלטונית, התדרדרות שלא הורגשה עד לאותו זמן, אך קרתה במסתרים, מרגע שזה קורה כבר מאוחר לעצור את כדור השלג. הדעיכה מתחילה למעשה מאז התבוסה בשערי ווינה בסוף המאה ה17. זה קורה במקביל לעלייתו של המערב, מציאת דרך עוקפת להודו שמייתרת את דרכי המשי ומיקומה האסטרטגי של איסטנבול, והתפתחות אמריקה.
במאה השנים האחרונות לקיומה מוחזקת האימפריה העותומאנית באופן מלאכותי על ידי מעצמות המערב שמונעות את קריסתה וכיבושה על ידי כוחות עוינים. במהלך הזמן הזה מנסה האימפריה העותומאנית לחדש את עצמה על ידי תנועת התנזימאת, אלא שעמי הבלקן הנוצריים מנצלים את החולשה ונאבקים לעצמאות, ראשית אלו הם הסרבים והמונטגרים, אח"כ היוונים, ולבסוף הבולגרים. העמים שנשארים בשלטון העותומאניים או בזיקה אליהם הם הבוסנים והאלבנים, שהפכו לבעלי רוב מוסלמי, מסיבה זאת הם משולבים בצבא ובאדמיניסטרציה העותומאנית, גם במקומות אחרים (כמו ארץ ישראל), צריך לזכור שהסולטאן העותומאני הוא החליף המוסלמי, ראש העולם האסלאמי הסוני, הנחיתות מול העולם המערבי מביאה חלק מהסולטאנים לאמץ מדיניות פאן אסלאמית ולעודד מסדרים סופים פוליטיים כגון הנקשבנדי.
בוסניה עוברת לשלטון אוסטרו הונגרי ב1878, אולם התושבים המקומיים שומרים על הזיקה לאיסטנבול ולאסלאם, עד היום רחובות בסראייבו נראים כעיר עותומאנית לכל דבר ועניין. אלבניה וקוסובו נשארים בשליטה עותומאנית עד מלחמות הבלקן ב1912



 

הגעת הסופים לבלקן

הסופים הם הזרם המיסטי של האסלאם, שהתחיל כבר במאה ה8, כמאה וחמישים שנה לאחר מות מוחמד, והגיע לעמדת בכורה בעולם המוסלמי במאות 11-12-13 עת התגבש למסדרים שנתמכו בדרך כלל על ידי השלטונות, באימפריה העותומאנית היה לסופים תפקיד מכריע ובמיוחד בבלקן, שם הם היו ועדיין הזרם המרכזי.
הסופים הראשונים הגיעו לבלקן במאה ה15 עם הכיבוש העותומאני, למרות שהמסורות אומרות שהם הגיעו כבר קודם לכן בצורה של שליחים ועושי ניסים.
צריך להבין שמסוף המאה ה14 ועד סוף המאה ה19, תקופה של 500 שנה, יש במערב הבלקן שלטון מרכזי מוסלמי, וחברה רב תרבותית שבמסגרתה יהודים ומוסלמים מתרכזים בערים והנוצרים באזורי הכפר. בפרק זמן ארוך זה חלק גדול מהאוכלוסייה מתאסלם, מסיבות אלו או אחרות, אלא שהאסלאם המקובל הוא האסלאם הסופי, ולא האסלאם כפי שאנו מכירים אותו כיום. השליטים המקומיים בונים מסגדים, גשרים, שווקים, אך גם מרכזים של סופים שנקראים באופן מסורתי "טקה" בטורקית, ומשמש כמקום כינוס, מדיטציות, טקסים, תפילות, וגם מרכז חברתי בו מחלקים אוכל לעניים, לנים, דנים בעניינים הנוגעים לקהילה.
האסלאם שהתפשט ומצא בית בבלקן הוא אסלאם רך, הדומה לנצרות המיסטית, שמובא להמונים על ידי אנשים קדושים, עושי נפלאות, המדגישים אהבה וקבלה, אחווה ועזרה לאחר כדרך חיים.
 

 
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו