הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

קשר אחווה בוגומילים - טיולים לרחבי העולם

הבוגומילים בימי הביניים

הבוגומילים היו תנועה מיסטית גנוסטית שכבשה את הלבבות בבלקן בימי הביניים, וממנה יצאה תנועת הקתרים הצרפתית. דנוב טען שהאחווה הלבנה היא המשך של הבוגומיליות
דנוב הסביר שהיו 3 זרמים של בתי ספר אזוטריים שבשם כולל נקראים בוגומילים
הראשון היה הרמטיזם – התחיל במצרים ועבר לתרקיה דרך פרס, מופיע בתורתו של אורפיאוס שחי בהרי רודופי. משם זה עבר לפיתגורס ולבית הספר של אפלטון, שני בתי ספר אלו לימדו טיהור של הנפש וגלגול נשמות, בית ספר זה הופיע שוב בפירנצה בזמן פיקו דה מירנדלה ופרח בקמברידג' במאה ה17. המאסטר הנוצרי נאו פלטוני האחרון היה dean inge of st paul
השני היה האיסיים – שפעלו במדבר יהודה לפני אלפיים שנה
השלישי היה הבוגומילים – הם נקראו אהובי האלוהים ופעלו בזמנו של הצאר בוריס. ההמונים הפאגאניים התנגדו לניצור המלאכותי ושמחו לאמץ את המטיפים הבוגומילים. בין 852 ל 869 הצאר והממלכה התנדנדו בין נצרות קתולית לאורתודוכסית, פעם מאמצים את זו ופעם את השנייה, הנזיר יוחנן מרילה הציע סוג של נצרות טהורה, אבל לאחריו הכנסייה ותנועת הנזירות התדרדרה, ההמונים בזו לכנסייה והתרעמו על חוסר הצדק החברתי והקושי הכלכלי. והם פנו לבוגומילים.
הבוגומילים האמינו שהשטן הוא מלאך שנפל, והחומר קשור אליו, מסיבה זו נדחו הסקרמנטים והאיקונות, החגים והצלב שנחשב לסמל לרוע, הניסים של ישו פורשו באופן אלגורי, מכיוון שישו שהוא התגלות האלוהים לא יכל היה להיות מעורב בעולם שבו שולט החומר תוצר השטן. הם לא האמינו במרים ופולחנה ובכנסייה האורתודוקסית, הליטורגיקה והכלים שלה. התפילה היחידה שהתקבלה היא תפילת האדון, שעליה חזרו שמונה פעמים ביום, ובתפילה זו "לחם חוקנו" הוא הלחם הרוחני, ולא כפי שמתורגם בטעות ללטינית. המטרה הייתה איחוד עם האל והיטהרות מעולם החומר, הבוגומילים נמנעו במידת האפשר מנישואין, בשר ויין. החברה שלהם התחלקה לאנשים הפשוטים וליודעים שנטבלו ברוח הקודש, אלו נקראו המושלמים או הנבחרים, הנצרות נתפשה לא רק כדת של אמונה אלא כדת של ידיעה – גנוסיס, ישנם שלושה סוגים של אנשים hylic  שקועים בחומר, psychic בעלי נפש שמתעוררים, והpneumatki בעלי ידיעה אינטואיטיבית של הרוח, מהות אלוהית בתוכם מחוץ לחומר.
תפילה בוגומילית:
נקה אותי, אלוהי, טהר אותי מבפנים ובמחוץ, טהר את גופי, נשמתי ורוחי, כך שזרעי האור יוכלו לגדול בתוכי, ועשה אותי ללפיד בוער, אני רוצה להיות הלהבה של עצמי, כך שאוכל לשנות כל דבר בתוכי ומחוצה לי לאור.



 

האם האחווה הלבנה ממשיכה את הבוגומילים?

דנוב טען שהיה מקור של ידע קדום שממנו למדו הבוגומילים, בית ספר של מסתורין שהתקיים בבלקן תחת השם של אורפאיזם. ואכן אנו ידועים על בית ספר כזה בתקופה הקלאסית שבו היה חבר בין השאר פיתגורס. לפי אמונת דנוב לעם התרקי הקדום שאכלס את בולגריה היה ידע רוחני מתקדם ומסורת של שירה וריקוד מקודשים, וזה עבר אל הבוגומילים, ומשם לאחווה. הקשר בין האחווה לבוגומילים נמצא, אם כן, בהמשך מסורת המסתורין העתיקה של התרקים.
מעבר לכך דנוב טוען למעבר של ידע שלא בדרך ישירה ועקיפה, אלא באמצעות הרוח והעולמות הלא נראים. אחד מעיקרי אמונות האחווה זה גלגולים קודמים, ובהזדמנויות שונות שמעתי טענות שהם למעשה גלגול נשמות של הבוגומילים. הנפש מטהרת ומתגלגלת בכדי להגיע לזמן הזה, שבו תהיה חזרתו המחודשת של ישו ותחילתו של עידן חדש.
התמונה שדנוב מצייר של הבוגומילים היא חברה אידיאלית של שוויון, תמיכה הדדית ואנשים טהורים וקדושים, האם באמת יש קשר בין הבוגומיליות והאחווה הלבנה?
התשובה היא מורכבת. ראשית דבר צריך להבין שהן הבוגומילים והן האחווה הלבנה נשענים על הברית החדשה והתנ"ך, אבל נותנים להם פרשנות מיסטית, בכתבים אלו יש בסיס לתורות הגנוסטיות הנוצריות מכיוון שהם ספוגים במרכיבים של מיסטיקה וגנוסטיקה של המזרח במובן היותר רחב שלה (דואליזם איראני למשל), במיוחד נכון הדבר לגבי החלקים שאליהם מתייחסים שתי התנועות: ספר חנוך, מעשי השליחים, פרקים מלוקס ומתי, ועוד. בנוסף לכך שתי התנועות נשענות על ספרות חיצונית כגון ספר חנוך ותומא שבוודאי שהיו בידיו של דנוב והוא הכיר אותם.
שתי התנועות מתארות מציאות של עולמות רוחניים וזה הבסיס לתורתם ומחשבתם. ומכאן שבאופן טבעי גם אם אין מסורת של העברה וקשר הם יפתחו מרכיבים דומים. אלא שאני רוצה להציע מספר דרכים עקיפות שבהם ייתכן שעבר ידע מהבוגומילים לאחווה הלבנה של דנוב:
דנוב שואב חלק מתורתו מהמיסטיקה הנוצרית האורתודוקסית, ממסורת התיאוזיס ותרגולת ההיסייכיה שהתפתחה במרכזים בהר אתוס ובבולגריה והייתה פופולארית בבולגריה בסוף המאה ה19 הוא נחשף לכך בזמן ילדותו על ידי אביו, המוסדות שבהם גדל, והסביבה. גם אם הוא לא מודע לזה, אין ספק שהמסורת האורתודוקסית השפיעה עליו, על תורתו והדרך שבה הוא מעביר את הדברים ודגשיו.
המיסטיקה האורתודוקסית שהתפתחה במנזרים בהר אתוס ובמרכזים הנוצרים בבלקן בימי הביניים, מסורת התיאוזיס ותרגולת ההיסכייה הושפעו מאד וקיבלו השראה מהתנועות הבוגומיליות. אפשר להצביע בבירור על העברה לא ישירה של מסורת מהבוגומוליזם אל תנועת התיאוזיס וההיסכייה בבולגריה בזמן האימפריה הבולגרית השנייה ומשם לדנוב והאחווה הלבנה.
השיעור של דנוב על תפילת האדון (carr 2016: 75) מראה שהוא הכיר את טכניקות ההיסכייה של הנזירים הנוצרים. הוא מיישם את הטכניקה בהקשר של תפילה שהייתה חשובה לבוגומילים, ואיננה הפסוקים הרגילים שבהם משתמשים הנזירים.
בנוסף לכך, המסורת הגנוסטית נשמרה בתוך ארגונים סודיים באירופה וארצות הברית כגון זה של ה"רוזיקארים". פטר דנוב נחשף בזמן שהותו בארצות הברית לחוגים אלו והושפע מהם. במילים אחרות הרעיונות של הבוגומיליות והגנוסטיות עברו אל הרוזיקארים ומשם אל דנוב והאחווה הלבנה.
בנוסף על כך רעיונות הגנוסטיקה שהשפיעו והיו בבסיס הבוגומיליות הגיעו לאחווה מאותם מקורות ראשוניים: פילוסופיה ניאו פלטונית, ספרות חיצונית, ספרות גנוסטית, וגם מקורות משניים: הוגי דעות שהושפעו מספרות ורעיונות גנוסטיים, תורת סוד של הרנסנס, תנועות אזוטריות מערביות. אין ספק שדנוב, שהיה אדם משכיל, הכיר את הספרות הזו.
נשאלת השאלה האם דנוב הכיר את הספרות הבוגומילית: ספרים כמו "הים של טבריה" או "חקירת יוחנן"? לאור השכלתו הרחבה של דנוב, חיפושיו אחרי סוגי נצרות שונים (שעודדו על ידי אביו), ההילה שיש והייתה לבוגומילים בבולגריה של סוף המאה ה19. והחשיפה שלו למקורות ואנשים מלומדים. ובמיוחד לאור טענותיו הישירות שהאחווה הלבנה ממשיכה את מסורת הבוגומילים, אני חושב שיש סבירות יותר מגבוהה לכך שהוא הכיר את הספרים שלהם ואת תורתם ואולי גם היו ברשותו מקורות שאין בידינו כיום.
זאת ועוד, דנוב לימד כיתות אוקלט מתקדמות וטכניקות של מסעות אסטראליים (יציאה מחוץ לגוף) כולל מסעות בזמן. האם ייתכן שהיו לו מקורות של ידע מחוץ למסגרת המחקר המדעי הקונבנציונאלי? כמובן שאי אפשר לענות על שאלה כזו, כך שאסתפק בהעלאת הטענה בלבד.
לסיכום: ניתן לראות דמיון רב בין הבוגומיליות והאחווה בנושאים של העולמות הרוחניים, מהות ומבנה האדם, הדרך הרוחנית, התפתחות אישית, ותפישת ישו ככרייסט, אנרגיה שיכולה להופיע באדם המושלם. בתיאוריה יש התאמה למרות שהשפה והמונחים שונים (תקופות שונות). ניתן לראות דמיון בהתייחסות לנצרות כדרך רוחנית של ידע ולימוד ובפרשנות מקורית של הברית החדשה. ישנו גם דמיון בין אורחות החיים של הבוגומילים ואנשי האחווה ודווקא דמיון זה מצביע על הקשר האפשרי בין שניהם ומקור השראה והעברה ישיר. קשר זה מודגש על ידי דנוב בהתייחסויותיו לבוגומילים, ואין שום סיבה לפקפק בדבריו שהאחווה היא המשך של התנועה הבוגומילית.



אלא שיש גם הבדלים בין שתי התנועות: האחווה נבדלת מהבוגומיליות בהדגשה שלה על אהבה של אלוהים, האחר, ובאופן כללי, וקבלה ללא תנאי של הסבל והחיים. האחווה מקבלת את המסורת הלאומית הבולגרית ובכלל זה הכנסייה, לא מתעסקת יותר מדי במיתולוגיה של השטן ולא מתייחסת אל העולם הזה כרע. היא לא עסוקה באופן אובססיבי במלחמה כנגד המוסדות, למרות שיש לה ביקורת עליהם, ורואה את העתיד של העולם כוורוד ואופטימי.
צריך להבין שהזמנים מאז הופעת הבוגומיליות ועד לזמן האחווה הלבנה השתנו. הכנסייה הפכה להיות לבשר מבשרה של החברה הבלקנית, הנצרות התפתחה בכיוון של הדגשת האהבה, ושפע הידע הרוחני הן בנושאים נוצריים והן בהקשר של דתות אחרות ותנועות אזוטריות כגון התיאוסופיה, בודהיזם וההינדואיזם. מה שהיה זמין לדנוב במהלך לימודיו בבלקן ובארצות הברית, לא היה זמין לבוגומילים של ימי הביניים. אבל אם מקלפים את קליפות הזמן ניתן למצוא דמיון שהוא מעבר לרגיל בין האחווה הלבנה בבולגריה בתחילת המאה ה20 לבין התנועה הבוגומילית של המאות 9-14. הבוגומוליזם הוא סוג הנצרות הקרוב ביותר לזה של האחווה מבין הזרמים ההיסטוריים, יותר מתנועות גנוסטיות אחרות, ויותר מהאורתודוקסיה המיסטית.
אני חושב שאפשר להניח, מעבר לספק סביר, שדנוב למד את כתביהם של הבוגומילים, הושפע מרעיונותיהם, וניסה ליישם כמה מהם בפועל. זה לא היה המרכיב היחידי ואולי גם לא העיקרי בתורה שלו, אבל זה נמצא שם.
זאת ועוד, מרכיבים שונים מהאמונה הבוגומילית נכנסו לפולקלור הבולגרי, כפי שמראה החוקר מירצה איליאדה, מוטיבים כגון שני האחים מיכאל ושטנאל מופיעים בציור הבולגרי, בסיפור, ובאמונה העממית. דנוב שואב ומחלץ הרבה מהידע שלו מהפולקלור הבלקני, כולל תנועות הריקוד והמוזיקה שאותה הוא מפתח כתרגול האולטימטיבי לאדם הרוחני (תרגולת הפניאוריתמי). גם במקרה זה ניתן לראות מעבר לא ישיר של ידע מהבוגומיליות אל הפולקלור הבולגרי, הסיפור, הציור, ואולי גם המוזיקה והריקוד, ומשם אל דנוב.


 

ביבליוגרפיה
 אליאדה, מ. (1976) תולדות האמונות והרעיונות הדתיים חלק שלישי )תרגום: ראובני. י.) תל אביב: נמרוד
Bibliography
Obolensky, D. (1972). The bogomils: A study in balkan neo-manichaeism Cambridge University Press.
Deunov, p. (1991). Prophet for our times: The life and teachings of peter deunov Element Books Limited.
deunov, p. (2014). The grain of wheat (second ed.). sofia: Heliopol publishing house.
Deunov, p. (2016). In Carr h. (Ed.), The teacher volume one – the dawning epoch. london: shining world press.
Fichtenau, H. (2010). Heretics and scholars in the high middle ages, 1000-1200 Penn State Press.
lorimer, d. (2015). Prophet of our time - the life and teaching of peter dunov. london: Hay house.
Vaneigem, R. (1993). The resistance to christianity. the heresies at the origins of the 18 th century., 400-409.
Toncheva, S. (2015). Out of the new spirituality of the twentieth century: The dawn of anthroposophy, the white brotherhood and the unified teaching Frank & Timme GmbH.

[1] התפילה החוזרת של הנזירים ההיסיכיים נקראת תפילת ישו והנוסח שלה בתרגום חופשי הוא : "ישו המשיח בן האלוהים רחם עלי החי בחטא".
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו